اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
رییس مرکز بهداشت خوزستان در مراسم امحا بیش از 4 هزار قلیان جمع‌آوری شده از سطح شهر اهواز گفت: مبارزه با مصرف دخانیات یک پدیده فرابخشی است و پدیده شوم مصرف دخانیات ریشه‌کن نمی‌شود مگر با تعامل و همکاری بین‌بخشی و فرابخشی با سایر ارگان‌هایی که در این زمینه وظایفی بر عهده دارند.

دکتر شکراله سلمان‌زاده در این مراسم که امروز (5 خرداد) در بلوار ساحلی کیانپارس اهواز برگزار شد، اظهار کرد: 31 ماه می مصادف با 10 خرداد به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نام‌گذاری شده است. به دلیل اهمیت موضوع، در کشور ما 4 تا 10 خرداد ماه به عنوان هفته ملی بدون دخانیات نام‌گذاری شده است.

وی افزود: فرصتی است تا مردم را با مضرات دخانیات آشنا کرده و آنان را به سمت سبک زندگی سالم، یعنی زندگی بدون دخانیات و الکل و انجام فعالیت ورزشی و تغذیه مناسب سوق دهیم.

سلمان‌زاده ادامه داد: بعضی از مردم به باورهای غلطی روی می‌آورند و گمان می‌کنند مضرات قلیان کمتر از سیگار است و برای این‌که سیگار را ترک کنند به سمت مصرف قلیان می‌روند. گاه مشاهده می‌شود که همه افراد یک خانواده قلیان مصرف می‌کنند که ادامه این روند می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری برای جامعه به همراه داشته باشد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف دخانیات موجب به وجود آمدن سه نوع دود می‌شود. دود دسته اول، خود فرد مصرف‌کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، دود نوع دوم را کسانی که در کنار شخص مصرف‌کننده دخانیات هستند، استنشاق می‌کنند و به همان اندازه برای اطرافیان زیان‌آور است و به آنهایی که از دخانیات استفاده نمی‌کنند و فقط در آن فضا قرار گرفته‌اند، آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: دود نوع سوم، دود و دوده حاصل از مصرف دخانیات است که روی دیوار و زمین محل استعمال می‌نشیند و این دود دسته سوم به خصوص برای کودکانی که نوپا هستند و مدام دست به زمین و دیوار می‌گیرند، مضر است زیرا مواد مضر از طریق پوست به بدن افراد منتقل می‌شوند.

سلمان‌زاده تصریح کرد: حوزه بهداشت وظیفه خود را که همان آموزش در جهت پیشگیری از ابتلا افراد به بیماری‌ها است، انجام می‌دهد ولی این کافی نیست؛ مبارزه با مصرف دخانیات یک پدیده فرابخشی است و پدیده شوم مصرف دخانیات ریشه‌کن نمی‌شود مگر با تعامل و همکاری بین‌بخشی و فرابخشی با سایر ارگان‌هایی که در این زمینه وظایفی بر عهده دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: وظیفه ما است که دانش مردم را به بینش و عمل تبدیل کنیم تا به کنش و ترک دخانیات منجر شود. تازمانی که دانش عملی نشود، آموزش فایده‌ای نخواهد داشت و اولین کسانی که می‌توانند به بهداشت کمک کنند، مردم هستند.

وی گفت: همکاری‌های بین‌بخشی از اهمیت بالایی برخوردار است و صدا وسیما و آموزش و پرورش و دیگر ارگان‌ها باید وظایف خود را در قبال آموزش مردم به درستی انجام دهند و همه مسئولان باید از خود بپرسند در ارگان زیرمجموعه خود برای مبارزه با دخانیات چه اقدامی انجام داده‌اند و آیا توانسته‌اند حتی یک نفر را از منجلاب دخانیات بیرون بیاورند یا خیر؟

سلمان‌زاده در پایان تصریح کرد: خطر مصرف دخانیات کمتر از خطر اعتیاد به مواد مخدر نیست و باید مصرف دخانیات نیز جدی گرفته شود و امیدواریم دیگر شاهد مصرف قلیان در پارک ها و منازل نباشیم و مصرف قلیان به طور کلی ریشه‌کن شود.

به گزارش ایسنا؛ مراسم امحا بیش از 4 هزار قلیان جمع‌آوری شده از سطح شهر اهواز امروز به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی بدون دخانیات، در پارک ساحلی کیانپارس اهواز برگزار شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار