اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱

شوشان: شخصی که موسیقی شوشتری با نام او شناخته می شود در سال 1273 متولد شد .او از خنیاگران و استادان بنام موسیقی شوشتر و نوازنده چیره دست تار و سرنا بود و در پاره ای از موارد آواز هم می خواند.

استاد از وارثان به حق و پر تلاش موسیقی بومی شوشتر بودو شاگردان بسیاری را تربیت کرده است. تار را نزد دای اش ملا گدا فرا گرفت بودو گوشه ها و نغمات وترانه های شوشتر را با نقل روایت و تاریخ و افسانه به شاگردانش تدریس می کرد و همیشه می گفت:کنار تار زاده شدم و کنار تار هم می میرم.

استاد عبدالمحمد برجسته مردی وارسته و متواضع بود وزخمه های او بر تار عمق موسیقی شوشتر وبافت کهن آن را آشکارمی سازد ایشان نیزدر روز عاشورا به همراه دیگر هنرمندان سرنا را در نهایت چیره دستی می نواخت.

در مورد تار نوازی استاد حکایات بسیار است مثلا می گویند که استادی سرشناس از اصفهان آوازه شهرت ایشان را در تار نوازی شنیده و به قصد رقابت با او به شوشتر آمده که در این رقابت هر یک از اساتید می بایست در هر مرحله یک سیم از ساز خود باز نموده و گوشه هایی از دستگاه های مختلف را اجرا کنند.

گفته می شود زمانی که استاد اصفهانی تنها دو سیم در ساز خود باقی دید دیگر توانایی ادامه را نداشت ولی استاد برجسته با باز کردن آخرین سیم و تنها باقی نهادن یک سیم در ساز خود تمامی 12 ردیف موسیقی ایرانی را با تبحر خاصی نواخت .

روحش شاد

 موسیقی درمانی در شهرستان شوشتر

از استاد مرحوم عبدالمحمد برجسته (کل عدل) نقل است که استاد به درخواست حکیمان معاصر خود بارها برای  بیماران اعصاب و روان تار زده و از او سوال شد چه تصنیف ها و دستگاه هایی بیشتر در این خصوص اجرا می کردی ؟ گفت دستگاه چهار گاه و مشتقات آنرا می زدم و آوازهای محلی شوشتر را اجرا می کردم که بسیار مورد توجه  واقع میشد بارها اتفاق می افتاد که بیماران گریه می کردند و خود را تخلیه روحی می نمودند

(منبع : تاریخ موسیقی شوشتر )روحش شاد باد) 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار