اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خوزستان از انتخاب پنج چهره برجسته هنری بومی به عنوان سفیران فرهنگی این استان خبر داد.

خسرو نشان شامگاه دوشنبه در آیین گرامیداشت میراث و هنر که در سرسرای اجتماعات هتل پارس اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سفیران فرهنگی منتخب از این پس سفیران میراث فرهنگی خوزستان خواهند بود و با هنر و آوازه خود به ما کمک می کنند تا بتوانیم از گنجینه گرانبهای تاریخی و فرهنگی خوزستان پاسداری کنیم.

محسن چاوشی (خواننده)، محسن امیریوسفی (مستندساز)، مهدی جعفری (فیلم ساز)، ناصر پلنگی (نقاش) و شهاب عادل (پژوهشگر و مستندساز) در این آیین به عنوان سفیران فرهنگی خوزستان معرفی شدند.

نشان، همچنین با اشاره به روزشمار هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: در انتخاب موضوع روزهای هفته سعی شده میراث فرهنگی با سایر وجوه اجتماعی عجین شود. وی انتخاب آخرین روز هفته میراث فرهنگی با عنوان 'هنر و میراث' را یادآور شد و گفت: میراث فرهنگی جزئی از مقوله هنر است و ما نخواستیم پیوندی ساختگی و تصنعی بین آنها ایجاد کنیم زیرا این مساله نیز میراث ملموس و ناملموس در طول تاریخ بوده است.

* نمادسازی در گردشگری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در این آیین گفت: گردشگری و میراث فرهنگی می تواند نجات بخش اقتصاد ملی بویژه اقتصاد خوزستان باشد. امید حاجتی اظهار کرد: در اقتصاد ملی 2.6 درصد اشتغال به بخش گردشگری اختصاص دارد این در حالیست که 2.2 درصد تولید ناخالص مربوط به این بخش است به این معنی که اشتغالزایی این بخش نسبت به سهم آن بیشتر است.

وی گردشگری و میراث فرهنگی را موتور محرکه اشتغال در تمام دنیا عنوان کرد و افزود: بخش میراث فرهنگی حدود 1.7 درصد از صادرات کشور را دارد و این به این معناست که همه تولیدات این بخش، صادر می شود که این مساله در ارزآوری کشور بسیار حائز اهمیت است. حاجتی، 10 درصد تولید ناخالص جهانی را مربوط به گردشگری دانست و اظهار کرد: این آمار حداقل پنج برابر وضع موجود در کشور و خوزستان است.

وی با بیان اینکه ایران از نظر میراث فرهنگی رتبه نهم را در جهان دارد، افزود: ظرفیت عظیمی در این بخش نهفته است که می طلبد مسئولان توجه بیشتری به شکوفایی آن داشته باشند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای اجرای برنامه های خوب گردشگری و میراث فرهنگی در خوزستان قائل نیستیم و هر اعتباری لازم باشد به این بخش اختصاص می دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه برنامه های توسعه هر منطقه معمولا بر اساس مزیت های طبیعی و انسان ساخت در آن مناطق تدوین می شود گفت: در حوزه گردشگری نباید توجه خود را تنها معطوف به میراث فرهنگی و جاذبه های طبیعی کنیم و می توان از حضور هنرمندان و نمادسازی در این بخش برای توسعه گردشگری استفاده کرد.

حاجتی، با اشاره به جایگاه نخست خوزستان در تولید گندم در کشور افزود: هر سال یک جشن ساده در زمان برداشت برگزار می شود اما می توان با کمک هنرمندان و سازمان میراث فرهنگی یک جشنواره در این زمینه تعریف و برگزار کرد که به مرور زمان می تواند به عنوان یکی از جاذبه های خوزستان باشد.

عبدالحسن مقتدایی استاندار سابق خوزستان و علی ساری منتخب مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی مهمانان ویژه این آیین بودند. بر اساس این گزارش هفته میراث فرهنگی از 28 اردیبهشت آغاز شد. نخستین روز به نام یافته های باستان شناسی چغازنبیل و هفت تپه؛ روز دوم میراث ورزشی؛ روز سوم میراث فرهنگی و جامعه (موسیقی آیینی جنوب)؛ روز چهارم میراث و رسانه؛ روز چهارم میراث صنعت؛ روز پنجم میراث معنوی دفاع مقدس و روز ششم میراث و هنر نامگذاری شده بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار