اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
«دِه‌دراز» یکی از نزدیک‌ترین نقاط سیستان و بلوچستان با مرز افغانستان است که در چند دقیقه حرکت با ماشین، می‌توان به نقط صفر مرزی رسید
بازدید از روستاهای سیستان‌ و بلوچستان موضوعات و مشکلات جدیدتری را نشان می‌دهد که بعضاً باعث شگفت و تأثر و تأسف شدید می‌شود.

به گزارش تسنیم،‌ «دِه‌دراز» یکی از نزدیک‌ترین نقاط سیستان و بلوچستان با مرز افغانستان است که در چند دقیقه حرکت با ماشین، می‌توان به نقط صفر مرزی رسید؛ بی‌آبی، خشکسالی، بیکاری و مشکلاتی مانند محرومیت دانش‌آموزان از تحصیل، مسائلی است که هر چند سخت اما می‌توان با آنها کنار آمد اما این روستا مشکلات دیگری هم دارد که عمق بی‌توجهی مسئولان به این مناطق دورافتاده را نشان می‌دهد.

روستایی که اموات را بدون نماز میّت دفن می‌کنند


کدخدای دِه‌دراز در گفت‌وگو با خبرنگاران راویان، گفت: ریش‌سفید و کدخدای این روستا پدرم بود و بعد از فوتش به من رسید. از 150 سال پیش تاکنون خاندان ما اینجا ساکن است. اولین خشت‌های این روستا را پدربزرگ من گذاشته. تا الآن که می‌بینید اینجا مخروبه شده است.

** اینجا تا چه زمانی آباد بود؟

- تقریباً تا 7 سال قبل مقداری زراعت مانده بود و انجام می‌دادیم. اما بعد از آن خشکسالی شد. آب نداریم. می‌گویند کشاورزی ما بیمه نیست. همه روستاها از اکبرآباد به بالا وضعیتشان همین است. خودم با ماشین مسافرکشی می‌کنم و مردم را به زابل می‌برم.

همین یک جاده را هم آقای خامنه‌ای زمانی که رئیس‌جمهور بود دستور داد آسفالت کردند. همان آسفالت هم تا الآن مانده است. پارسال مقدار دیگری از جاده را آسفالت کردند. از اینجا تا زابل 45 کیلومتر است. از قسمت آسفالتیِ جاده تا اینجا هم حدود 4 کیلومتر راه است.

** اینجا دکتر و خانه بهداشت دارد؟

دکتر دارد ولی در روستای سدیف هست که آن هم 4 کیلومتر فاصله دارد.

** این 7 سال خشکسالی چه کار می‌کنید؟

این 7 سال تنها کاری که می‌توانیم انجام بدهیم فروش گوسفند است. این کاری است که همه انجام می‌دهند. دولت هم هیچ توجهی به ما نمی‌کند. خدا باید درِ رحمت را بر ما بازکند وگرنه از کمک بنده خدا که محرومیم.

روستایی که اموات را بدون نماز میّت دفن می‌کنند

** این اتاق مخروبه مسجد شماست؟


بله. این مسجد مسلمانان است. نیازی به توضیح من نیست خودتان فیلم بگیرید ببینید آیا هیچ جای ایران دیدید چنین مسجدی وجود داشته باشد؟

** روحانی و امام جماعت هم ندارید؟

هیچ چیزی نداریم. نه ملّا داریم نه روحانی.

** درخواست دادید؟

بله درخواست دادیم. همه هم می‌بینند وضع ما را . 100 بار رفتیم گفتیم. اگر کسی اینجا بمیرد نماز میتی نداریم.

** خودتان هم بلد نیستید بخوانید؟

نه. ما هم بلد نیسیتم . بی‌سوادیم.

**یعنی کسی که فوت می‌کند فقط دفنش می‌کنید؟

می‌بریم امامزاده، خاک می‌کنیم، خلاص؛ می‌گذاریم و برمی‌گردیم. مگر اینکه با ماشین برویم یک روحانی پیدا کنیم و از او خواهش کنیم که آقا بیا حداقل تلقین را بخوان.

** اینجا امامزاده دارد؟

بله. امامزاده ابوالفضل هست که 4 کیلومتر تا اینجا فاصله دارد. از وقتی که جد ما این روستا را ساخته این امامزاده هم بوده است.

** زمین نداشتید که اینجا مسجد بسازید؟

اینجا که من به جای هزار متر، دو هزار متر زمین می‌دهم. البته زمین هم مال خداست و ما فقط وارث هستیم روی زمین اما یکی باید بیاید بگوید آقا زمینت را بده یا نه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار