اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
 دکتر حسن دادخواه 

روز گذشته طی حکمی برای نخستین بار در تاریخ شصت ساله دانشگاه شهید چمران اهواز، معاون طرح و برنامه این دانشگاه منصوب و شروع به کار نمودند و عملا این معاونت،با تمرکز بر توسعه و برنامه محوری برای دانشگاه و هماهنگ نمودن کلیه اقدامات، راه اندازی و تاسیس گردید.

این انتصاب و راه اندازی، گویای توجه بیشتر به برنامه گرایی و حرکت بر مدار توسعه یابی در شیوه مدیریتی رئیس کنونی دانشگاه است و از این رو، قابل ستایش و تامل است. ناگفته نماند که این اقدام، طبعا بر پایه تجربه های گرانقدری است که در دوران مدیران پیشین اندوخته شده بود و زاده تصمیم یک شبه نبوده است و این خود، جای تامل و سپاسگزاری دو چندان دارد زیرا گویای وجود " مدیریت دانش" و احترام به تجربه های مثبت مدیران در این دانشگاه است.

نیک روشن است که تحقق اهداف در راه اندازی این معاونت، در گرو فراهم شدن زیرساخت های معنوی و پاره ای ضروریت های فرهنگی و سیاسی در درون دانشگاه و همیاری و همکاری دستگاه های اجرایی و نهادهای تاثیرگذار بیرون از دانشگاه با مدیریت دانشگاه است.

این ضرورت زمانی رخ می نماید و احساس می شود که بدانیم این دانشگاه شصت ساله به رغم در اختیار داشتن فرصت ها و بالقوه های فراوان و نیروهای فرهیخته اکنون در مرتبه شانزدهم در میان دانشگاه های جامع کشور قرار دارد و هنوز نتوانسته به جایگاه شایسته خود دستیابد. گرچه جایگاه کنونی،  نافی داشته های ارزنده و برجستگی های بی مانند آن نمی باشد.

در کالبدشکافی و واکاوی دلایل و اسباب این عقب ماندگی، به پاره ای عوامل درونی و پاره ای عوامل بیرونی خواهیم رسید که در جای دیگر می توان به آنها پرداخت و نیازمند بررسی های دراز دامنه است. در اینجا تنها به یک عامل داخلی، یعنی کوتاه بودن عمر مدیریتی روسای پیشین این دانشگاه و ناپایدار بودن مدت زمان تصدی آنان به دلیل اختلافات داخلی دانشگاه و به یک عامل بیرون، یعنی عدم همکاری و همیاری درخور توجه مسئولان استانی و وزارتی در رفع مشکلات کهنه و تاریخی این دانشگاه اشاره نمود.

به زبان ساده تر می توان گفت که کمک به بهبودی و بهروزی آموزش عالی و دانشگاه ها، در استان خوزستان حتی نزد اهالی دانشگاه در اولویت قرار نداشته است.

راه اندازی معاونت طرح و برنامه، می تواند دربردارنده دو پیام داخلی و بیرونی از سوی رئیس دانشگاه باشد.به این معنا که نیروهای داخلی دانشگاه با هر گرایش سیاسی و فرهنگی و دینی، لازم است تا فضای داخلی دانشگاه را آرام و پرنشاط و مهیای حرکت به سوی جلو و امیدواری به فردای بهتر نگه دارند و از سوی دیگر،مقامات دینی و سیاسی و افراد تاثیرگذار در بیرون از دانشگاه نیز لازم است تا با رعایت حقوق دانشگاه و حفظ حریم آن در ارتقای سطح اعتبار معنوی و فراهم آوردن نیازهای اساسی دانشگاه از هیچ کوششی دریغ نورزند و سنگ ها را یکی پس از دیگری، از جلوی پای این دانشگاه بردارند.

در این راستا، ماه ها و سال های آینده، صحنه راستی آزمایی برای همه نیروهای داخلی و بیرون از دانشگاه است تا میزان پایبندی خویش را به وظایف سازمانی و اخلاق حرفه ای و سازوکارهای عاقلانه و خردورزانه با هدف داشتن آموزش عالی نیرومند و دانشگاه هایی بهتر برای استان خوزستان به اثبات برسانند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار