اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
امید حلالی

طریقه ی طنز. طریقه ی شریف و اصیل و نجیب طنز. با همسایگان خطرناک تاریخی دیگری که در کنار خود دارد یعنی هجو و هزل. همسایگانی بد زبان که گاه رنجش و برای کوبیدن طرف مقابل و لکه دار کردنش کاربرد دارند که شاعر فرمود :
چو شاعر برنجد بگوید هجا
بماند هجا تا قیامت بجا
لیکن طنز شریف است و مبادی آداب. دلنشین است و ملیح. طناز است و راستگو. تنه ای که می زند منجر به شکستگی و کوفتگی طرف مقابل نمی شود چرا که به قصد به راه آوردنش است و چه استادان سترگی داشته این طریقه طنز در ژانر دلخواه ایرانیان یعنی شعر و در منظری کلی تر ادبیات. از حضرت حافظ گرفته که سرود :
فلک به مردم نادان دهد زمام مراد
تو اهل فضلی و دانش همین گناهت بس
که یک دنیا نکته در آن نهفته است در نقد زمانه که ممکن است تا امروز کش دار شود و بعدها بیاییم تا انواع شاعران و قله ای مانند عبید زاکانی در این رشته که اهل ادبیات کلیات آثارش را معمولن از دسترس خارج می کنند و در انظار نمی گذارند یا آنکه با چاپ گزیده ها سعی می کنند تا تلطیفش سازند. بعد این سر رشته را باید بگیریم و بیاییم تا شعر مشروطه و این مستزاد معروف عشقی که :
این مجلس چارم به خدا ننگِ بشر بود دیدی چه خبر بود؟!
هر کار که کردند، ضرر رویِ ضرر بود دیدی چه خبر بود؟!
این مجلسِ چارم، خودمانیم، ثمر داشت؟ والله ضرر داشت
صد شکر که عمرش چو زمانه به گذر بود دیدی چه خبر بود؟!
و بعد مجله تخصصی طنز «توفیق» و شوخی های جانانه اش با هویدا و فرخ رو پارسا و توقیف شدن توفیق که از آن به افتادن در «قیف» نیز یاد می کنند و پس از انقلاب «گل آقا» مرشدی که این طریقت را حیاتی و رونقی دوباره داد تا «خط خطی» و «بچه مشد» این سال ها. نیز وظیفه است ادای احترام به «عمران صلاحی» فقید و «رامبد جوان» حی و حاضر و برنامه طنز «خندوانه» و خاصه همشهری خونگرم مان «جناب خان» که حالی به رخوت دل ها دادند.
و حالا «کاکو» به میدان آمده تا به مدد «لغز» و «بلوف» و طنازی خاص جنوبی و خوزی که افرادی خونگرم و نقاد اند با نابسامانی ها درافتد و فضای رسمی خبر و تحلیل را بشکند و در این راه پشت گرمیم به لشکر یاران طناز و عیاران خوش ذوق و سرخیل و حمله دار این قافله همکار عزیزم و اول کاکوی جنوبی اهل فارس و هم اکنون خوزی «هادی خوش سیما» ست بانی و میدان دار این حرکت طنازانه که سال ها در کنج دنج تحریریه بی ادعا نوشته و دل سوزانیده و اینک او حربه طنز به دست و من با جوشنی از پوست کرگدن به این آوردگاه آمده ایم و به قول نیمای بزرگ می گوییم از این راه که :
من دست من کمک ز دست شما می کند طلب امدادی ای رفیقان با من
لذا قبلن از مدیران و اهل قدرت و مسئولیت از اینکه سوژه طنز کاکو و همکارانش می شوند رخصت می خواهیم و آماده ایم که با یک پیامک ایشان حتا آنها را از لیست شوخی و مطایبه خارج کنیم و از همه آنها از هم اینک حلالیت می طلبیم زیرا که تحمل سوژه طنز شدن می دانیم که سخت است اما عجیب ظرفیت ساز برای افراد و اجتماع.
همچنین بر ما فرض است شکرانه حضرت حق که بر این خدمت و فرصتی که عطا کرد و تشکر از هیات نظارت بر مطبوعات کشور به مصداق « لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» که بر این رویه و افراد دست اندرکار و این نام طنز جنوبی اعتماد کردند و مجوز فعالیت دادند.
با شما هستیم برای زیر ذره بین طنز کشانیدن همه نابسامانی های خوزی. باقی بقایتان و حق نگهدارتان

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار