اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۰۷۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
تقی زاده : زمانی که مدیرکل شدم آموزش و پرورش خوزستان 250 میلیارد تومان بدهی داشت/ در خوزستان 650 هزار نفر بیسواد وجود دارد/ یکی از اولویت های ما در موضوع پیش دبستانی توجه به مناطق مرزی و محروم است/ 200 هزار دانش آموز در مناطق مرزی داریم
مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان در نشست با اصحاب رسانه که در دفتر سرپرستی روزنامه مردم سالاری برگزار شد...


شوشان: مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان در نشست با اصحاب رسانه که در دفتر سرپرستی روزنامه مردم سالاری برگزار شد به سوالات خبرنگاران با موضوع اصلی اهمیت جایگاه پیش دبستانی در آموزش و پرورش خوزستان پاسخ داد.

به گزارش شوشان ،  تقی زاده در این نشست گفت: آموزش و پرورش یک نهاد علمی آموزشی فرهنگی است که نیاز ویژه به تمامی ابعاد برای توسعه دارد، از این رو در دو سال گذشته و بر اساس برنامه توسعه آموزش و پرورش کارهای فراوانی صورت گرفته است که مهمترین آن ها در زمینه پیش دبستانی و سواد آموزی بوده است. همچنین در کنار این موضوع به مسئله بهداشت ، توسعه کار ، دانش و فنی حرفه ای در تمام ابعاد و شاخص های ملی بر اساس برنامه توسعه ارتقاء خوبی در سطح ملی داشته ایم.

تقی زاده ادامه داد: در بحث کنکور و شاخص امتحانات پایانی دوره سوم متوسطه که دو شاخص مهم برای ارزشیابی و سنجش استان ها می باشد در دو سال اخیر رتبه ما به مراتب خوب شد زیرا در 10 سال اخیر رتبه خوزستان در کنکور 27 بود که این رتبه به 21 رسیده است. همچنین در امتحانات پایانی دوره سوم متوسطه تنها چهار استان توانستند رتبه های خود را تغییر بدهند که یکی از این استان ها خوزستان است و از 31 به 30 رسیدیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان بیان داشت: یکی از اهداف ما در دوره های قبل از ورود به مدرسه با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه ، پایین آوردن سن تعلیم و تربیت است، زیرا در روایت آمده است که حتی قبل از زایمان جنین می تواند مسائلی را فرا بگیرد و اینکه به مادران می گویند چه چیزی را بخورید و چه چیزی را بخوانید تا به لحاظ فیزیکی و ذهنی جنین به صورت کامل شکل بگیرد.

به گزارش شوشان ، وی گفت: آمار دانش آموزان پایه اول در سال 1353 حدود 41 هزار نفر بوده است و در سال 83 و درست 30 سال بعد این رقم به 115 هزار نفر رسیده است، اما متاسفانه در سال 53 با تمام شرایط 19 هزار نفر از دانش آموزان دوره پیش دبستانی را سپری کردند ولی در سال 83 این رقم تنها به 1500 نفر رسیده که بسیار ناگوار است.

مدیرکل آموزش و پرورش ادامه داد: در یک شاخص مهم و اساسی و ملی و بین المللی بسیار نسبت به 30 سال قبل شکننده شدیم از این رو در نشستی با مدیران نواحی خواستیم که در هر مدرسه ای بنری نصب کنند با این مضمون که پیش دبستانی برای ثبت نام اجباری است، زیرا پیش دبستانی بسیاری از مشکلات ما در زمینه آموزش را مرتفع می کند.

 تقی زاده تصریح کرد: به نظر من اگر مشکل ما در پیش دبستانی حل شود می توانیم کنکور را بدون مشکل پشت سر بگذاریم و باید تمام تلاش خود را بکنیم تا در پیش دبستانی کار ما نمود پیدا کند تا در حوزه سوم متوسطه و کنکور به رتبه های مد نظر برسیم.

وی در ادامه گفت: متاسفانه خوزستان در طول تاریخ معاصر کانون بزرگترین حوادث و رویدادهای جهان بوده است که می توان به جنگ جهانی اول و دوم و حتی جنگ تحمیلی که به دید من جنگ جهانی سوم بود ، اشاره داشت. در این مقطع تمامی زیرساخت های آموزش و پرورش خوزستان با آسیب جدی روبه رو شد، این در حالی است که در استان یزد طی 22 سال گذشته که رتبه اول کنکور را کسب کرده حتی یک گلوله شلیک نشده است، اما علیرغم تمامی مشکلات فوق مطمئن هستم اگر از تمام ظرفیت های استان استفاده شود ظرف 5 سال می توان تمامی مشکلات گذشته را برطرف کرد، زیرا استان خوزستان همیشه دارای رتبه 2 و 3 در مسائل آموزشی بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: به عقیده من مردم خوزستان از باهوش ترین مردم ایران هستند و می توانیم به سرعت شاخص خود را در زمینه کنکور ارتقاء بخشیم. در این مدت ما نه منابع مالی جدیدی داشتیم و نه منابع انسانی و نه فضا و تجهیزات، اما هدف ما معلوم و مشخص بود و تمام افراد را درگیر این اهداف کردیم و به نسبت ظرفیت موجود توانستیم رشد کنیم.

تقی زاده اضافه کرد: در تمامی جلساتی که با مسئولین استان و شهرستان ها داشتم تمام سعی خود را کردم که آموزش و پرورش را اولیت اصلی خوزستان قرار دهم، ولی متاسفانه آموزش و پرورش که یکی از حیاتی ترین ارگانهای کشور محسوب می شود هیچ گاه و در هیچ دولتی اولویت نبوده است و انتظار می رود که حداقل در استان خوزستان به این مهم به دیدگاه اولویت بنگرند و اینکه در هنگام برگزاری کنکور بدلیل بدهی 50 هزار تومانی به اداره برق شاهد قیچی شدن کابل برق نباشیم.

وی گفت: در دوره تحصیلی 92-93 تمام آمار پیش دبستانی ما 30 هزار نفر بوده است، اما در 93-94 این رقم به 80 هزار نفر رسید که بسیار حائز اهمیت است و انشاء الله بتوانیم در این دوره ساده ترین مهارت های زندگی اجتماعی را که هدف ما در پیش دبستانی است آموزش دهیم. به طور مثال در حال حاضر سالانه 25 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می دهند و یا دچار نقص عضو می شوند و قطعا می توان با فرا دادن آموزش های صحیح در بخش های مختلف بخش عمده ای از این مشکلات را کاهش داد.

تقی زاده گفت: آموزش و پرورش را زمانی که تحویل گرفتیم 250 میلیارد تومان به بخش های مختلف بدهکار بود و هم اکنون هم 7 میلیارد به اداره برق بدهکاریم و 9 میلیارد هم از آنها طلبکار. از سال 71 تاکنون هم بابت دو درصد سود فروش کارخانجات و شرکت ها و همچنین 5 درصد عوارض شهرداری 200 میلیارد تومان طلبکاریم. سوال اینکه چرا این میزان طلب وصول نشده است و تنها ما توانستیم در این مدت 30 میلیارد را وصول کنیم .

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بیان داشت: متاسفانه اکنون در خوزستان 650 هزار نفر بیسواد وجود دارد که ما این رقم را به 600 هزار نفر رسانده ایم و این افراد حتی وارد مدرسه نشده اند و بدتر آنکه 250 هزار نفر از این افراد والدین دانش آموزان ما هستند.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از اولویت های کاری ما توجه ویژه و اساسی به مدارس دخترانه است چون بدون شک پیشرفت سطح فرهنگ عمومی نیازمند توجه به دختران و مدارس دخترانه است.

تقی زاده گفت: یکی از اقدامات آموزش و پرورش بکارگیری 2450 نفر نیروی خانم از پیش دبستانی ها در آموزش و پرورش است به گونه ای که استان های همجوار ما تمام نگاهشان به این مقوله بود و پاسخ اینکه این استان ها حتی یک کلاس پیش دبستانی نداشتند و نتیجه خوبی در این زمینه حاصل شد، اما لازم به ذکر است در مراکز پیش دبستانی تحت نظارت آموزش و پرورش برای هر نونهالی که به پیش دبستانی می رود 55 هزار تومان و در روستاها 20 هزار تومان دریافت می شود و انتظار می رود امسال 110 هزار دانش آموز به مدارس ما اضافه شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بیان داشت: یکی از اولویت های ما در موضوع پیش دبستانی توجه به مناطق مرزی و محروم است به گونه ای که این موضوع در شادگان 90 درصد رشد داشته است و قطعا برای هر نونهالی که این دوره را در مراکز ما بگذارند گواهینامه ای صادر می کنیم، همچنین یکی دیگر از اولویت های کاری دادن اعتماد به نفس به معلمین برای ارائه محتوای آموزشی است، زیرا هم اکنون محتواهای آموزشی توسط معلمینی در تهران نوشته می شود که یا خوزستانی های مهاجرت کرده به تهران هستند یا اصفهانی ها و ....

وی گفت: در حال حاضر و در تابستان برای مناطق مرزی و دو زبانه کلاس های آمادگی یکماه برگزار کردیم که بسیار موثر بوده است و با فضای فیزیکی مدرسه و معلم بچه ها را آشنا کرده ایم و بسیار به ما کمک کرده است. این موضوع، همچنین اینکه ما 200 هزار دانش آموز در مناطق مرزی داریم که بسیار کار بزرگی را برای ساماندهی آنها مد نظر داریم و ای کاش تنها در روز یک ساعت به من وقت داده می شد تا به مشکلات آموزش بپردازیم، زیرا هر روز درگیر مسائل حاشیه ای از قبیل آب و برق و گاز و تلفن و و آسفالت هستم و حتی در یک مورد و در یکی از شهرستانها بدلیل اینکه دست یک دانش آموز در مدرسه شکسته است قاضی پرونده برای من احضاریه فرستاده است، این در حالی می باشدکه آموزش و پرورش و مدرسه شهرستان دارای مدیر و نماینده حقوقی هستند.

تقی زاده گفت: اما خبر خوش اینکه خیرین در سال گذشته بیش از 100 میلیارد تومان در حوزه آموزش و پرورش به ما کمک کردند و انشاء الله در همین هفته یک پروژه 4 میلیارد تومانی در آبادان توسط یک خیّر کلنگ زنی می شود. لازم به ذکر است همین خیّر تاکنون 200 میلیارد تومان در آبادان به آموزش و پرورش کمک کرده است و امیدواریم سطح آگاهی و فرهنگ مردم در راستای کمک به آموزش و پرورش افزایش یابد.

وی گفت: با توجه به اینکه در فصل تعطیلی مدارس و گرما قرار گرفتیم سعی کرده ایم فضای مدارس را مکانی برای ورزش و آمادگی جسمانی قرار دهیم و انشاء الله این طرح با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

وی در پایان و در پاسخ به سوال خبرنگار شوشان مبنی بر اینکه دیدگاه شما برای تجمع دانش آموزان مقابل آموزش و پرورش چیست گفت: تا قبل از برگزاری امتحانات ذهنیتی وجود داشت مبنی بر اینکه امتحانات سال جاری سخت تر از سال های گذشته است ولی اکنون که بازخورد نتایج را پیگیری می کنیم می بینیم که سطح نمرات نسبت به سال گذشته بالاتر رفته است ، اما موضوع تجمع را به وزارتخانه اطلاع دادم و موضوع به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۸
comment
comment
محمدرضا حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
comment
0
1
comment جواب سواًلمدیر کل محترم در باب عدم وصول طلب آموزش وپرورش از شرکت ها وغیر به دیدگاه ونحوه اجرایی موضوع برمی گردد به شکلی که بارها راه حل وراهکار اجرایی برای آنچه که مدیر کل محترم به آن اشاره نموده اند ارایه شده وهمین فروش اموال غیر منقول (زمین وابنیه ) مازاد در آموزش وپرورش که بصورت متروکه می باشند را نام برد من باب مثال واگذاری های میلیونی آموزش وپرورش در سنوات گذشته در مرکز شهر حال تبدیل شده به واگذاری میلیاردی برای صاحنان آن در صورتیکه نیاز باشد مکان ملک واگذاری به آموزش وپرورش اعلام خواهد شد .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
comment
0
1
comment من دبیر اموزش و پرورشم
البته هنرستانی خصوصی غیر دولتی
واقعن درسته نظام کنونی اموزشی بسیار بد هست
بدتر هم میشه
جریان هئیت امنایی کردن هنرستانها بعد غیر انتفاعی
یعنی پول بده مدرک بگیر
دانش اموزان جدید نه لباسشون نه تکالیفشون نه رفتار و نه رفت و امدشون شبیه دانش اموزه
خودم که دبیرم حالم از این مدارس بد میشه
دارم حقوق میگیرم در مقابل اینکه بشینم سر کلاس و لیست غیاب رو حضور بزنم
و هیچ اموزشی در کار نیست که نیست
این نظام داره استعداد دانش اموزان رو نابود میکنه
مدیر علنن نه دبیران میگه حق ندارید به دانش اموز انگشت اشاره رو دراز کنی
و....و....
و این اتفاق رشته دراز دارد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
comment
0
1
comment فکرنکنم دونفرپيداشوند که درمورد اهميت پيش دبستاني اختلاف نظرداشته باشند،مهم اين است که چکارکنيم که اين پيش دبستاني ها عملکرد مورد انتظار داشته باشند واهداف ترسيم شده رامحقق سازند. بخصوص دراستانهاي دوزبانه
همچنين متخصص ترين افراد آموزشي وتربيتي بايد متولي آن باشند که متاسفانه اينطور نيست
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
comment
0
0
comment اجباری کردن دوره پیش دبستانی مستند قانونی ندارد
در ضمن اگر اجباری شدن صرفا برای در آمدهای هنگفت برای مهدها و مدارس غیرانتفاعی باشد هم برخلاف دیدگاه مقام معظم رهبری است هم برخلاف تصور کارآیی مطلوب نخواهد داشت
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
comment
0
1
comment بطور نمونه ما شاهد وجود و فعالیت مدارس غیرانتفاعی ابتدایی در برخی مناطق با شهریه 7 میلیونی هستیم
مهد کودک ها هم ماهانه 300 هزار تومان بابت دوره پیش دبستانی دریافت می کنند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
comment
0
0
comment بطور نمونه ما شاهد وجود و فعالیت مدارس غیرانتفاعی ابتدایی در برخی مناطق با شهریه 7 میلیونی هستیم
مهد کودک ها هم ماهانه 300 هزار تومان بابت دوره پیش دبستانی دریافت می کنند
comment
مهران ج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
comment
0
0
comment آقای مدیرکل اگر خیلی دغدغه داره ، وضعیت هوشمندسازی مدارس رو پیگیر باشه و خودش رو با استان های دیگه و پیاده سازی صحیح و استفاده بهینه از این ظرفیت خوب و ناب ،مقایسه کنه ، که متاسفانه سال هاست با بی لیاقتی مسئولین ضعیف فناوری اطلاعات اموزش و پرورش استان به بیراهه رفته و موجب اصراف سرمایه ها شده ...
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
comment
0
0
comment سلام، خدمت مدیر کل استان خوزستان در شهرستان آغاجاری با رفتن کادر قبلی ورودی کارآمدن مسئولین جدید بنده مربی پیش دبستانی دانش آموزان با داشتن یک سال سابقه کادر جدید خواستار حذف بنده هستندتعدادی ازمربیان جهت ثبت پیش فعالیتی انجام نداده منتظر کد استخدامی بودند خبری از سوی استان نشد به اسم مربی. موسس آن ها که در ثبت نام کاری انجام نداده بودند رابه کلاس فرستادند بنده با داشتن مدرک لیسانس به عنوان کمک مربی حاضر بودم فعالیت کنم اما هنوز با پافشاری بنده که حق من است ثبت نام را من انجام داده‌ام درآموزشگاه شهید عطوفت آغاجاری مشغول باشم تمامی کسانی که پارتی داشتند حرف. اول پارتی و هم زبانی همه بیمه شدن اما بنده را بیمه نکردن هنوز همکاری دارم ازشما مسئولین محترم تقاضا دارم این است که بنده رادر بیمه نمودن یاری نمایید حرف زیاد دارم از وضعیت نابسامان خانواده وبیماری پدر درآمد اما بیشتر از این وقت شما سرورمدیر کل استانم را نمی‌گیرم. با تشکر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار