اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۵۲۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
سخنی در باب برخی تنش ها در اهواز/ غلبه نگاه سیاسی و تبلیغی بر فضای خدمت و عملیات اجرایی
کافی است نتایج انتخابات مجلس دهم در اهواز مورد بررسی عالمانه قرار گیرد. مردم اهواز نه به نطق ها، رنگ ها و تبلیغات بلکه برنامه ها را مورد توجه قرار دادند.
ابراهیم دوستی


تجربه مردمسالاری دینی در ساخت سیاسی جامعه ایرانی عمری دراز ندارد و از این رو اگر بگوییم نظام شورایی در این بافت هنوز در حال بازسازی و نوسازی آن هم در حین فعالیت عملیاتی در قالب چهار فراز از فعالیت خود است، سخنی به گزاف نرانده ایم.

با این همه نمی توان گفت این تجربه در کلیت، فرآیندی غلط یا اشتباه بوده است. شکوهِ حضور مردم در انتخاب تصمیم سازان مدیریت محلی در کشور امری است که در بسیاری از کشورها وجود ندارد یا کاملا تشریفاتی است.

بی گمان، پارلمان محلی در پیچ و تاب تجربه اندوزی است و البته فراوان نقصان قانونی نیز فراروی عملکرد شوراهاست که باید روزی عقلای قوم با حلم و علم ، لویی جرگه ای فارغ از حسّ تخریبی رقابت آمیز نمایندگان مجلس و شوراها یا حس تجاوزگرانه و دست اندازانه دولت به شوراها و مدیریت شهری فراهم آید و بر محور تحقق مدیریت واحد شهری، نظامی قانونی برآید و در نهایت یک بار برای همیشه تکلیف اداره شهرها روشن شود.

نه این که هر دولت و مجلسی بنا بر مصالحی که در سر دارد بر حسب سلایق خود با شورا و مدیریت شهری گلاویز شده و نقش حمایتی خود را به رنگ رقابتی بیاراید.

در این زمینه روشن است که در این نوشتار مقصود ما نقد ، تحلیل یا حتی رفتارشناسی دوره های مختلف تجربه شورا در شهر اهواز به عنوان الگویی از رفتار شورایی در استان خوزستان نیست، حرف دیگری در میان هست، اما حافظه کوتاه مدت سیاسی در این جامعه کلنگی را باید مدام به عبرت های گذشته رهنمون بود تا شاید اما مصیبت رخدادها تکرار نشود.

دوره اول شورا در شهر اهواز متاثر از فضای جامعه باز پسادوم خرداد، دستچین جناح مسلط یعنی احزاب اصلاحی و رویکرد دولت ساخته بود. مانند هر تجربه اول دیگری که حادث می شود.

دوره دوم شورا در شهر اهواز یک تجربه خاص تک قومی بود. قاعدتا پیروزی یک لیست تک قومی می توانست به دوره کم تنشی انجامد که تا حدودی این پیش بینی محقق شد و گرچه در پایان این دوره با انحلال حزب و گروه پشتیبان این شورا می توانیم تنها بگوییم این دوره بدون فراز و فرود به پایان رسید.

در دوره سوم شورا اما داستان دیگری رخ داد. شورایی با فراکسیون های متضاد سیاسی، قومی و مرزبندی هایی که گاه در هم می شکست و گاه می گسست. استیضاح پشت استیضاح. تجربه ای بد برای شهر اهواز. یک شورا و 9 استیضاح. و البته تجربه ناخوشایند سرپرستی های طولانی که عملاً دخالت شوراییان را خلاف قانون در امور اجرایی محقق می ساخت. تحمل این شورا از عهده حاکمیت خارج شد و با دستگیری تعدادی اعضا، دوران شهردار منصوب استانداری آغاز شد. در این دوره اما شهر اداره گردید و پروژه هایی آغاز و تکمیل شد. با این حال، بسته شدن پارلمان محلی کام شهروندان اهوازی را تلخ ساخت.

دوره چهارم شورای شهر اهواز اما با ترفند استانداری و افزایش بیش از دوبرابر اعضای شورا به یکی از دوره های منحصر به فرد تبدیل شد. ترکیبی از لیست های قومی و سیاسی، شورایی را شکل داد که می شد مبتنی بر تنوع و تجارب اعضایش؛ نسبت به آینده آن خوش بین بود.

انتخاب شهردار موسوی در شورای چهارم، بت قومیت گرایی را شکست و برای اولین بار نشان داد در نتیجه همگرایی بر محور منافع استانی می توان در کنار هم کار کرد.

به تعبیری شورای چهارم در گام اول نمره قبولی گرفت. در ادامه کار نیز تا امروز که سه سال از فعالیت این شورا می گذرد می توان گفت به تعبیر آیت الله جزایری عملکرد شورای چهارم در مجموع موفقیت آمیز بوده است.

و حالا در سال پایانی فعالیت شورای چهارم، در حالی که سید خلف موسوی در آستانه بهره برداری از پروژه هایی است که در سال اول حضور خود آغاز کرده است، نظیر پروژه ولایت، روگذر جواد الایمه، زیرگذر شریعتی، پل اصلی تقاطع چهارشیر، هفت سرای محله و بسیاری پروژه های دیگر، برخی صداهای تنش آمیز در حال پاشیدن بذر تفرقه و تخریب هستند، به راستی چرا؟

گر چه این پرسش فرا روی برخی از اعضای شوراست که چرا در این شرایط حساس که باید به مجموعه مدیریت شهری آرامش تزریق کرد و راه را برای عمل به وعده های داده شده باز نمود اقدام به سنگ اندازی می شود، اما در مقام تحلیل می توان گفت؛ به طور طبیعی با آغاز فعالیت های انتخاباتی رقبا، برخی احساس خطر کرده و زیر میز می زنند، این یعنی غلبه نگاه سیاسی و تبلیغی بر فضای خدمت و عملیات اجرایی.

از این روست که در این روزها مردم، رفتار برگزیدگان خود را به خوبی رصد و پی می گیرند، تا در روز سرنوشت، پای صندوق های رای بر اساس سیگنالی که از منتخبین خود گرفته اند، عمل کنند. 

روشن است که تشخیص شهروندان هیچ گاه اشتباه نیست.آنها تفاوت انتقاد و تخریب و همچنین نطق تبلیغاتی و خطابه های سیاسی را به نیکی می دانند؛ این گونه نیست که هر چه صدا بلندتر و نطق ها و مصاحبه ها تخریبی تر باشد، اقبال مردم بیشتر شود.

کافی است نتایج انتخابات مجلس دهم در اهواز مورد بررسی عالمانه قرار گیرد. مردم اهواز نه به نطق ها، رنگ ها و تبلیغات بلکه برنامه ها را مورد توجه قرار دادند.

و حرف آخر این که؛ حالا که شهردار موسوی با سه دهه تجربه و بدون توجه به حاشیه سازی های معمول، راه تلاش، کار و خدمت را پیش گرفته و البته وارث دو دهه عقب افتادگی مزمن است، بد نیست ببینیم در کجا ایستاده ایم؟ و یادمان باشد هر کجا که ایستاده باشیم از تیررس نگاه نافذ شهروندان خارج نخواهیم بود.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
انتشار یافته: ۱۳
comment
comment
دکتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
comment
7
6
comment زنده باد مهندس کتانباف مرد شجاع،مرد عمل
پاسخ ها
comment
دکتر دکترا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
comment
comment خجالت بکش مگه کتانباف چه کرد میشه اهم فعالیت ایشان را بگی اما من کار ندارم و عرب هم نیستم از سید حمایت کنم پل سوم - روگذر جواد الائمه وووووووووو از کارهای ایشان است.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
comment
0
0
comment خوشبختانه حرفی که آقای قالیباف حساب پیش میزد هرچند دیر زمان بود اما حرف دل مارا زد .[...] .متاسفانه فساد در ادارات [...] نهادینه شده وهیچکس قصد مقابله با آن را ندارد .سرافکندگی بالاتر ازاین که مقام کاخ سفید می گوید :شرکتهای خارجی بدلیل فساد افسار گسیخته نظام اقتصادی ایران تمایل به سرمایه گذاری در آن کشور ندارند.آیا این حرف [...] باعث شرمساری نیست.
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
comment
1
2
comment اهواز در دوره مهندس کتانباف به مقتضیات شهر نشینی نزدیک شد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
comment
0
0
comment ما از کارکنان شهرداری هستیم ، فقط و فقط در فکر راضی کردن [...] هستند ، وقتی همه اعضاء شورا به به می کنند [...] یعنی خیلی وضع خرابه ، شما هم شوشان اگر شهامت ندارید که طرف حق را بگیرید ، حداقل برای ناحق دست نزنید و تشویق نکنید که گناه شما هم کمتر از نها نیست
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
comment
0
0
comment بخدا یه طوری شهرداری را خراب کرده اند که 20 سال دیگه هم کسی نمی تواند درستش کند شوشان اینقدر طرف ناحق را نگیر هر چند شما هم پول می گیرید و هر چی دوست دارند برایشان می نویسید، چوب خدا صدا ندارد و اگر زد دوا ندارد
comment
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
comment
0
1
comment شهرداری و شوراها بدترین عملکرد خود را در این دوره داشته اند اهواز به یک مخروبه تبدیل شده تمام این پروژها که نام بردید بدون مطالعه کارشناسی بوده و پول انها از تراکم فروشی ها و تغییر کاربریهای بی حساب و کتاب تامین شده است یک مقدار به عقب برگردید نگاه نافذ شهروندان حتما عملکرد این شهردار و شورا را ریز نظر داشته و خواهند داشت آیا زیتون کارمندی یا کیانپارس دیگر جای زندگی است ایا وقتی وارد بسیاری ار محله ها ی شهر وارد می شوید فکر نمی کنید وارد روستا شده اید؟ایا از خیابانهایی که بیش از یک سال کنده کاری آنها به حال خود رها شده است [...] نمی خورد؟ آیا در موقع بارندگی به جای اینکه از این نعمت الهی لذت ببریم به خاطر اب گرفتگی و بالا زدن فاضلاب دست به دعا نمی شویم که خدایا دیگر نبار؟آیا......آیندگان در باره عملکرد شورا و شهردار قضاوت خواهند کرد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
comment
0
0
comment زنده باد کتانباف
comment
نويد قائدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
comment
0
1
comment دوست عزيز جهت اطلاع
زير گذر شريعتي در دوره كتانباف شروع شده است و روگذر چهارشير هم با اين روند كند كاري در اين دوره شورا و شهرداري به بهره برداري نخواهد رسيد
comment
مردانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
comment
0
1
comment خدایا چی بر سر این شهر آمده که با سه .چهار تا پروژه که الان بصورت فرسایشی پیش می روند آنها را مانند پتک بر سر مردم می کوبندو آنها نشانه کارنامه موفق خود میدانند و مردم هم آنقدر در این شهر افتتاح پروژه ندیده اند که با افتتاح یک زیر گذر که سقف آن در طول زمستان چکه میکرد را خوشحال میکند بنده بعنوان یک شهروند اعتقاد دارم که کلانشهر اهواز یک شهردار در حد کرباسچی میخواد [...] ای کاش اعضای شورا در همان ابتدای کاررزومه و برنامه کاری ایشان را میگرفتند[...] چرا که ایشان به هیچ مرجعی پاسخگو نیست و خودش را فرا شورا تلقی میکنند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
comment
0
0
comment شوشان سانسورچی شهرداری چرا مطلب مرا سانسور کردی من حرف قالیباف را تایید کردم گفتم هرچن دیر بود اما برای آگاهی مردم خوب ضمن اینکه این انتقادبه ابشان وکلیه شهرداران که تا کنون در برابر باج سکوت کردن وارد است ودر این حیف ومیل شریک وشاید متهم ردیف اول نزد اذهان عمومی هستند
comment
میرزایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
comment
0
0
comment زمان مهندس [کتانباف] شورایی در کار نبود اگه ایشون رو الان بیارن با 21 عضو شورای[...] بازم همین آش و همین کاسه است،اصلا تنها دلیل عقب گرد اهواز وجود همین شوراست
comment
میرزایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
comment
0
0
comment اشتباه تایپی بود منظور مهندس کتانباف
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار