اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
قمشی اظهار داشت: در بخش توزیع مقالات پوستر؛ منابع آب مورد نیاز 7 مورد، کشاورزی 21 مورد، مسائل زیست محیطی 6 مورد، زهکشی و مدیریت زه آب ها 12 مورد، مسائل فنی و مهندسی 21 مورد، مسایل اجتماعی و فرهنگی 21مورد و اقتصادی 4 مورد نهایی شده است.
سومین نشست داوری مقالات ارائه شده به نخستین همایش ملی بررسی ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی طرح احیای 550 هزار هکتاری اراضی استان‌های خوزستان و ایلام در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد. 

نشست داوری مقالات همایش طرح احیای 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام برگزار شد

 مهدی قمشی، دبیرعلمی این همایش روز دوشنبه 13 مهرماه در سومین نشست بررسی مقالات ارائه شده به کنفرانس ملی بررسی ابعاد فنی طرح 550 هزار هکتاری، اظهار کرد: امروز در نشست پایانی داوری مقالات سمینار طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام موسوم به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری است که اساتید و فرهیختگان دانشگاهی در این جلسه دعوت شده اند و به بررسی مقالات می پردازند.

قمشی بیان کرد: امروز 43 مقاله داریم که از این تعداد 24 مقاله جدید و آماده داوری است و حدود 20 مقاله داوری هایشان ناتمام مانده که این مقالات را در اختیار داوران قرار خواهیم داد. داوری ها امروز بسته خواهد شد و تا پایان هفته برای چاپ و تکثیر و تهیه سی دی مجموعه مقالات و اقدامات پایانی قرار خواهند گرفت.

نشست داوری مقالات همایش طرح احیای 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام برگزار شد

وی افزود: ما تا بحال 7 محور اصلی همایش را با عنوان منابع آب مورد نیاز، کشاورزی، مسائل زیست محیطی، زهکشی و مدیریت زه آب ها، اجتماعی و فرهنگی، فنی و مهندسی و مسائل اقتصادی که این محورها در روند داوری مورد نظر بوده و با بررسی کمیته پیگیری کرده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد:  علاوه بر این 7 مورد با زیر محورهای منابع آب مورد نیاز 6 زیر محور، کشاورزی 14 زیر محور، مسائل زیست محیطی 4 زیر محور، زهکشی و مدیریت زه آب ها 4 زیر محور، مسائل اجتماعی و فرهنگی 8 زیر محور، مسائل فنی و مهندسی طرح 13 زیر محور،  اقتصادی 18 زیر محور را بررسی کرده ایم.

قمشی اظهار داشت: در بخش توزیع مقالات پوستر؛ منابع آب مورد نیاز 7 مورد، کشاورزی 21 مورد، مسائل زیست محیطی 6 مورد، زهکشی و مدیریت زه آب ها 12 مورد، مسائل فنی و مهندسی 21 مورد، مسایل اجتماعی و فرهنگی 21مورد و اقتصادی 4 مورد نهایی شده است.

 وی ادامه داد: تا روز گذشته مجموعه مقالاتی که به دفتر همایش رسیده و مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت  272 مقاله بوده که تعداد 253 مقاله بررسی شده است و از این تعداد 55 مورد مقالات شفاهی که به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد و 91 مورد مقالات پوستری که در قالب پوستر در سمینار ارائه می شود همچنین تعدادی مقاله به دلیل اینکه با موضوعات سمینار همخوانی نداشته است حذف و رد شده است. 

قمشی افزود: از بین 40 مقاله در حال بررسی در منابع آب مورد نیاز تا بحال 4 مقاله به صورت شفاهی، کشاورزی 8 مورد، محیط زیست 2 مورد، زهکشی و مدیریت زه آب ها 7 مورد، مسائل اجتماعی و فرهنگی 11 مورد، مسائل فنی و مهندسی 16 مورد و مسائل اقتصادی 6 مورد در حال بررسی هستند.

 وی بیان کرد:7 زیرمحور برشمرده شده در مقالات شفاهی 37 مورد از زیر محورها پوشش داده شده و 30 مورد که مسائل اقتصادی و زیست محیطی را در برگرفته پوشش داده نشده است.

دبیر علمی همایش با بیان اینکه در این دوره همایش ضعف هایی وجود دارد، گفت: ما در این دوره که سال اول برگزاری همایش است اطلاعات کمی در مورد پروژه ها داشتیم، هنوز طرحی به جامعه علمی و فرهیختگان دانشگاهی معرفی نشده و در بعضی از بخش ها اثری برای مطالعه و استخراج نداشتیم.

وی در پایان گفت: در این همایش دو روزه 3 کارگاه آموزشی و یک نشست تخصصی کشوری در رابطه با روش های نوین آبیاری برگزار خواهد شد، همچنین برپایی نمایشگاه هایی در خصوص مسائل تخصصی و صنعتی طرح در کنار سالن های سمینار برپا می شود که شرکت های مختلف سازنده قطعات تخصصی و فنی، همینطور مشاورینی که در این طرح فعال هستند کلیه فعالیت هایشان را در به نمایش خواهند گذاشت.

همچنین مهندس احمد مطیعی دبیر اجرایی این همایش و مدیرستاد موسسه جهاد نصر در خوزستان  در ادامه نشست اظهار داشت: در پی سفر مقام معظم رهبری به سرزمین خوزستان و بازدیدهای ایشان از نقاط مختلف استان و عنایت ویژه به ظرفیت‌ها و منابع سرشار در کلیه بخش‌های کشاورزی صنعتی همچنین وجود منابع عظیم آب، خاک، انرژی و اقلیم مناسب بنا به دستور ایشان مقرر شد وزرای ذیربط ظرفیت‌های بالقوه توسعه کشاورزی استان را مورد توجه قرار داده و برنامه‌هایی اجرایی که منجر به توسعه کامل کشاورزی استان و تولید محصولات مهم و استراتژیک می‌شود را تهیه و ارایه کنند.

نشست داوری مقالات همایش طرح احیای 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام برگزار شد

وی ادامه داد: این طرح از سال 89 به موسسه جهاد نصر واگذار شد و در سال 92 با حمایت رییس جمهور از محل اعتبارات صندوق توسعه ارز تامین اعتبار بیشتری شده و در حال حاضر با پیشرفت بسیار خوبی در حال پیشرفت است.
سال گذشته استاندار خوزستان به دلیل تجارب استان در طرح های عمرانی بزرگ به خصوص در بخش کشاورزی و آب و برای کاهش اثرات زیان آور طرح 550 هزار هکتاری و همچنین تکمیل شدن بخش های دیگر طرح مقام معظم رهبری، برگزاری این همایش را پیشنهاد دادند. زیرا این طرح فقط شبکه آبیاری  و زهکشی نیست بلکه بخش های بازاریابی، صنایع بسته بندی، صنایع فراورده های کشاورزی و بحث آموزش و ترویج شیلات و دامپروری، صنایع طبیعی و آبخیز داری نیز جزو لاینکف طرح مقام معظم رهبری است که در واقع تکمیل کننده طرح شبکه آبیاری و زهکشی هستند. 

 دبیر اجرایی همایش افزود: امیدواریم با اجرای این طرح افزایش عملکرد و افزایش تولیدات را داشته باشیم طبیعی است با افزایش تولیدات بحث بازارزیابی و صنایع مورد نیاز تامین خواهد شد.

وی عنوان کرد: مطیعی گفت: خوشبختانه دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علمی و کاربردی، همچنین دستگاه های اجرایی با هماهنگی های که ایجاد شده از این طرح استقبال کرده اند.

وی در پایان افزود: این همایش با ظرفیت 600 نفر ، 27 و 26 آبان ماه سال جاری در محل سالن امام رضا شهرک نفت با حضور مسوولان کشوری برگزار خواهد شد و پیشنهادات کارشناسان، متخصصین و دستگاه های اجرایی بررسی خواهد شد و امیدواریم در پایان همایش رهنمودهایی برای بهتر اجرا کردن طرح داشته باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار