اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
دکتر سلمان زاده رئیس مرکز بهداست خوزستان : راه اندازی تیم های مشترك جهت نظارت بر رستوران های سنتی و اماكن عمومی عرضه كننده قلیان
مصرف دخانیات در زنان بیشتر از مردان و ۲/۵ برابر آنها است و بطور کل 11/7 درصد از کل جمعیت کشور یکی از انواع دخانیات را مصرف می کنند.
شوشان: نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات با حضور دکتر شکراله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه، دکتر ناصر ضیغمی معاون فنی مرکز بهداشت استان، مهندس صادق مرادی معاون اجرایی مرکز بهداشت استان، مهندس فرهاد صفدری مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در دفتر معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد.

به گزارش شوشان ، دکتر شکراله سلمان زاده در این نشست اظهار داشت: 31 ماه می روز جهانی بدون دخانیات مصادف با 10 خرداد است که بخاطر اهمیت موضوع دخانیات، در کشور ما 4 لغایت 10 خرداد ماه به عنوان هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است و فرصتی است تا مردم با مضرات دخانیات آشنا شوند و با آموزش های لازم آنها را به سمت سبک زندگی سالم، زندگی بدون دخانیات و الکل، انجام فعالیت ورزشی و تغذیه مناسب سوق دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه افزود: بعضی از مردم به باورهای غلطی روی می آورند و گمان می کنند مضرات قلیان کمتر از سیگار است و یا فکر میکنند چون دود قلیان از آب درون جام قلیان عبور میکند بی خطر است در حالی که ترکیب حاصل از سوختن تنباکوی قلیان و مواد تشکیل دهنده آب بسیار خطرناک است و مضرات استعمال قلیان به مراتب بیشتر از استعمال سیگار است.

سلمان زاده اظهار داشت: دود تنباکو حتی پس از اینکه از آب رد می شود هنوز حاوی سطح بالایی از ترکیبات سمی مانند مونوکسید کربن، فلزات سنگین و مواد شییمایی سرطان زا است و به دلیل مرطوب بودن، مدت زمان بیشتری در ریه ها می ماند.

وی گفت: مصرف دخانیات باعث بوجود آمدن سه نوع دود میشود. دود دسته اول خود فرد مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می دهد، دود نوع دوم را کسانی که در کنار شخص مصرف کننده دخانیات هستند و دود را استنشاق میکنند و بسیار زیان آور است. دود نوع سوم، دود و دوده حاصل از مصرف دخانیات است که روی دیوار و زمین محل استعمال نشسته و بسیار خطرناک است، زیرا مواد مضر از طریق پوست به بدن افراد منتقل می شوند.

رئیس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: سیمای بیماری ها از بیماری های واگیردار به سمت بیماری های غیرواگیر تغییر یافته و مصرف دخانیات یکی از علل عمده مرگ و میر بر اثر بیماریهای غیرواگیر از جمله انواع سرطان ها در کنار تحرک ناکافی و سوءتغذیه است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: مصرف دخانیات در دنیا آمار خوبی ندارد و بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر در جهان دخانیات مصرف می کنند که پیش بینی می شود این رقم تا سال 1404 به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر افزایش پیدا کند و جمعیت سیگاری ها به پرجمعیت ترین افراد دنیا تبدیل شود.

سلمان زاده تصریح کرد: روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در جهان به مصرف دخانیات روی می آورند که یک سوم موارد مصرف دخانیات در کشورهای توسعه یافته و نیمی از این یک سوم در کشورهای آسیایی است.

وی با بیان اینکه قلیان پدیده جدیدی است که به خاطر باورهای غلط مردم رایج شده، ادامه داد: رشد مصرف دخانیات در زنان بیشتر از مردان و ۲/۵ برابر آنها است و بطور کل 11/7 درصد از کل جمعیت کشور یکی از انواع دخانیات را مصرف می کنند.

رئیس مرکز بهداست خوزستان با اشاره به اینکه مصرف قلیان با سنت های ما مطابقت ندارد و باید به مردم یاد بدهیم هر وعده مصرف قلیان معادل مصرف۸۰ تا 100 نخ سیگار است، گفت: تنباکویی که الان رواج یافته از بدترین و نامرغوب ترین نوع تنباکوها تهیه می شود که ضررهای بیشتری دارد و آن موادی که  تنباکو را خوش طعم می کند حاوی مواد سمی هستند و بیش از ۷ هزار نوع ماده سمی در قلیان وجود دارد که ۷۰ نوع آن سرطان زا است.

وی افزود: دود قلیان به اندازه دود سیگار مضر است به صورتی که دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد می شود در حالی که دود قلیان از طریق گرم شدن تنباکویی که درکاسه بالای آن قرار دارد و از طریق ذغال تولید می شود و دود نهایی آن حاوی مواد سرطان زا است.

معاون بهداشت دانشگاه عنوان کرد: ۶۵ درصد جمعیت کشور ما در سن نوجوانی هستند و  تولید کنندگان فرآورده های دخانیات آنها را هدف قرار داده اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه عوارض ورود دخانیات امسال تصویب شد، اضافه کرد: امیدواریم قسمتی از این عوارض به حوزه سلامت اختصاص یابد تا هم برای جلوگیری از مصرف دخانیات و هم مرگ و میر ناشی از آن صرف شود.

سلمان زاده گفت: سیگار دومین عامل ابتلاء به بیماری های غیر واگیر است که سالانه باعث مرگ ۶ میلیون نفر در جهان می شود، یعنی که در هر ۶ ثانیه ۱نفر در جهان به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می دهد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، سلامت به یکی از سه اولویت اول کشور تبدیل شد و با اجرای طرح تحول نظام سلامت اقدامات بسیار مناسبی در زمینه آموزش مردم و ترویج فرهنگ خودمراقبتی توسط وزارت بهداشت انجام داده  شد.

سلمان زاده با تأكيد بر افزايش آلرژی به دليل مصرف قليان و دخانيات در كشور گفت: چندين بار به كارگروه سلامت استان اعلام كرديم كه صنعت و معدن نبايد مجوزی برای فروش ادوات قليان صادر كند که اين سازمان وعده داده تا ديگر مجوزی را صادر نكند.

رئيس مركز بهداشت خوزستان اضافه كرد: به مغازه های سوپرماركت نيز بخشنامه ای را برای جمع آوری قفسه های سيگار ابلاغ كرديم. همچنین ممنوعيت فروش سيگار به افراد زير ۱۸ سال، ممنوعيت فروش سيگار به صورت نخی و همچنين ممنوعيت فروش سيگار در كيوسک های مطبوعاتی شهر را نيز مصوب كرديم که در صورت عملی شدن، کمک شایانی به کاهش مصرف دخانیات می کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با هماهنگی های انجام شده با اداره پلیس اماکن و امنیت استان خوزستان، صنعت و معدن و شهرداری قرار است تیم های مشترکی برای  نظارت بیشتر بر رستوران های سنتی و اماکن عمومی که بصورت غیرقانونی اقدام به عرضه قلیان میکنند، تشکیل شود. همچنین از هموطنان محترم درخواست میشود تا هرگونه عرضه قلیان در اماکن عمومی را به سامانه تلفنی 190 اطلاع دهند تا پیگیری لازم بعمل آید.

سلمان زاده با اشاره به آموزش چهار هزار دانش آموز استان به عنوان سفيران سلامت در خوزستان يادآور شد: آموزش و پرورش نيز همكاری خوبی در راستای برگزاری برنامه های آموزشی دارد و هدف گذاری بهداشت اين است كه هر دانش آموز يک سفير سلامت باشد و كتاب های خوبي را نيز در زمينه تغذيه سلامت و رفتارهای پرخطر برای دانش آموزان چاپ كرده ايم.

وي گفت: بيش از ۲۳ مركز ترک دخانيات با خدمات كاملا رايگان و ارائه مشاوره در خوزستان راه اندازی خواهيم كرد که امروز نهمين مركز در شهرستان كارون افتتاح خواهد شد و ساير مراكز نيز در آينده ای نزديک افتتاح خواهند شد.

رئيس مركز بهداشت خوزستان در پایان به برنامه های هفته ملی بدون دخانيات اشاره کرد و گفت: سخنرانی رئيس مركز بهداشت شرق اهواز در نماز جمعه، امحاء بیش از 4 هزار جام قليان در پارک دولت، برگزاری نشست با نيروی انتظامي برای تشديد برخورد با مصرف قليان در سفره خانه های سنتی، پارک ها و به ويژه جاده ساحلی، راه اندازی مراكز ترک دخانيات، برگزاری كارگروه سلامت امنيت غذايی و پيگيری بحث داشتن استاني عاری از دخانيات از جمله برنامه های اجرايی اين هفته است.








نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار