اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی در پایگاه خبری شوشان/ 72 درصد واحدهای صنعتی خوزستان فعال هستند/ نرخ بالای سود تسهیلات بانکی / انتقال صنایع آلوده به شهرک های صنعتی + تصاویر
یکی از مشکلاتی که صنعتگران ما با ان روبه رو هستند نرخ بالای سود تسهیلات بانکی با بالای 20 درصد است و قطعا این موضوع به توانمند شدن...
شوشان: مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان با حضور در پایگاه خبری شوشان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 



آماده سازی زیرساخت ها

به گزارش شوشان ، اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان در ابتدای سخنان خود گفت: شهرک های صنعتی خوزستان یک سری وظایف دارد که مهمترین آنها آماده سازی بستر و زیرساخت های لازم سخت افزاری و نرم افزاری در کشور است. همچنین واگذاری زمین ، تقسیط زمین ، تغییر کاربری اراضی، تجهیز شهرک ها به آب ، برق ، گاز و خطوط ارتباطی ، خیابان کشی، مبلمان شهری و... هم از دیگر ابعاد حمایتی ماست و البته ایجاد زمینه نرم افزاری توسعه بازار، آموزش، نوسازی، تسهیلات مختلف، تضمین تسهیلاتی که بخواهند بگیرند و ضمانت صادرات، فن بازار منطقه ای که می تواند نقش آموزش را ارائه کند و شناسایی شرکت های دانش بنیان و معرفی به صندوق نوآوری و شکوفایی از جمله فعالیت های این مجموعه است.

تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی

وی با اشاره به آمار تمامی عرصه ها از سال 1370 تاکنون که شهرک صنعتی تاسیس شده است گفت: در حال حاضر تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی مصوب 70 مورد می باشد و شهرک ها و نواحی صنعتی دارای زمین 59 مورد می باشند. همچنین شهرک ها و نواحی صنعتی در حال واگذاری زمین 50 مورد است. شهرک ها و نواحی صنعتی مشمول قانون واگذاری 15 مورد می باشد و شرکت های خدماتی تشکیل شده هم 11 مورد می باشند.

مساحت اراضی در اختیار شهرک های صنعتی

محمدیان بیان داشت: در حال حاضر مساحت اراضی در اختیار ما 7 هزار و 63 هکتار می باشد و مساحت زمین های دارای سند ثبتی ما هم 4هزار و 469 هکتار می باشد. مساحت زمین های فاز عملیاتی 4 هزار و 106 هکتار می باشد و مساحت زمین های صنعتی 2 هزار و 971 هکتار می باشد. همچنین تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی دارای آب 50 شهرک و ناحیه، دارای برق 58 شهرک و ناحیه، تعداد شهرکها و نواحی صنعتی گازرسانی شده 31 شهرک و ناحیه و تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی دارای تلفن ثابت 43 مورد است

 مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر تعداد قراردادهای واگذاری زمین دو هزار و 302 فقره می باشد. مساحت عرصه های صنعتی واگذار شده 1338 هکتار می باشد. همچنین واحدهای به بهره برداری رسیده 1225 واحد است. اشتغالزایی واحدهای دارای جواز تاسیس 21 هزار و 130 نفر می باشد و میزان سرمایه گذاری واحدها 16 میلیارد و 326 میلیون ریال می باشد.


خوزستان استانی با ظرفیت بالای سرمایه گذاری

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه خوزستان استانی با ظرفیت بالای سرمایه گذاری است گفت: علیرغم تمامی مشکلات پیش روی ما در زمینه پرداخت تسهیلات ولی روند سرمایه گذاری خوشبختانه در خوزستان و در صنایع مثبت بوده است، زیرا در سال 88 تعداد قراردادهای منعقد شده 97 مورد، در سال 89 این رقم به 76 مورد در سال 90 به 83 مورد، در سال 91 به 111 مورد، در سال 92 به 97 در سال 93 به 156 و در سال 94 به 151 مورد رسید و تمامی این اتفاق با توجه به رکود اقتصادی کشور رخ داده است.

جذب سرمایه گذار

محمدیان بیان داشت: یکی از راههای جذب سرمایه گذار فراهم نمودن به موقع امکانات لازم  تکریم از صنعتگران فعلی و سرمایه گذاران جدید می باشد. اگر نتوانیم نهایت تکریم را برای او داشته باشیم قطعا باعث فرار او شده ایم.  از این رو شنیدن حرف صنعتگر و سرمایه گذار در موقع مورد نیاز ، بسیار ضروری است.

  زمین های جدید برای واگذاری

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: مساحت زمین های واگذار شده که یک ظرفیت برای ما به شمار می آید بدین شرح است: در سال 88 – 79 هکتار، در سال 89- 73 هکتار، در سال 90- 414 هکتار، در سال 91- 66 هکتار، در سال 92 – 73 هکتار، در سال 93 – 154 هکتار و در سال 94 – 90 هکتار می باشد، همچنین لازم به ذکر است میزان اراضی در اختیار ما می تواند ظرفیت استان را تا 20 سال آینده پاسخ بدهد، اما این را هم باید یادآور شد که در دزفول، اهواز و آبادان باید دنبال زمین های جدید برای واگذاری باشیم.


تعداد واحدهای بهره برداری شده از سال 88

محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود به آمار تعداد واحدهای بهره برداری شده از سال 88 تا پایان سال 94 اشاره کرد و گفت: در سال 88 تعداد واحدهای بهره برداری شده 71 واحد، در سال 89 – 72 واحد، در سال 90- 79 واحد، در سال 91- 67 واحد، در سال 92- 26 واحد، در سال 93 – 86 واحد و در سال 94- 90 واحد می باشد که میانگین بالای 20 واحد در سال رشد داشته ایم، همچنین همین واحدها در سال 88 – 970 میلیارد ریال سرمایه گذاری داشته اند، در سال 89- 1280 میلیارد ریال، در سال 90- 1019 میلیارد ریال، در سال 91- 528 میلیارد ریال، در سال 92- 652 میلیارد ریال، در سال 93 – 1864 میلیارد ریال و در سال 94- 1835 میلیارد ریال بوده است.

محمدیان اضافه کرد: تعداد واحدهای راه اندازی مجدد و اشتغالی که داشته اند در سال 92 بدین شکل است: 7 واحد مجددا راه اندازی شدند و 42 نفر اشتغالزایی داشته اند، در سال 93 – 48 واحد راه اندازی مجدد شده است و 311 نفر اشتغالزایی داشته است و در سال 94 – 36 واحد راه اندازی و 50 نفر اشتغالزایی داشته است.

72 درصد واحدهای صنعتی در خوزستان فعال هستند

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: بر اساس بررسی انجام شده در حال حاضر 72 درصد واحدهای صنعتی در خوزستان فعال هستند و اینکه با توجه به بازار کار بسیار خوبی که در خصوص ساخت تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی و قطعه سازی  وجود دارد شهرک شماره 1 و 3 و 4 با ظرفیت خوبی در حال کار می باشند ولی خوب طبیعی است در برخی شهرک های ما هم میزان واحدهای تعطیل نسبت به فعال 50 به 50 است، اما علیرغم تمامی این مسائل درب اتاق ما همیشه به روی صنعتگران باز بوده و تکریم ارباب رجوع به خوبی رعایت شده است و موفق شدیم در سال 93 از رتبه بدی که تا پایان سال 92 در این زمینه داشتیم به یک مرتبه با صعود 39 پله ای مواجه و به رتبه دوم برسیم، همچنین در زمینه ارزیابی عملکرد شرکتهای استانی با 22 پله صعود در سال 93 روبه رو بودیم، در عملکرد دستگاههای اجرایی استان رتبه 8 را کسب کردیم و موفق به اخذ لوح تقدیر مدیریت سبز از سوی استاندار شدیم.

عملیات اجرایی یک تصفیه خانه در شهرک صنعتی رامهرمز

وی در ادامه گفت:آغاز عملیات اجرایی یک تصفیه خانه در شهرک صنعتی رامهرمز، واگذاری اداره امور شهرکها و نواحی صنعتی به شرکتهای خدماتی به تعداد 10 شهرک یعنی شهرک های صنعتی اندیمشک 1- اهواز 4- ایذه- بندرماهشهر، بهبهان، شوش، دزفول 1، شوشتر1، اهواز2 و اهواز 3 ، آبرسانی به 4 ناحیه صنعتی مربچه و دارخوین، کلدوزخ، مسجدسلیمان، برق رسانی به 2 ناحیه صنعتی مسجدسلیمان و عقیلی گتوند، گازرسانی به 5 شهرک از جمله بندر امام، آبادان2، شهدا آبادان، مسجدسلیمان و اهواز 4- احداث 30 هکتار فضای سبز ، خرید 4 دستگاه ماشین آلات آتش نشانی برای شهرک های صنعتی رامهرمز، شوش، اهواز2 و دزفول یک، ساخت و بهره برداری از 4 ایستگاه آتش نشانی در شهرک های صنعتی دزفول 1، رامهرمز، شوش و اهواز دو.

خدماتی که شرکت شهرک های صنعتی ارائه می کند

محمدیان گفت: از دیگر فعالیت های صورت گرفته می توان به انجام مطالعات و طراحی تصفیه خانه فاضلاب شوشتر1، آبادان و خرمشهر اشاره داشت، همچنین پیگیری جهت اخذ واحد خدماتی سبز در شهرک صنعتی اهواز 2 و 3، احداث شبکه آبیاری قطره ای به طول 59 کیلومتر، احداث و بهره برداری از شبکه فاضلاب و ایستگاه پمپاژ ان به طول 4 کیلومتر برای شهرک صنعتی اهواز 4- اهواز یک و ناحیه صنعتی 22 بهمن، انجام مطالعات شهرسازی 8 شهرک و ناحیه اخذ تاییدیه چذابه ، لالی، اندیکا، شاوور، اهواز4، 22 بهمن، کلدوزخ و شعیبیه، احداث اولین مسجد در شهرک صنعتی 4 اهواز- لایروبی و احیای شبکه فاضلاب به طول 22/5 کیلومتر برای شهرک های صنعتی اهواز 2- بهبهان، آبادان و اهواز 3- احداث و بهره برداری شبکه آب به طول 19/5 کیلومتر در امیدیه، اهواز ، نواحی صنعتی لالی2، اندیکا، زیدون و مربچه، ساخت و راه اندازی ایستگاه پمپاژ آبرسانی در شهرک های صنعتی بندرامام و شوشتر یک و تعویض خط انتقال آب فرسوده و غیربهداشتی شهرک صنعتی ایذه بطول 1500 کیلومتر.

وی ادامه داد: قراردادهای منعقده عمرانی در سال 94 به تعداد 65 پروژه به مبلغ 106/197 میلیون ریال بوده است، همچنین پروژه های تحویل موقت 38 مورد، پروژه های در حال اجرا به تعداد 39 پروژه به مبلغ 245/157 میلیون ریال، تعمیر ، اصلاح و بهینه سازی شبکه روشنایی به طول 25/5 کیلومتر در اهواز 3 و 4 – هندیجان – بهبهان، ایذه و شادگان، احداث شبکه روشنایی بطول 8 کیلومتر در شهرک های صنعتی ایذه، اهواز2، شوشتر1 و اندیمشک 1، احداث شبکه فشار متوسط به طول 5/2 کیلومتر در شهرکهای اهواز 1و 4و 5 ، احداث شبکه مخابرات به طول 13/5 کیلومتر در شهرک صنعتی آغاجاری و طالقانی، رامهرمز و اهواز 3- تعمیر و شبکه مخابرات به طول 2/5 کیلومتر در شهرک های صنعتی اهواز 2 و 4- عملیات جدول کاری بطول 12 کیلومتر و اجرای 2000 متر مربع پیاده روسازی- آغاز عملیات اجرایی شبکه مخابراتی اهواز 3 بر بستر فیبر، تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب اهواز 3 و بهبهان- گازرسانی به شهرکهای صنعتی بندر امام (ره) ، اهواز4 ، مسجدسلیمان به طول شبکه 8/5 کیلومتر.

اعزام صنعتگران به شهرک های صنعتی موفق

محمدیان گفت: یکی از فعالیت های دیگر ما اعزام صنعتگران به شهرک های صنعتی موفق جهت الگوبرداری از کار بوده است، همچنین 20 شرکت دانش بنیان را به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی کردیم و 5 میلیارد و 600 میلیون تسهیلات اخذ شد، همچنین 10 شرکت دانش بنیان موفق به دریافت مجوز احداث شدند.

نرخ بالای سود تسهیلات بانکی

وی گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که صنعتگران ما با ان روبه رو هستند نرخ بالای سود تسهیلات بانکی با بالای 20 درصد است و قطعا این موضوع به توانمند شدن صنعتگران هیچ کمکی نمی تواند بکند.  محمدیان گفت: از سال گذشته بحث واگذاری صنفی به شهرک صنعتی را جزء وظایف شرکت شهرکها قرار گرفته و اینکه اگر صنفی به ما مراجعه کرد حتما بتوانیم یک شهرک برای آنها ایجاد کنیم، مثلا صنف جوشکاران و یا برشکاران و درودگران  که امیدواریم به نتیجه برسیم.

  انتقال صنایع آلوده به شهرک های صنعتی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: یکی از فعالیت های مد نظر ما انتقال صنایع آلوده به شهرک های صنعتی بود، از این رو در اهواز 2 به شرکت کربن زمین دادیم و یا اینکه شرکت راکتور از ما زمین خریداری کرد ولی هنوز به شهرک ما منتقل نشده اند، تا بتوانیم بخشی از آلودگی که مستقیما به شهر منتقل می شود را کاهش دهیم.

خرید کالا از تولید داخل

وی بیان داشت: یکی از تاکیدات ویژه استاندار خرید کالا از تولید داخل به منظور حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران است از این رو جلسات متعددی را به خصوص با دستگاه ها و سازمان آب و برق خوزستان، حفاری، نفتخیزجنوب، کشت و صنعتها، فولاد، گروه ملی، جهاد نصر و ... متقاعد به خرید از استان شدند ولی طبیعتا تمام صحبت استاندار با شرکت ها و ادارات  نبوده است و باید تمام مردم  خوزستانی در این مسیر کمک کنند، اما طبیعی است تولید کنندگان هم باید در راستای کیفیت و قیمت تمام شده تمام ملاحظات را به عمل آورند.

محمدیان در پایان گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که قانون بوده و پیگیر اجرای آن شده بودیم ، بحث شرایط بیمه بود. اکنون هر کارفرمایی می تواند تا سقف 5 نفر را 10 درصد بیمه کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار