اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
سخنگوی دولت گفت: دولت مخالف ۲ نرخی شدن قیمت بنزین است.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از مخالفت دولت با موضوع دونرخی شدن قیمت بنزین خبر داد و گفت: اعتقاد ما بر این است که این اتفاق (دونرخی شدن قیمت بنزین) فسادآور خواهد بود.

وی همچنین درخصوص احتمال بازگشایی سفارت کانادا در ایران گفت: دولت نگاه مثبتی به این مسئله دارد.

سخنگوی دولت درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر حمایت دولت از ریاست لاریجانی بر مجلس دهم گفت: ما هیچ‌گاه وارد این مسئله نمی‌شویم و آن را حق نمایندگان مجلس می‌د‌انیم که رئیس آینده را انتخاب کنند.

مشروح نشست‌ هفتگی خبرنگاران با سخنگوی دولت به شرح ذیل است:

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، گفت: نزدیک به 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه خارجی پس از برجام وارد کشور شده که به سرمایه‌گذاری 41 طرح در استان‌های مختلف منجر شده است.

وی افزود: هیئت دولت مصوب کرد 200 هزار مسکن روستایی احداث شود. بانک مرکزی برای ساخت 120 هزار واحد مسکونی در همه کشور، به هر واحد 18 میلیون تومان وام با سود 5 درصد اختصاص می دهد. برای 80 هزار واحد مسکونی در روستاهای مرزی، به ازای هر واحد مسکونی 20 میلیون تومان وام با سود 5 درصد اعطا خواهد شد.

نوبخت خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مکلف شد اصل و فرع وام را تضمین کرده و مابه‌التفاوت سود این تسهیلات را نسبت به تسهیلات رایج، تقبل کند. بنیاد مسکن نیز مکلف به اجرای این بخش در کل کشور شد. در شهرها نیز اقدامات مشابهی برای فعال سازی بخش مسکن در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به گزارش اقدامات اقتصادی دولت، تصریح کرد: در بخش کشاورزی رشد اقتصادی در زمستان گذشته به 5 درصد افزایش یافته و در گروه صنعت که رشد منفی 4 داشت به رشد 0.6 مثبت رسید که بیشترین رشد در این بخش در حوزه نفت و گاز بود که شاخص آن از منفی 0.9 درصد به 16 درصد رسید. این رشد فزاینده بیشتر درباره رفع تحریمها و اقدامات وزارت نفت در تولید و صادرات نفت از 1.2 میلیون بشکه به 3.2 میلیون بشکه در روز رسید. این آمار نشان می دهد رشد اقتصادی از نزدیک به 1 درصد مثبت به 2 درصد مثبت افزایش یافته است. رشد و تولید صادرات نفت ما قبل از برجام به 2 برابر افزایش یافت و این را می توان شاخصی برای اثبات رشد 2 درصدی در نظر داشت.

وی افزود: بعد از برجام 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه وارد کشور شده که در 41 طرح در استانهای مختلف سرمایه گذاری شده است.

مخالف دو نرخی شدن بنزین هستیم

سخنگوی دولت درباره دونرخی شدن بنزین توضیح داد: دونرخی شدن بنزین که در حکم تبصره 14 قانون بودجه آمده، به دولت ابلاغ نشده است. طبق این حکم، کارت‌های سوخت برای حاملهای انرژی باقی خواهد ماند و قیمت سوخت همان خواهد بود. نسبت به مازاد سهمیه ای که وجود دارد، دولت، سوخت را با نرخ تمام شده در اختیار مردم قرار می دهد. دولت صراحتا مخالف این بند بود و موافق دونرخی شدن قیمت بنزین نیستیم. دولت معتقد است دونرخی شدن بنزین فساد آور است.

پیگیر استرداد 2 میلیارد دلار بانک مرکزی از آمریکا هستیم

نوبخت درباره حکم غیرقانونی دادگاه آمریکا در توقیف دارایی 2 میلیارد دلاری بانک مرکزی در آن کشور گفت: محاکم ما نیز دهها میلیارد دلار حکم برای توقیف اموال آمریکا صادر کرده اند و ما پیگیر اجرای این احکام هستیم. بیانیه کارگروه ویژه رسیدگی به اموال ارزی جمهوری اسلامی به تفصیل شرح داد چگونه می توان استرداد مبلغ 2 میلیاردی و قصورهای داخلی را پیگیری کرد. این موضوع در دستور کار دولت است.

وی درباره موضوع برخورد با اهمال کاران و مقصران توقیف اموال 2 میلیاردی بانک مرکزی در آمریکا گفت: قوه قضاییه درباره این بخش از گزارش اقدام می کند و دولت نیز در محاکم جهانی موضوع را پیگیری می کند. ما منتظر هستیم قوه قضاییه در چهارچوب قوانین نسبت به کسانی که سهل انگاری، قصور و تقصیر کرده اند برخورد کند.

سخنگوی دولت گفت: یکی از نکات مهم مصادره اموال این است که چرا پول باید در دسترس آنها قرار داده شود تا حکم مصادره اعمال کنند. الان همه فعالیت های ما معطوف به این است که منابع بانک مرکزی در دسترس دادگاه های آمریکایی برای مصادره نباشد. ما از همه ظرفیتهای حقوقی و سیاسی خود برای اجرای احکام محاکم خودمان درباره توقیف اموال آمریکا به وقت خود استفاده خواهیم کرد.

سفارت کانادا در تهران بازگشایی می‌شود

نوبخت نسبت به بازگشایی سفارت کانادا گفت: دولت جدید کانادا تصمیم دولت قبلی این کشور را درباره بستن سفارت، مورد نکوهش قرار داد. این نشان دهنده انعطاف در دیدگاه آنهاست. منافع ملی ما نیز در گسترش روابط با دنیا همواره با حفظ عزت و کرامت کشور باعث می شود درباره بازگشایی سفارت این کشور در تهران، نگاه مثبت داشته باشیم.

وی درباره عدم اعزام حجاج به عربستان گفت: انتظار داشتیم دولت عربستان زمینه حج امن و توام با عزت را برای حجاج ایرانی فراهم کند که تاکنون این شرایط مهیا نشده است.

منتظر گزارش نهایی بازداشت تروریست‌ها باشید

نوبخت درباره بازداشت یکی از تروریست‌های وابسته به گروهک منافقین در خصوص بمب گذاری در ساختمان حزب جمهوری اسلامی گفت: اینکه وزارت اطلاعات در این ارتباط فعال بوده، جزو وظایف اداری و سازمان این دستگاه است. منتهی گاهی تقسیم ماموریتی صورت می‌گیرد و مثلا ناجا یا وزارت کشور گزارش‌ها را بیان می‌کنند. گزارش نهایی و به روز با توجه به بحث‌های امنیتی در آینده منتشر می‌شود.

درباره هیئت‌رئیسه آینده مجلس نظری نداریم

سخنگوی دولت بار دیگر بر موضع بی طرفی دولت نسبت به انتخاب هیات رئیسه آینده مجلس تاکید کرد و گفت: تشخیص نمایندگان مجلس در این باره ملاک تصمیم گیری است.

پیامک‌های قطع حقوق بازنشستگان لشکری اقدام مجرمانه بود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره انتشار پیامک قطع حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح گفت: من بعد از خروج از دولت متوجه شدم این پیامک منتشر شده. ارسال این پیامک اقدام نادرستی بوده و به دو جهت قابل پیگرد قانونی است. اولا دلهره و تشویشی در بین خانواده های بازنشستگان نیروهای مسلح به وجود آمد و این کار بسیار اشتباهی بود. حتی برخی از آنها از من پرسیدند چرا قرار است به ما حقوق ندهند؟ حتی رسانه های خارجی نیز اینطور جمع بندی کردند که پول بازنشستگان به سوریه و جاهای دیگر می رود. این پیامک موجب وهن نیروهای ارزشی ما شد و اگر بگوییم این کار ناشیانه اقدام مجرمانه بود، بجاست. سازمان مدیریت و برنامه ریزی اقدامات قانونی را در این رابطه انجام می دهد. البته وزیر محترم دفاع نیز امروز با من صحبت کرد و متاثر و متکدر از این اقدام بود و گفت برخوردهای تنبیهی درباره عاملان این کار انجام می شود.

وی افزود: حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح از سوی صندوق بازنشستگان پرداخت می شود و دولت به صورت کمک به این صندوق، وجوهی را می پردازد. این بسیار ناشیانه است که عده ای را تحریک کنیم تا اقدامی انجام شود. حقوق عزیزان ما در بخش بازنشستگان نیروهای مسلح طبق معمول پرداخت می شود ولی چون قانون بودجه به ما ابلاغ نشده، هنوز نمی توانیم افزایش حقوق امسال را اِعمال کنیم. البته از ماه بعد که افزایش حقوق اعمال می شود، از اول فروردین افزایش را خواهیم داشت. ما نخواهیم گذاشت هیچ یک از کارمندان یا بازنشستگان اضطراب دریافت حقوق داشته باشند.

نوبخت تاکید کرد: سال گذشته صندوق بازنشستگی کشوری 22 هزار و 500 میلیارد تومان پرداختی داشت و صندوق بازنشستگی لشکری 14 هزار میلیارد تومان پرداختی داشت. دولت به صندوق بازنشستگی 15 هزار و 500 میلیارد تومان کمک کرد و باز هم 1550 میلیارد تومان به این صندوق کمک صورت گرفت. یعنی دولت 110 درصد کمک های خود را به این صندوق اختصاص داد. برای امسال نیز بخشی از هزینه این صندوق توسط دولت تامین شد و بخشی نیز از محل درآمد کارخانه های این صندوق باید تامین می شد. امسال نیز صندوق در نظر دارد سهم خود را برای پرداخت حقوق بازنشستگان پرداخت نکند که اینطور نخواهد بود و باید این صندوق، سهم خود را درباره حقوق بازنشستگان بدهد. ما متوجه شدیم که صندوق بازنشستگی قصد دارد سهم خود را نپردازد و این سهم را به عهده دولت بگذارد. این کار نادرست است و این که مردم را گروگان بگیرند و بگویند ما حقوق نمی دهیم، قابل تعقیب است. قطعا کسانی که این کار اشتباه را مرتکب شدند، تنبیه می شوند.

برنامه‌ای برای تغییر استانداران نداریم

سخنگوی دولت درباره تغییر استانداران گفت: معمولا پس از رخدادی مانند انتخابات، این گونه شایعات مطرح می شود. دولت برنامه تعریف شده ای برای تغییر کابینه یا استانداران ندارد. همچنین درباره نامه ای که توسط رئیس دولت اصلاحات به رئیس جمهور داده شده، بی خبرم. درباره صدور اعتبار نامه خانم مینو خالقی نماینده منتخب اصفهان نیز باید صبر پیشه کنیم.

نوبخت درباره فیش حقوقی بحث برانگیز مدیران بیمه ها گفت: اگر فیش حقوقی ماه بعد و ماه قبل این مدیران را ببینید خواهید دید حقوق متعارف می گرفتند. این که یک ماه معوقات آنها در قالب فیش یک ماه حقوق پرداخت شد، کار نادرستی بود و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت اقتصادی و دارایی نیز قرار است وجه نظارتی خود را در این باره تقویت کنند.

اختلاف حقوق کارمندان کمتر می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره اختلاف فاحش بین حقوق دریافتی کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی در یک پست یا کار همگون گفت: همین نیز چهارچوب های قانونی دارد. قانون برای مستخدمان رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و حجمی جزئیات و چهارچوب مشخص کرده و پرداختها در این چهارچوب صورت می گیرد. برای تعادل و توازن پرداختها و به حداقل رساندن اختلاف حقوق، سازمان مدیریت و برنامه ریزی دو اقدام را انجام می دهد. برای بازنشستگان کسانی که از حداقل حقوق تا 1.5 میلیون تومان دریافت می کنند، از 12 تا 20 درصد افزایش حقوق خواهیم داشت تا تفاوت در این گروه ها به حداقل برسد. یعنی از کسانی که حقوق کمتری می گیرند شروع به افزایش حقوق کرده ایم. برای شاغلان نیز تفاوت اصلی است که از بند 10 ماده 68 قانون خدمات کشوری استفاده می کنند که قرار شد برای سال جاری همه از این بند استفاده کنند تا تفاوتها به حداقل برسد.

سخنگوی دولت درباره لغو کنسرت‌های موسیقی در شهرستانها توسط مراجع قضایی گفت: آقای رئیس جمهور به صراحت مراتب نارضایتی و تکدر خود را از لغو کنسرت‌هایدارای مجوز بیان کردند. ما نیز انتظار داریم از لغو کنسرتهای مجوزدار اجتناب شود، چون آثار سوء زیادی دارد. به خصوص درباره اشخاصی مانند استاد شهرام ناظری که شخصیت برجسته هنری کشور است این لغو مجوز صورت گرفته، متانت آثار او بر همگان روشن است و موضع رئیس جمهور در این باره، قابل تسری است.

واکنش به دیدار فائزه هاشمی با بهائیان

سخنگوی دولت با واکنش نشان دادن به انتشار تصویری از فائزه هاشمی با محکومان فرقه بهایی گفت: مباحث شایسته از سوی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در جهت نکوهش این کار منعکس شد و باید به این نظر احترام بگذاریم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار