اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
یک فعال محیط‌زیست در خوزستان گفت: شیوه جمع‌آوری پسماند توسط شهرداری اهواز کاملاً منسوخ و خود به عامل آلوده‌ساز محیط‌زیست تبدیل شده است.

امین کعبی نیا اظهار کرد: هر سال روز دوم اردیبهشت‌ماه، زمین، بستر و شالوده محیط‌زیست و زندگی ما، مورد توجه قرار می‌گیرد که در این روز برای پاسداشت زمین و موهباتی که دارد، آئین‌های نمادین بسیاری اجرا می‌شود، این در حالی است که در روزهای دیگر، مقوله زمین و حفاظت از آن به فراموشی سپرده می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت تلاش در جهت پاک نگه داشتن زمین، ادامه داد: برای داشتن زمینی پاک باید رویکردها، نگرش‌ها و حتی فرآیندها را تغییر داد. در این راستا نیز باید از کشورها و شهرهای موفق الگو گرفت و تنها به شعار بسنده نکرد.

این فعال زیست‌محیطی با اشاره به اهمیت بازبینی در استانداردهای صنعت، تکنولوژی و روش‌های تولید، گفت: عوامل مخرب و آلوده‌ساز زمین و محیط‌زیست باید شناسایی و راهکارهای اصلاحی برای آن در نظر گرفته شود. تاکنون مشکل تدوین و اجرای استاندارد برطرف نشده است، به طوری‌که بسیاری از ماشین‌آلات و خط‌های تولید صنعتی دست دومی که از کشورهای اروپایی به زیر قیمت خریداری و وارد کشور شده‌اند، به‌علت خارج کردن از استانداردهای زیست‌محیطی آن کشورها، کنار گذاشته شده‌اند.

کعبی‌نیا با اشاره به این که استفاده از پتانسیل‌های آموزشی و فرهنگسازی از سوی تشکل‌های مردم نهاد در جهت اصلاح فرهنگ مصرف کارساز است، خاطرنشان کرد: در شهرک‌های صنعتی کشور کارگاه‌های تولید ظروف یک بار مصرف به‌صورت قارچی پدیدار شده که این موجب افزایش کارخانه‌های تولید پلاستیک در کشور می‌شود. هم‌چنین اقدامی در جهت اصلاح فرهنگ مصرف و استفاده از ظروف غیر تجدیدپذیر انجام نشده و این فرهنگ مصرفی در مراسم آئینی و مذهبی به درجه بالای خود می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین در زمینه ورود کودهای شیمیایی کشاورزی و سموم و آفت‌کش‌ها نظارت دقیقی نمی‌شود که این نظارت نکردن موجب آلودگی‌های خطرناک زیست‌محیطی می‌شود.

کعبی‌نیا با اشاره به شعار امسال روز جهانی زمین پاک تحت‌عنوان «درختان برای زمین و زمین برای زندگی» گفت: کشور و به‌ویژه استان ما جهت تحقق این شعار راه زیادی دارد. با این‌که در این راستا حرکت‌های مردمی بزرگی شده است اما اعمالی که موجب تخریب محیط‌زیست می‌شود، بسیار بیشتر رخ می‌دهد.

وی با اشاره به پسماندها به‌عنوان عوامل آلوده‌ساز طبیعت، تصریح کرد: پسماندها از بزرگترین عوامل آلودگی در شهر اهواز هستند که برای حل این معضل نیاز به اصلاح مولفه‌های مدیریتی، فرهنگی و زیرساختی است.

این فعال محیط‌زیست گفت: مسائل مدیریتی، مرتبط به حوزه خدمات شهری شهرداری اهواز است و شیوه جمع‌آوری پسماندی که شهرداری انجام می‌دهد، کاملاً منسوخ بوده و خود به عامل آلوده‌ساز محیط‌زیست تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: در نقاط مختلف شهر، همه تبلیغ بیرون آوردن زباله رأس ساعت 21 را دیده‌اند اما ماشین‌های جمع‌آوری با ساعت‌ها تأخیر اعزام می‌شوند. در این شرایط عوامل بازیافت غیرمجاز یا زباله‌گردها، در خیابان‌ها به راه می‌افتند و نسبت به پاره اقدام کردن کیسه‌های زباله و جمع‌آوری مواد بازیافتی از درون کیسه‌ها می‌کنند.

کعبی‌نیا خاطرنشان کرد: شیوه بازیافت عوامل غیرمجاز علاوه‌بر مشکل بهداشتی و محیط‌زیستی که دارد، موجب پخش شدن پسماندها روی سطح معابر می‌شود. 
منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار