اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۳
عبدالحسین بهنام زاده مدیر اجرایی حوزه ی کرخه ی خوزستان طرح 550 هزار هکتاری:
وي افزود: برای زهکش زیرزمینی 30 هزار هکتار و تجهیز و نوسازی نیز 30 هزار هکتار پیش بینی شده است. و امیدواریم با توجه به تخصیص اعتبارات و تامین ماشین آلات مورد نیاز طرح بتوانیم برنامه پیش بینی شده را محقق کنیم.
90 درصد مصالح و تجهیزات طرح از درون استان تامین می شود / 92 درصد نیروها بومی هستندمهندس بهنام زاده مدیر اجرایی حوزه ی کرخه ی خوزستان طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر به تشریح جزییات اجرای طرح 550 هزار هکتاری در استان خوزستان پرداخت.
وی در خصوص تاریخچه ی طرح گفت: در سال 75 با سفر مقام معظم رهبری به خوزستان و بازدیدهای به عمل آمده از پتانسیل های استان، تصمیم بر این شد که با توجه به پتانسیل بالا در آب و خاک و کشاورزی، عملیات اجرایی طرح در خوزستان آغاز شود.
عبدالحسین بهنام زاده افزود: در سال 85 در سفر هیئت دولت به استان خوزستان مصوباتی در جلسات هیئت دولت پذیرفته شد که طرح احیا و توسعه ی استان خوزستان فعال شود و متعاقب آن در اواخر سال 88 هیئت دولت مصوبه ای را گذراند که عملیات اجرایی طرح توسعه ی خوزستان و ایلام را به موسسه جهاد نصر واگذار کند. بر اساس همین مصوبه، کلاً طرح های 9 گانه ای که شامل 5 موافقت نامه ی شبکه های فرعی آبیاری زهکشی و4 موافقت نامه در خصوص تجهیز و نوسازی اراضی حوزه های آبریز استان خوزستان بود از معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی منتزع و مسئولیت اجرایی به موسسه جهاد نصر واگذار شد.
وی در ادامه اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در طی سال های 87 و 88 با اعتبارات نسبتاً مناسبی که از طریق معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی به استان خوزستان ابلاغ شده بود، پروژه های خوبی در زمینه ی شبکه های فرعی و تجهیز و نوسازی اراضی انجام داد اما به دلیل محدودیت های اعتباری و نیروی انسانی کافی ، کار انجام شده نسبت به پتانسیل استان ناچیز بود. بر همین اساس این کار به موسسه ی جهاد نصر واگذار و قرار شد که از فاینانس داخلی و خارجی اعتبارات مورد نیاز پروژه تامین شود. در این زمینه برای استفاده از فاینانس کشورچین، موسسه ی جهاد نصر با بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وارد مذاکره شد و به نتایج نسبتاً خوبی رسید.
مدیر اجرایی حوزه ی کرخه خوزستان طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر در خصوص تخصیص اعتبارات گفت: خوشبختانه در سال 93 با صدور مجوز از سوی مقام معظم رهبری، مصوب شد تا یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ی ملی در اختیار طرح قرار گیرد؛ که در همین سال ، 250 میلیون دلار معادل حدود 650 میلیارد تومان تحت عنوان تخصیص مرحله نخست به طرح داده شد. 
وی افزود: در اردیبهشت ماه سال جاری  نیز با پیگیری مسئولین موسسه ی جهاد نصر، مبلغ 50 میلیون دلار دیگر نیز به طرح تخصیص داده شد که معادل 140 میلیارد تومان می باشد. 
بهنام زاده همچنین اظهار داشت: کلیه ی اعتبارات تخصیصی تا به حال هزینه شده و پیگیر تخصیص مرحله ی سوم(150 میلیون دلار) می باشیم.

مهندس بهنام زاده مدیر اجرایی حوزه ی کرخه خوزستان در خصوص تعداد کارگاه های موجود در طرح 550 هزار هکتاری تحت نظارت حوزه ی کرخه بیان داشت:  در حال حاضر 19 قرارداد اجرایی در سطح حدود 75هزار هکتار به مبلغ اولیه ی 7430 میلیارد ریال با پیمانکاران منعقد شده که حدود2230 میلیارد ریال از این مبلغ برای صورت وضعیت پیمانکاران و بیش از 1000 میلیاردریال تحت عنوان تعدیل پرداخت شده است. به عبارت دیگر تاکنون حدود 3220 میلیارد ریال برای این پروژه ها هزینه شده است.  
وی در خصوص کارخانه های تولید کانالت مشغول به کار در این حوزه اظهار داشت: سه واحد کارخانه ی تولید کانالت و متعلقات در حوزه ی کرخه فعال هستند که بیش از 230 نفر درآن ها مشغول به کارمی باشند که بیش از 92 درصد این نیروها بومی هستند.
بهنام زاده با اشاره به قرارداد با پیمانکاران مشغول در این پروژه گفت: در حال حاضر برای 19 پروژه ی این حوزه 11 مشاور در استان مشغول کار هستند که 4 تای آن ها بومی باشند و مابقی آنها مشاورینی هستند که اغلب سالهاست در خوزستان مشغول بوده و دارای دفتر در استان می باشند و یا صاحبان و اعضای هیئت مدیره آنها خوزستانی می باشند.و 13 پیمانکار داریم که 6 تای آن ها بومی هستند.
وی اضافه کرد: چون پروژه های موسسه پروژه های بزرگی هستند و می بایست پیمانکاران رتبه یک و دو را به کار گمارد و از طرفی پیمانکاران رتبه یک در استان محدودند، لذا علت اینکه برخی از پیمانکاران غیر بومی هستند؛ ناشی از این موضوع می باشد. 
مهندس بهنام زاده افزود: البته بیشتر کارکنان این مشاورین و پیمانکاران غیر بومی، افراد بومی هستند.
مدیر اجرایی حوزه ی کرخه خوزستان طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر در بحث تامین مصالح مورد نیاز طرح در حوزه ی کرخه بیان داشت: بیش از 90 درصد مصالح و تجهیزات از درون استان تامین می شود و تنها مصالحی که درصدی از آن از خارج از استان تامین می شود، لوله های پلی اتیلن است که به دلیل محدود بودن تعداد شرکت های تولیدی لوله پلی اتیلن در استان، تولیدات موجود جوابگوی طرح نبوده، لذا مصالح مورد نیاز طرح از خارج از استان تامین می شود.
عبدالحسین بهنام زاده در مورد شهرهای تحت نظارت حوزه ی کرخه اظهار داشت: 5 شهرستان شوش، اهواز، حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه استان زیر نظر حوزه ی کرخه هستند. 
وی در خصوص ساز و کار تحویل اراضی آماده ی بهره برداری به کشاورزان گفت: اراضیی که پیش تر توسط بهره برداران(کشاورزان) کشت و کار می شدند. برای اجرای عملیات زیربنایی داخل مزارع، معمولاً یک فصل زراعی کشت و کار صورت نمی گیرد. پس از این که عملیات اجرایی انجام شد، مشاور ناظر، بررسی کرده و ایرادات را رفع می کند و تحویل موقت صورت می گیرد.
بهنام زاده افزود: دستگاه بهره بردار تحت عنوان معاونت بهره برداری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان است لذا اراضی، صورت جلسه شده و به او تحویل داده می شود. اگر در دوره ی مدت بهره برداری مشکلی از لحاظ بهره برداری پیش بیاید، پیمانکار موظف است نواقص را رفع و برای تحویل قطعی آماده می کنند.
او در ادامه گفت: در حال حاضر در سازمان جهاد معاونتی تحت عنوان معاونت بهره برداری تشکیل شده و در موسسه جهاد نصر نیز مدیریتی تحت عنوان مدیریت امور اجتماعی تشکیل شده که مسئولیت پیگیری واگذاری پروژه های تکمیل شده و آماده ی بهره برداری را بر عهده دارد.
مدیر اجرایی حوزه ی کرخه خوزستان هم چنین بیان داشت: عملیات واگذاری اراضی، حدود 2 ماه است که فعال شده و تا کنون در کل حوزه ها حدود 20 هزار هکتار تحویل داده شده است که بخش عمده ی آن یعنی حدود 5600 هکتار در حوزه ی کرخه واقع شده است.
بهنام زاده در خصوص لزوم تسطیح اراضی حوزه کرخه توضیح داد: زمین پیش از تسطیح نقاط گود و مرتفع دارد که به ترتیب یا موجب خفه شدن گیاه می شود و یا باعث رشد ناکافی گیاه می شود. تسطیح، سطح زمین را یکنواخت می کند و باعث می شود زمین با شیب مناسب ایجاد شود و آب به مقدار کافی به گیاه برسد که در نتیجه مصرف آب کاهش می یابد و با تامین آب مورد نیاز و رشد کافی، تولید افزایش می یابد. برای همین است که این عملیات در نهایت رضایت کشاورزان را در پی داشته است. 

90 درصد مصالح و تجهیزات طرح از درون استان تامین می شود / 92 درصد نیروها بومی هستند

وی افزود: به عنوان مثال در حوزه ی کرخه ی میانی زمینی که پیش از تسطیح 3 تن گندم برداشته می کرده، پس از تسطیح و احداث زهکش زیر زمینی  حدود 4.3 تن برداشت کرده و امسال بیش از 5 تن تولید داشته ؛ یعنی به ازای هر هکتار 2 تن افزایش محصول داشته است.
عبدالحسين بهنام زاده گفت: با این رویکرد، میزان تولید بالا رفته، درآمد کشاورز بیشتر شده، آب، کمتر مصرف می شود و از تلفات بی رویه ی آب جلوگیری می شود و در نهایت تولید بیشتري خواهیم داشت.
مهندس بهنام زاده در بحث تامین آب مورد نیاز طرح اعلام کرد: حدود 8 سال است که دچار خشکسالی هستیم و يا به اعتقاد برخي از متخصصين تغییر اقلیم صورت گرفته چرا که با کاهش متوسط بارندگی مواجه بوده ایم؛ مشکلی که در اکثر استان ها اتفاق افتاده و به تبع آن طرح 550 هزار هکتاری نیز از این موضوع متاثر بوده به طوری که وزارت نیرو از 550 هزار هکتار طرح تنها به 312 هزار هکتار آن تخصیص آب داده است.
وی در ادامه اظهار داشت: در حوزه ی کرخه در زمان ساخت سد، پیش بینی بهره برداری از 340 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش می شد اما به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم و محدودیت روان آب های سطحی و همچنين احداث سد در بالادست، باعث شده فقط به 312 هزار هکتاراز اراضي آبخور سد تحت عنوان اولویت نخست، آب تخصیص داده شود و 238 هزار هکتار ديگر تحت عنوان اولویت دوم منتظر تخصیص آب توسط وزارت نیروباشد. که البته مسئولین وزارت جهاد کشاورزی ، موسسه جهاد نصر و سازمان جهاد کشاورزی استان به طور جد پیگیر گرفتن تخصیص آب هستند.
مدیر اجرایی حوزه ی كرخه ي طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر در خصوص پیشرفت فیزیکی کار در سطح حوزه ی کرخه بیان داشت: در ارتباط با احداث شبکه های فرعی 72 هزار و 500 هکتار، در احداث زهکش های زیر زمینی 88 هزار هکتار و در تجهیز و نوسازی اراضی حدود 85 هزار هکتار قرارداد بسته شده و در دست اجراست که از این مقدار در مورد  شبکه های فرعی 22 هزار و 348 هکتار و زهکشی زیر زمینی حدود 40 هزار هکتار و تجهیز و نوسازی اراضی 30 هزارهكتار تا پايان خرداد 94 اجرا شده است. یعنی به طور کلی حدود 35 درصد از حجم کار مورد قرارداد اجرا شده است.
وی در خصوص تخصیص اعتبارات از ابتدا تا کنون اظهار داشت: سال 91 و 92 به علت عدم تخصیص اعتبارات کافی به طرح، رکود کاری داشتیم که متاثر از اوضاع اقتصادی آن سال ها بود. اما در سال 93 در دولت تدبیر و امید و با عنایت مقام معظم رهبری از محل تسهيلات صندوق توسعه ی ملی یک و نیم میلیارد دلار برای طرح مصوب شد و حدود 650 میلیارد تومان(250 میلیون دلار) تخصیص داده شد که باعث گرديد کلیه ی پروژه های حوزه های مختلف استان خوزستان و ایلام فعال شده و از نظر پیشرفت فیزیکی جهش خوبی داشته باشند.
مهندس بهنام زاده مدیر اجرایی حوزه یكرخه خوزستان در خصوص میزان اعتبارات هزینه شده از ابتدا تا کنون گفت: در سال 93 از اعتبارات تملک دارایی و سایر منابع مبلغ3220 میلیارد ريال هزینه شده است.

90 درصد مصالح و تجهیزات طرح از درون استان تامین می شود / 92 درصد نیروها بومی هستند

بهنام زاده هم چنین در خصوص نوع آبیاری اراضی حوزه ی كرخه گفت: شبکه های فرعی آبياري با توجه به بافت خاک و شرايط آب و هوائي به صورت کانال بتون در جا، کانال های پیش ساخته(کانالت)، آبياري کم فشار(لوله های پلی اتیلن که زمین کمتری اشغال می کنند و راندمان انتقال آب را بالا می برد) و یا آبیاری تحت فشار(قطره ای یا بارانی) اجرا می شوند.
وی ادامه داد:  پروژه هاي حوزه کرخه خوزستان به سه قسمت تقسیم می شود. نخست غرب کرخه(شوش) که 8 قرارداد دارد و پروژه های دشت هاي  اوان، دوسلق و ارایض را در بر می گیرد. در این اراضی با توجه به بافت خاک بخشي از اراضي بصورت آبیاری تحت فشار انجام می شود.
وي افزود: مشکل بزرگ ما در این ناحیه مشکل تامین برق است. 
عبدالحسين بهنام زاده سپس در ادامه گفت: دوم کرخه ی میانی است که در 25 کیلومتری اهواز قرار دارد و پروژه ی کوثر را که دو قرارداد رضوان و جنت را دارد شامل می شود. 
و سوم کرخه جنوبی که حمیدیه، هویزه و دشت آزادگان را در بر می گیرد. در این ناحیه 8 پروژه وجود دارد. 
وی گفت: در دو حوزه ی کرخه ی میانی و جنوبی به دلیل بالا بودن آب زیر زمینی و شور بودن آب و خاک و تبخیر زیاد و محدودیت های دیگر، آبیاری بیشتر به صورت کانالت و آبیاری کم فشار انجام می شود.
مدیر اجرایی حوزه ی كرخه ي خوزستان در خصوص مشکلات موجود در طرح تسریح کرد: در پروژه های شمالی تامین انرژی برق برای اجرای پروژه ها ی آبیاری تحت فشار با مشکل مواجه است، در نواحي میانی و جنوبی با مشکل پراکندگی اراضی طرح، معارضات کشاورزان و اهالی منطقه، عدم لايروبي زهكش هاي اصلي ، درخواست اهالي روستاهای داخل طرح برای استخدام بیش از نیاز پیمانکاران که مشکلاتی را برای پیمانکاران به وجود آورده است مواجه ایم، و بحث عدم تخصیص اعتبارات در سال 91 و 92 و اوایل سال 93 مشکل مربوط به تخصیص اعتبارات وجود داشت که مشکلاتی را در زمینه ی حقوق کارکنان و اجرای پروژه و نیز روند پیشرفت کار موجب شد.

90 درصد مصالح و تجهیزات طرح از درون استان تامین می شود / 92 درصد نیروها بومی هستند
مهندس بهنام زاده در ارتباط با برنامه ریزی سال 94 برای طرح 550 هزار هکتاری گفت: برای کل حوزه های استان خوزستان و ايلام حدود 100 هزار هکتار سقف اجراي  شبکه ی فرعی برنامه ريزي شده كه از این مقدار 30 هزار هکتار شبکه ی فرعی برای حوزه ی کرخه پیش بینی شده است. 
وي افزود: برای زهکش زیرزمینی 30 هزار هکتار و تجهیز و نوسازی نیز 30 هزار هکتار پیش بینی شده است. و امیدواریم با توجه به تخصیص اعتبارات و تامین ماشین آلات مورد نیاز طرح بتوانیم برنامه پیش بینی شده را محقق کنیم.
عبدالحسين بهنام زاده در خصوص دورنما و چشم انداز طرح 550 هزار هکتاری بیان داشت: با توجه به این که اجرای کارهای زیر بنایی داخل مزارع تاثیر به سزایی در ارتقای راندمان آبیاری، افزایش تولید محصولات کشاورزی و کاهش هزینه های تولید خواهد داشت، پیش بینی می شود پس از اجرای طرح صرفه جوئي مصرف آب و تولید محصولات کشاورزی در استان خوزستان به میزان قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند.
مهندس بهنام زاده مدیر اجرایی حوزه ی كرخه خوزستان طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر در خصوص پیش بینی زمان بهره برداری از اراضی تحت نظارت حوزه ی کرخه اظهار داشت: عدم تخصیص اعتبارات در سال های پیش موجب شد تا از برنامه ی پیش بینی شده عقب بیفتیم به طوری که در برخی از پروژه ها که باید تا كنون به پايان می رسیدند، تنها 60 درصد پروژه اجرایی شده است اما در حوزه ی کرخه طبق حجم کار و قراردادها و طبق برنامه ی پیش بینی شده اميدوار هستيم تا پایان سال مالي95 اولویت نخست طرح احیای اراضی در این حوزه به اتمام می رسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار