اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۱۶۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
درپی افزایش آسیب های اجتماعی در خانواده های ایرانی
انتخاب خبر: یک آسیب شناس اجتماعی با اشاره به افزایش سن ازدواج در کشور گفت: طی مطالعه‌ای که در یکی از شهرهای ایران صورت گرفته ۴۸.۶۶ درصد دختران جوان، تمایل خود را برای همسر دوم شدن ابراز کرده‌اند که این آمار با آمار کل کشور اختلاف چندانی ندارد.

محمدصالح طیب نیامحمد صالح طیب نیا در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: براساس نظرسنجی ازدواج در شهرستان تربیت حیدریه، ۴۸.۶۶ درصد از دختران، آمادگی خود را برای ازدواج با مردان متأهل در صورت رضایت همسر اول اعلام کرده اند.

وی تصریح کرد: این رویکرد دختران جوان نسبت به موضوع ازدواج، ناشی از آسیب هایی است که در فضای خانواده مطرح است.

این متخصص علوم رفتاری اضافه کرد: از طرفی باتوجه به دلایل این دختران، از جمله سن بالای آنها و نداشتن امیدی برای ازدواج با مردان مجرد یا پیدا نکردن همسری مناسب خود، می توان به برخی از موانع موجود برای ازدواج پی برد.

طیب نیا تأکید کرد: امروز اگر به این آمارها توجه نکرد، قطعاً در چند سال آینده ایران با مشکلات عدیده ای در نظام خانواده و متعاقباً جامعه مواجه خواهد شد.

 وی با اشاره به نگرش استاد فقید، مرتضی مطهری که در اسلام، اصل در تک همسری، همسر دائم و ازدواج دائم است و تعدد زوج ها برای شرایط خاص جایز شمرده می شود، اذعان داشت: هرچند تعدد زوجات می تواند در بحران ها به جامعه کمک کند و ازدواج دوم، نوعی حق برای زن است که در آن منافع زن درنظر گرفته شده است، اما اگر این مسئله به شکل نامطلوب رواج یابد و برخورد منطقی با آن صورت نگیرد، خود عاملی برای متلاشی شدن خانواده هاست.

عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه امروز مشکل جامعه ایران تعدد زوج ها نیست، بلکه امروز شرایط ازدواج به گونه ای سخت شده است که حتی افراد مجرد آماده ازدواج، رغبتی برای ازدواج ندارند، تصریح کرد: لذا این مسئله هم به اصل نظام خانواده ضربه می زند و هم اصلی را که اسلام برای شرایط خاص وضع کرده است، تحت تأثیر قرار می دهد؛ بنابراین کل جامعه از این آسیب متأثر می گردد.

وی دیگر مشکلات فرهنگی جامعه را، ازدواج زنان بیوه یا مطلقه عنوان کرد که مردان زیادی حاضر به ازدواج با زنان مطلقه نیستند و این ناشی از نوعی نگرش فرهنگی است.

طیب نیا با بیان عوامل متعددی که در تحکیم خانواده نقش دارند، افزود: علیرغم آنکه فرهنگ مردم از جنبه های بسیاری غنی می باشد، اما نقاط ضعفی هم داریم که ذهنیت منفی جامعه برای ازدواج مجدد زنان مطلقه و بیوه می تواند بعنوان یک آسیب اجتماعی مطرح باشد.

وی در خصوص مشکلات اقتصادی بعنوان موانعی برای ازدواج اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که مشکل اصلی خانواده ها در بحث ازدواج و طلاق، تنها مسائل اقتصادی نیست، بلکه باید هنجارهای اجتماعی را اصلاح کرد و مردم را با آموزش، آماده تطابق با شرایط جدید ساخت.

تمایل دختران جوان برای همسر دوم شدن

این متخصص علوم رفتاری با تأکید بر بحث آموزش برای ازدواج بعنوان یک نیاز اساسی، توجه به بازنگری به نقش خانواده بعنوان محور اصلی تعلیم و تربیت را ضروری خواند و افزود: مخاطب آسیب شناسان اجتماعی، مسئولین فرهنگی کشور هستند که برای مقابله با بسیاری از معضلات اجتماعی باید برای تحکیم خانواده گام بردارند.

وی ادامه داد: همچنین آموزش و پرورش نباید صرفاً به آموزش های درسی اکتفا کند و توجه به مسائل تربیتی و آموزش مسئولیت پذیری برای تشکیل خانواده را در دانش آموزان تقویت نماید.

این استاد دانشگاه گفت: سایر نهادهای فرهنگی اجتماعی و رسانه ها نیز باید با کمک به خانواده ها، به منظور تربیت فرزندان همکاری داشته باشند.

وی تأکید کرد: امروز در کشورهای غربی در این زمینه کارهای زیادی انجام شده و موفق عمل کرده اند، به طوری که سن ازدواج در این کشورها پایین آمده، و توانسته اند نظام خانواده را تقویت کنند.

محمد صالح طیب نیا تصریح کرد: اکنون باید الگویی برای جامعه ایران ارایه کرد تا طبق آن، شرایط و بسته های لازم برای تحکیم خانواده، فراهم شود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
طلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
comment
1
6
comment الان تعداد پسرهای در آستانه ازدواج از دختران بیشتر است. علت آمادگی برای همسر دوم شدن فقط فقر است.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
comment
0
0
comment شاید هم یه دلیلش عشق وعلاقه باشه.
حدااقل چیزی که تواین خبر ذکر نشد.درضمن همیشه.برای یک مساله چندین دلیل وجود داره .اگر قرار هست از همچین مساله هایی حرف به میان بیارید.پس حداکثر علت ها رو بیان کنید.
قضاوت وآماری که اعلام کردین .یک نوع ظلم ستیزی هستش به دختران هستش.کاش دقت بیشتری درنشر وانتشار همچین خبری میکردین.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
comment
0
0
comment برو برای جوانهای مجرد شغل درست کن همه دختران ازدواج میکنند.
وقتی شغل نیست یکی هم زیاده حالا برم دومی را بگیرم چکارش کنم.

شغل کار پول برای هر مردی چاره کار است نه ازدواج دوم و سوم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار