اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
ایجاد تفکرهای رادیکال/ زمزمه های انشقاق در اردوگاه اصلاح طلبان خوزستان / لزوم همدلی، همراهی و همفکری جریان های اصلاح طلب
جدا شدن این مثلث سه گانه از گفتمان و جریان اصلاح طلبی دو نتیجه را به دنبال دارد ؛ یکی گرایش به گفتمان های رادیکالی که تجربه ثابت کرده محتوم به شکست است ...
 شوشان : چند روزی بیشتر نیست که دهمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده و ماحصل اتحاد همه جانبه ی نیروهای اصلاح طلب ، اعتدال گرا و حامی دولت منجر به ایجاد فراکسیونی به گستردگی امید در بهارستان آینده ، خواهد شد.                       
دولت تدبیر و امید گرچه سه سالِ سختِ عدم همراهی قوه قانون گذاری با برنامه هایش را سپری کرد ولی از خرداد 95 ، در سایه ی حمایت نمایندگان هم طیف ، یک سال باقیمانده را  به آسودگی خواهد گذراند.

بی شک تحلیل گیران سیاسی ، فرازهای گوناگون این انتخابات را از زمان شکل گیری تا  آینده ی پیش رو، به دقت تحلیل خواهند کرد و نکته ای که بعدها همگان بر آن اذعان می دارند ، برجسته بودن نقش احزاب و تشکل ها در وقوع چنین رخداد عظیمی ست که نظیرش را تاکنون شاهد نبودیم. گرچه این انتخابات به سبب رد صلاحیت چهره های شاخص ، کمی پیچیده شد اما طیف جریان اصلاح طلب ، اعتدال گرا و حامی دولت با طرح ریزی سیاست هایی هوشمندانه از همین بضاعت کم هم برای پیروزی بهره بردند . 

استان خوزستان نیز در زمزه ی استان هایی به شمار می آمد که دایره ی انتخاب کاندیداهای امید به دلایل مختلف از جمله رد صلاحیت ها ، در آن بسیار محدودتر از سایر استان ها بود.   تحلیل گران سیاسی خوزستان گرچه نقش نمایندگان بیش از 30 حزب و تشکل را در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان موثر می دانند اما بی تردید تاثیرگذارترین نقش در شورای سیاستگذاری خوزستان را رئیس این شورا ایفا کرد و لیستی را بست که به پیروزی صددرصدی اش امیدوار بود و این پیروزی در اهواز و برخی شهرها رقم خورد.

گرچه لیست امید در شهرستان های خوزستان ، به دلیل چیرگی رای قومی به جای رای سیاسی، با اقبال عمومی مواجه نشد اما می توان در مجموع سیاستگذاری رئیس شورای سیاستگذاری خوزستان را مثبت ارزیابی کرد که توانست با تجمیع آرای نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی خوزستان ، تاثیر گذار باشد ؛ که انتخابات اخیر ، شاهدی صدیق بر این ادعاست.

از قدیم الایام مثلث سه گانه ای از فعالین سیاسی عرب ، در زمره ی متحدین سنتی رئیس شورای سیاستگذاری استان خوزستان بودند و  نام این سه نفر با نام کیانوش راد گره خورده بود اما آنگونه که احساس می شود پس از انتخابات و یا بهتر است بگوییم در گام های پایانی رقابت انتخاباتی ، چرخش دیدگاه های متحدین سنتی ، به نحوی رقم خورد که در همایش بزرگ اصلاح طلبان اهواز نمایانگر شد . در این مراسم ، که عارف میهمان ویژه آن بود ، همگان برخورد تند رئیس ائتلاف اصلاح طلبان اهواز را دیدند و شنیدند. پس از اتمام انتخابات این تصور به اذهان متبادر شده است که "طیف متحد سنتی" با چرخشی در دیدگاه ، قصد شکاف بین مجموعه ی اصلاح طلبی ، با نگاه به انتخابات شورای پنجم اهواز را در سر می پروراند .

جدا شدن این مثلث سه گانه از گفتمان و جریان اصلاح طلبی دو نتیجه را به دنبال دارد ؛ یکی گرایش به گفتمان های رادیکالی که تجربه ثابت کرده محتوم به شکست است و دیگری ، گردش به راست و پیوستن به اردوگاه اصولگرایان. 

شاید این تصور وجود داشته باشد که با این دو رویکرد ، می توان سرنوشتی مانند شورای شهر دوم را رقم زد اما گذشت زمان ثابت خواهد کرد که به دلایل متعدد اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی تکرار آن اتفاق غیر محتمل است .

هم اکنون و پس از این پیروزی بزرگ ، لزوم همدلی، همراهی و همفکری جریان های اصلاح طلب ، اعتدال گرا ، حامیان دولت و حتی اصول گرایان معتدل در جهت حمایت از تدبیر و امید بیش از پیش احساس می شود و این امری است که مورد غفلت  دلسوزان واقعی  استان خوزستان ، نظام و کشور واقع نخواهد شد.  

مهرداد سلامات 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار