اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۶
یادداشتی برای روز خبرنگار
علیرضا چرخابی

آغاز سخن را با کلام وسوگند آسمانی  باریتعالی شروع میکنیم که میفرمایند:…
” ن ولقلم وما یسطرون سوگند به قلم و هر آنچه می نویسند…”

پاسداری از قداست قلم وظیفه ای سنگین است که بر عهده ی اهل قلم نهاده شده است .و این ودیعه ی الهی برای خبرنگار یک موهبت است که وارث چنین جایگاهی  رفیع و منیع است . خبر نگاری را نمی توان در جرگه حرفه و شغلش آورد . زیرایک رسالت است که بر عهده ی خبرنگار است و این خبرنگار است که باید بتواندمدیریت نیاز های جامعه را بعنوان مطالبات در قبال وظایف و مسئولیت مسئولان پیگیری نماید. تهذیب نفس انسان های عامل دراین عرصه یک ضرورت است تاخبرنگار برای فرد یا علیه آن ننویسد. رسالتی که در عرصه اطلاع رسانی و آگاهی مردم خبرنگار پرچم دار این حرکت است .

نگارش اثر قلم نویسندگان متعهد در خلق حماسه های بزرگ و بی بدیل را نباید فراموش کرد حماسه هایی که در دوران شکو همند پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد و حماسه های خونین و رزمندگان هشت سا ل دفاع مقدس وپس از آن در عرصه های مختلف سازندگی و بالندگی کشوررا بوجود آورد و این همه تراوش ذهن و اراده کسانی بود که در این عرصه با به دست گرفتن قلم آن افکار را به رشته ی تحریر درآوردند .

والگوی فکری و عملی در این عرصه شدند و این اسباب با جانفشانی هایی همراه بوده که خط سرخ جاودانگی را مسیر راه اصحاب قلم ونویسندگان قرار داده و طلیعه آن روز سرخ ، شهادت یکی از اصحاب قلم و رسانه یعنی شهید محمود صارمی در 17 مرداد سال 1377 در مزار شریف افغانستان به دست نیروهای طالبان بود.

 ۱۷ مرداد هر سال ضمن یاد آوری فداکاری این شهید اهل قلم و دیگر شهدای اصحاب رسانه وقلم یاد آور وظیفه خطیر فعالان این حوزه است تا از فرصت بوجود آمده به نحو مطلوب در جهت تنویر افکار عمومی در جامعه بر اساس موازین و قوانین مصرح فعایت نمایند.اگر چه  با توجه به روند رو به رشد ظرفیت های رسانه ای کشور اعم از نشریات خبر گزاری ها و پایگاه های خبری و مهم تر از آن دسترسی آسان جامعه به فرایند اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی قابل دسترس ،  ساختار و نظام رسانه ای کشور متناسب با آن ها رشد نکرده ولی زیر ساخت های موجود و بستر های در حال رشد می تواند فرصت مناسبی باشد تا تهدید های موجود و احتمالی را خنثی کند وانجام این مهم در گرو دونوع فعالیت ویا رویکرد است و آن شامل وظایف مسئولان و دست اندر کاران حوزه رسانه و مطبوعات کشور است و دیگر حرکت فعالان این حوزه در مسیر صحیح و قانونی همراه با دانش حرفه ای این عرصه است.

در حوزه وظایف و مسئولیت های اجرایی مسئولان و برنامه ریزان باید گفت متناسب بار شد کمی ظرفیت های رسانه ای در کشور که با توجه به وجود علاقمندان و وجود بستر های لازم صورت گرفته باید تلاش کرد تا این عرصه زمینه ای برای حضور فرصت طلبان نباشد به دیگر سخن ،  کسانی است که از روز خبرنگار امسال تا سال آینده فقط در این دو روز  حاضرهستند و دیگر خبرنگار نیستند را از فعالان واقعی جدا کرد.

ممیزی این افراد از کسانی که دارای فعالیت های مستمر رسانه ای هستند و از مصادیق بارز مشاغل سخت و زیان آور هستند با ید به درستی انجام تا با اطمینان بتوان فعالان واقعی این بخش را زیر چتر حمایت قرار داد و به درستی از آن ها حمایت کرد. در این صورت بخش نظارتی بر عملکرد این افراد باتوجه به ماهیت کار آنان و نیز نوع کارکرد های آنان که به سمت کیفی سوق پیدا میکند کاری اساسی است که می تواند باعث ارتقای محتوای کیفی تولیدات خبری در رسانه ها شده ودرعین حال باید تلاش کرد تا با تدوین برنامه های آموزشی قبل و حین خدمت در جهت به روز آوری اطلاعات فعالان این بخش برای ارتقای دانش حرفه ای آنان تلاش کرد.

از سوی دیگر وظیفه فعالان این بخش است تا ضمن بهره مندی از ظرفیت های موجود متناسب با نیاز یک رسانه تلاش نمایند تا از سواد مرتبط با آن بهره مند شده تا ضمن کسب آگاهی های روز  در نظام رسانه ای داخلی و بین المللی، بتوانند بستر تعامل را در این رسانه ها افزایش داده تا شاهد رشد کیفی محصولات تولید خبری آنان باشیم وازکپی برداری و تضییع حقوق نویسندگان واقعی و عدم توجه به حقوق پدیدآورندگان آثار خبری اعم از خبر و عکس و… جلوگیری شود.

امید است با تدوین شیوه نامه های مدون که مبتنی بر نیاز جامعه که همان مخاطبان هستند بستر های موجود را ضمن اصلاح ساختار فعلی موجود به سمتی رهنمون سازیم تا بتوان کارکردهای مناسب حال جامعه و اقشار جامعه را در رسانه ها متبلور سازیم.طی چند سال اخیر نشریات و رسانه ها در کشور ما از رشد قابل قبول و معناداری برخوردار بوده واین بستری مناسب برای فعالیت و رقابت رسانه ای افراد برای پاسخگویی به ذائقه های مختلف مخاطبان است. هرچند که این روند رو به توسعه خالی از ایراد نبوده ولی برای استمرار این روند باید برنامه ریزی اساسی داشت تا به معیار ها وشاخص های کار حرفه ای رسانه ای در کشور مبتنی بر منشور حرفه ای واخلاقی در سطح بین الملل دست یابیم. لذا روز خبرنگار در این سال مبنایی برای بررسی عملکرد خود بعنوان یک فعال رسانه ای قرار داده تا آز آن به عنوان یک شاخص در طول یکسال از این سال تا روز خبرنگار سال آینده کار کرد خود را بسنجیم وبه یک رشد کمی و کیفی متناسب با نیاز جامعه مخاطبان همراه با ارتقای دانش حرفه ای این حوزه نائل شویم.بدون شک جامعه رسانه ای آگاه و مبتنی بر سواد رسانه ای به روز شده و هماهنگ با نظام رسانه ای بین المللی ضمن خنثی سازی توطئه ها و اخبار کذب می تواند طلیعه ای باشد تا بتوان از این افق روشن به دروازه های تعالی رسید و آن میسر نخواهد شد مگر در سایه تلاش و همت فعالان بی ادعا و زحمت کش این قشر که با کمترین درآمد و سود مادی در این وادی خطیر حرکت می کنند و مزد آنها از نظر مادی بسیار کمتر از حرکت قلم آنهاست و این قداست و معنویت قلم این ودیعه الهی است که علی رغم اجر مادی کم امورات خود را به طور معجزه آسایی می گذرانند . این روز را به همه فعالان عرصه مطبوعات و حامیان دلسوز این قشر تبریک گفته و برای شاهدان خونین این عرصه از خدای متعال درجات والای معنوی را خواهانیم . ۱۷ مرداد روز خبرنگار بر همه جانفشانان این عرصه که سربازان اهل قلم برای ایران اسلامی هستند گرامی باد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار