اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
گفت و گو با دکتر شبیب جویجری کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات اهواز

شوشان : 

سلام جناب دکتر. لطفا مختصری از بیوگرافی خود را بیان فرمایید.

قبل از جنگ به تبع اینکه مرحوم ابوی از روحانیون معروف خوزستان بودند و به درخواست اهل حمیدیه ساکن آنجا شدیم. در آن دوران با وجود سن کم با تبلیغات سپاه حمیدیه ارتباط و همکاری داشتم و در دوران دبیرستان نیز عضو انجمن های اسلامی دانش آموزان استان بودم.

علاوه بر آن وارد دانشگاه که شدم همزمان با تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه به عنوان قائم مقام فرهنگی آن نهاد مشغول به کار شدم.

در اواخر دهه 70 مدیر مراکز درمانی مختلف بنیاد جانبازان و بعد از آن به عنوان نماینده مردم شریف اهواز در میان دوره ای مجلس هفتم عضو کمیسیون بهداشت و درمان بودم. همچنین در مجلس هشتم به عنوان رأی اول مردم اهواز دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را بر عهده داشتم و بعد از آن نیز به عنوان معاون امور راهبردی دولت و مجلس در مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی که نهادی زیرنظر مقام معظم رهبری است، مشغول به کار شدم.

همزمان با مجمع فوق نیز رئیس کمیته پارلمانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شدم. بعد از آن نیز به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در کشور سودان و اکرودیته (ترددی) در اریتره انتخاب شده و به عنوان سفیر در خدمت مهین عزیزمان بوده ام.

 

تفاوت جویجری فعلی با جویجری مجلس دوره هشتم چیست؟

از حیث تجارب و ارتباطات، تجارب بیشتری کسب شده است. سطح تجاربم در حوزه داخلی بود ولی حالا در حوزه بین المللی و سیاست خارجی

 با توجه به کشورهایی که در آنها مأموریت داشتم تجربه های مختلف و بسیاری در حوزه خارجی کسب کردم. این کسب تجارب جدید در نوع پیگیری ها و توجهات بنده در برنامه ریزی ها برای آینده خیلی مؤثر است.

 

دلیل حضور شبیب جویجری و کاندید شدن برای انتخابات چیست؟

احساس کردم که دایره انتخاب مردم را باید گسترده تر کرد و در عین حال نیز تجاربی در حوزه داخلی و خارجی کسب شده و ارتباطات گسترده ای در داخل استان و مرکز پایتخت دارم که می خواهم از آنها در خدمت رسانی صادقانه و خالصانه به مردم بهره مند شوم.

 

مسائل و مشکلات استان خوزستان را در چه می بینید؟

بیکاری، مسائل انتقال آب و پیامدهای زیست محیطی ناشی از آن، ریزگردها و البته مشکلات مربوط به مسائل زیربنایی عمران شهری و روستایی از جمله معضلات استان خوزستان هستند. همچنین باید به بحث بهداشت و درمان و بالابردن سطح شاخص های کمی و کیفی آموزشی در خوزستان نیز توجه داشته باشیم.

در هر حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مسائل و اولویت های مهمی وجود دارد که مورد توجه قرار می گیرد.

 

چه راهکارهایی برای حل مشکلات دارید؟

حل تمامی مشکلات با مدیریت هماهنگ، کلان نگر، مدبر و عدالت محور موفق خواهد بود و یک مدیریت خوب هم در سه ضلع نمایندگان مجلس، فرمانداران و ائمه جمعه متجلی می شود.

 

موضع شما در ارتباط با انتقال آب کارون چیست؟

یقینا با انتقال آب کارون که در مجلس هشتم هم پیگیر بودیم، مخالف هستیم و قطعا با استفاده از اصل مدیریت هماهنگ و ایجاد اثر هم افزایی در پیگیری ها با همکاری سه ضلع نام برده شده نوع نگاه مسئولان را در سطح ملی و کلان تغییر و اولویت توجه به بحث های آب را به خوزستان اختصاص خواهیم داد.

 

نظر شما در ارتباط با ریزگردها چیست؟

در مجلس هشتم پیگیری هایی برای گرد و غبار خوزستان داشتیم که به تشکیل دبیرخانه ای در سازمان محیط زیست منجر شد. این دبیرخانه متشکل از 6 کشور از جمله قطر، عراق، سوریه، ترکیه و ایران است. طی این مدت به دلیل وضعیت بهم ریختگی منطقه ای پیگیری ها کند شده ولی انشاالله با شدت و بهره گیری از تجارب بین المللی برای دنبال کردن حل این مشکل تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست. بر اساس تحقیقات دقیق بین المللی 80 تا 90 درصد ریزگردها منشأ خارجی دارند.

 

به عنوان یک پزشک چه برنامه درمانی و بهداشتی برای مردم دارید؟

باید در دو سطح پیشگیری و درمان کار کرد. در سطح پیشگیری می بایست مراکز درمانی و مراکز بهداشتی توصیه ها و فرهنگ سازی صحیح در رابطه با نوع اقدامات در مواقع حدوث و بروز ریزگردها را به مردم ارائه دهند. در واقع مراکز درمانی اول باید تقویت شوند و اطلاع رسانی مناسبی در سطح استان شکل بگیرد. همچنین ضعف های موجود در این بخش ها باید از بین برود و در بخش درمان مرکز مربوط به درمان بیماری های سرطانی هم از حیث کمی و هم کیفی باید تقویت شود.

 

در خصوص بیکاری در استان چه برنامه ای دارید؟

در رابطه با بیکاری برنامه ما حاوی دو محور اساسی است. اول تثبیت و افزایش فرصت های شغلی در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات در حوزه اقتصاد دولتی و بخش خصوصی و محور دوم که به نظر من مهمتر از محور اول است نیز پیگیری توزیع عادلانه و بدون تبعیض فرصت های شغلی است.

با تعریف روشن و دقیق از کلمه بومی می توان گفت در این حوزه معتقدم که می بایست در سطح استان تعریف شهرستانی از کلمه بومی و در سطح شهرستان تعریف محله ای بر اساس متوسط نرخ بیکاری هر محله داشته و در نظر گرفتن سهمیه های متناسب با نرخ بیکاری را برای آنها مورد توجه قرار داد. البته در این خصوص برنامه جامعی دارم که از حوصله این مصاحبه مختصر خارج است.

 

در خصوص قومیت های مختلف چطور می خواهید به عنوان یک فرصت برای توسعه استفاده کنید؟

معتقدم که می بایست عوامل همگرا کننده قومیت ها را باید تقویت نمود و ریشه های عوامل واگرایی را باید خشکاند. این مهم باید متجلی در رفتار و گفتار باشد و همچنین باید در تمامی اقدامات مسئولان اجرایی و نمایندگان مردم به عنوان اصلی ترین نخبگان مدنظر قرار بگیرد.

 

مهمترین اقدام شما چه خواهد بود؟

مهمترین اقدام ما به عنوان نماینده مردم این است که باید نوع نگاه تصمیم سازان، تصمیم گیران و برنامه ریزان درون استانی و برون استانی را در سطح ملی نسبت به خوزستان و حجم مشکلات آن تغییر بدهیم. این تغییر نگرش مهمترین عامل پیگیری هایی خواهد بود که مسئولان در سطح استان و کلان کشوری خواهند داشت.

 

برنامه های شما در خصوص ورزش چیست؟

همیشه گفتیم که برنامه های توسعه ای برای بخش ورزش استانداردها و شاخص هایی تعریف کرده اند. به عنوان نمونه گفته شده که می بایست تا آخر برنامه پنجم برای هر شهروند حداقل یک مترمربع زمین ورزشی وجود داشته باشد و با فرض یک میلیون جمعیت شهر اهواز آیا شهر اهواز 100 هکتار زمین ورزشی دارد؟ گرچه این حداقل است. ما می بایست پشتیبانی و حمایت خودمان را از فعالیت های همه رشته های ورزشی داشته باشیم و نسبت به بحث های سخت افزاری، تجهیزات و امکانات ورزشی حداکثر تلاش خود را با هماهنگی مسئولان استانی جهت تأمین اعتبارات لازم در این خصوص به کار ببریم.

 

دلایل عدم توسعه یافتگی شهر اهواز و راهکارتان برای توسعه آن چیست؟

معتقدم شهر اهواز متناسب با ظرفیت ها و امکانات خدادادی خود رشد پیدا نکرده است. هر کشوری اگر این رود کارون را داشت چه کارهایی که نمی کرد. رود کارون و طبیعت زیبایش خیلی در ایجاد یک چهره مناسب از اهواز مؤثر است. دومین نکته این است که مهمترین عامل برای موفقیت داشتن مدیریت کارآمد، باثبات و پر تلاش است.

 

نظر شما در ارتباط با تقویت تأمین اعتبارات برای خوزستان چیست؟

در خصوص تأمین اعتبارات باید از ظرفیت وزارت نفت و صنایع بزرگ در راستای عمران و آبادی شهر خود استفاده کنیم.

 

 شعار تبلیغاتی شما چیست؟

شعار بنده پیشرفت و عدالت است و جهت گیری ها هم باید در این راستا باشد.

 

حرف آخر؟

برنامه محور هستم و اساس برنامه ریزی درست، صحیح و کامل در آمار و اطلاعات دقیق می گنجد. ما لیستی از تمامی مشکلات شهرستان اهواز تهیه و این مشکلات را بر اساس سه مبنای جغرافیایی (شهری ـ روستایی)، دوم موضوعی (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیربنایی، بهداشتی و....) و سوم حجم و تعداد مشکلات (خرد و کلان) تقسیم بندی کردیم.

بر اساس نوع و جنس مشکل پیگیری های خود را در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی پایه گذاری کردیم. اعتقاد داریم که هرجا که خلاء قانونی وجود داشته باشد باید به دنبال پر کردن آن از طریق طراحی مناسب باشیم و هرآنجا که قانون وجود دارد از ظرفیت های قانونی استفاده کنیم.

اعتقاد دارم که باید نظارت خود را بیشتر کرده و به کمک مسئولان اجرایی بشتابیم تا با اعتبارات مناسب و مدیریت صحیح بر مشکلات فائق بیاییم.

اگر خداوند به اینجانب توفیق داد و اعتماد مردم به بنده تعلق گرفت یقینا از روز اول ورود تا چهار سال شبانه روز پیگیر حل مشکلات مردم خواهم بود. همچنین با استفاده از ابزار قانونی قانون گذاری و نظارت برای تذکر، سوال، تحقیق، تفحص و استیضاح در صورت لزوم بهره خواهم جست.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار