اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اعتقاد ما بر این است که حتی یک سیگار یا قلیان هم نباید توسط کسی استفاده شود، اما جای تأسف دارد که این عادت بد دیده می‌شود و زور وزارت بهداشت هم به آن نمی‌رسد.
 رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اعتقاد ما بر این است که حتی یک سیگار یا قلیان هم نباید توسط کسی استفاده شود، اما جای تأسف دارد که این عادت بد دیده می‌شود و زور وزارت بهداشت هم به آن نمی‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس؛‌ رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه پایش در خصوص ماجرای آب‌معدنی برخی برندهای مشهور گفت: آب آشامیدنی می‌تواند هم از چاه تولید شود،‌ اما آب‌معدنی حق این کار را ندارد. آن برند مشهور از سال گذشته اجازه تولید آب‌معدنی ندارد و از نظر سازمان غذا و دارو، آب آشامیدنی این شرکت دیگر مشکلی ندارد.

سرانجام متخلفان پالمی

دیناروند همچنین با بیان اینکه در ماجرای روغن پالم حدود 35 شرکت‌به‌دستگاه‌های قضایی معرفی شدند اضافه کرد: متأسفانه چند شرکت تبرئه شدند و دستگاه قضایی در خصوص تخلف آن‌ها، جریمه‌ای تعیین نکرد و احکامی هم که در خصوص سایرین صادر شد، با جرم همسانی نداشت.

ضوابط فنی بالاتر از استاندارد سازمان غذا و دارو

وی گریزی هم به حوزه مسئولیت‌های سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد زد و در خصوص تفاوت کار این دو سازمان خاطرنشان کرد: علامت درج‌شده استاندارد بر محصولات به‌منزله رعایت معیارهای حداقلی همه کالاها است، اما در حوزه سلامت دستگاه نظارت تخصصی سازمان غذا و دارو بوده و در برخی موارد ضوابط فنی‌اش فراتر از استاندارد تعیین نشده، ضمن اینکه بدون اجازه این سازمان، مجوز ورود هیچ فراورده غذا و دارویی به سطح عرضه صادر نمی‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در این خصوص ادامه داد: در وزارت بهداشت نگاه صرفاً ویژگی‌های خلوص و بهداشت نیست، بلکه به میزان مصرف نیز توجه می‌شود و این نگاه مازاد بر استاندارد و معیارهای فنی دارد. این‌که کنترل شود مثلاً مردم نمک بیش‌از اندازه مصرف نکنند.

زورمان به سیگار نمی‌رسد

دیناروند درباره نگاه وزارت بهداشت به معضل دخانیات و سیگار نیز اذعان داشت: اعتقاد ما بر این است که حتی یک سیگار یا قلیان  هم نباید توسط کسی مورداستفاده قرار گیرد اما جای تأسف دارد که این عادت بد دیده می‌شود و زور وزارت بهداشت هم به آن نمی‌رسد.

 وی ابراز امیدواری نمود مالیاتی که امسال برای سیگار وضع‌شده است؛ اجرایی شود.

واقعیت خریدوفروش مجوز تأسیس داروخانه

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با خریدوفروش مجوز تأسیس داروخانه گفت: هر جا که کسب‌وکار به معیاری وابسته است، مجوز آن قیمت پیدا می‌کند. در مورد داروخانه و سایر مراکز درمانی این وضعیت وجود دارد و برای جلوگیری از هزینه‌های القایی، وزارت بهداشت موظف به سطح‌بندی خدمات است به همین دلیل نمی‌توانیم اجازه بدهیم به میزان که متقاضی موجود، داروخانه تأسیس شود.

نظارت بر فراورده‌های غذایی ته لنجی و قاچاق

وی در خصوص نظارت بر فراورده‌های غذایی وارداتی و ته لنجی و قاچاق گفت: در حالی که این موضوع تبدیل به کسب‌وکاری وسیع و جدی گردیده؛ نظارت حداقلی بر این موارد وجود دارد از آنجاکه در متأسفانه در دولت قبل با یک تصمیم احساسی، میزان مجوزهای این‌چنینی چند برابر شد دروازه‌ای برای ورود کالاهایی که عمدتاً تقلبی هستند گشوده شد.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: در تلاشیم که با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان مناطق آزاد منعقد کرده‌ایم در مناطق آزاد، از این عمل جلوگیری شود تا با به حداقل رساندن این موارد راه بر کالاهایی که بر سلامت تأثیر منفی ندارند هموارتر شود.

وی در ادامه آمارهایی که در مورد قاچاق کالاهای سلامت ارائه می‌شود را معمولاً نادرست اعلام کرد و بابیان مثالی در این خصوص گفت: اینکه گفته می‌شود 11 میلیارد دلار دارو به کشور قاچاق شده است، اصلاً صحیح نیست. در خصوص مواد خوراکی حدس می‌زنیم حدود 2.5 میلیارد دلار قاچاق داشته باشیم که البته این آمار نیز تخمینی است.

 مسئول فنی کارمند واحد تولیدی

وی درباره مشکل مسئولان فنی که از کارفرما حقوق می‌گیرند، گفت: مسئول فنی کارمند یک واحد تولیدی است، اما صاحب صلاحیت از سازمان غذا و دارو است این‌که این افراد حقوق‌بگیر واحد تولیدی نباشند، عجالتاً ممکن نیست بسیاری از کشورها بجای مسئولین فنی، به واحد تضمین کیفیت رسیده‌اند.

کاهش قیمت داروهای وارداتی

دیناروند گفت: به تعهد سال گذشته خود مبنی بر کاهش قیمت داروهای وارداتی عمل کرده و 8 درصد کاهش قیمت ریالی و 10 درصد کاهش قیمت ارزی را اعمال کرده‌ایم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار