در شورای شهر اصفهان دو استاندار بازنشسته عضو هستند بنابراین مشخص است که در چنین شورایی پیشرفت حاصل می شود. در شورای شهر مشهد هم می شناسم افرادی که 20 یا 30 سال سابقه کار دارند.

"> شهردار سابق اهواز : استانداری هیچ گونه همکاری نکرد
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۳

در شورای شهر اصفهان دو استاندار بازنشسته عضو هستند بنابراین مشخص است که در چنین شورایی پیشرفت حاصل می شود. در شورای شهر مشهد هم می شناسم افرادی که 20 یا 30 سال سابقه کار دارند.

 

اختصاصی شوشان : محمدرضا شمسایی معروف به امپراطور . مدیرعامل 11 ساله سازمان آب و برق خوزستان. وی در دوره هایی برای تصدی وزارت نیرو هم کاندیدا بود اما ترجیح داد که در خوزستان بماند. شمسایی در تاریخ 24/ مرداد / 1387 شهردار اهواز شد و 20 ماه شهردار اهواز بود اما شورای شهر امانش را نداد و دو بار استیضاح اش کرد و بار دوم وی برکنار شد. شمسایی در حال حاضر به تهران رفته و مسئولیتی را برعهده گرفته اما همچنان دلبسته خوزستان و خدمت کردن در این استان است. یادداشت ارسالی مهندس شمسایی شهردار سابق اهواز را درخصوص مدیریت شهری اهواز در ذیل بخوانید :

به اعتقاد ما یک مشکل که در ارتباط با مجلس هم وجود داشت ولی خوشبختانه حل و فصل گردید مربوط می شد به علم و تخصص نمایندگان . این مشکل در دور گذشته و این دوره از مجلس شورای اسلامی مرتفع شد و کسانی که کاندیدا می شوند یا باید سابقه یک دوره نمایندگی مردم را داشته باشند یا تحصیلات شان فوق لیسانس به بالا باشد. اما این معضل در شوراها وجود دارد و معمولا یا علم و معلومات در حوزه شهری وجود ندارد یا خبری از تخصص نیست.

شوراهای اسلامی شهر وظیفه خطیری برعهده دارند که همانا سیاست گزاری های کلان و نظارت بر عملکرد شهرداری هاست. تهیه برنامه های کلان از عهده کسانی بر می آید که تجربه کافی داشته باشند و هم علم وافی. البته علم به تنهایی کافی نیست . اعتقاد دارم کسانی باید کاندیدای شوراهای شهر شوند که در حوزه های شهری تسلط کافی داشته باشند.

این عمده ترین مشکل شوراهای شهر اهواز در تمام دوره ها بود. برخی از اعضا که از عهده وظایف بر نمی آیند خود به خود به مسائل حاشیه ای دامن می زنند و ورود پیدا می کنند و از اصل ماجرا غافل می شوند. این مسئله تا زمانی که حل نشود و مادامی که یک سری معیارها و شاخص ها تعیین نشود ادامه دارد. البته بحث شخص خاصی نیست و این کار باید از اساس اصلاح شود. هیچ کس منکر توانمندی های شوراها نیست و عیب و ایراد هم از قانون نیست اگر بعضا ایراداتی حاصل می شود کوتاهی بر گردن افرادی ست که از تجربه و علم برخوردار نیستند.یک نگاه مقایسه ای همه چیز را مشخص می کند : در شورای شهر اصفهان دو استاندار بازنشسته عضو هستند بنابراین مشخص است که در چنین شورایی پیشرفت حاصل می شود. در شورای شهر مشهد هم می شناسم افرادی که 20 یا 30 سال سابقه کار دارند. مثل آقا مفیدی که زمانی استاندار خراسان بود و یا محمدی که ریاست آب و فاضلاب این استان را برعهده داشت و اکنون بر صندلی ریاست شورا نشسته است. با یک نیم نگاه تفاوت ها عیان می شود. قصد این ندارم که بگویم در شورای شهر اهواز آدم های بیسوادی وجود داشتند. نه اصلا به این گونه نیست و اکثرا افراد باسواد و ذی نفوذی بودند اما قریب به اتفاق تجربه کار شورایی نداشتند و این موضوع در پیشرفت یا پسرفت شهرها خیلی مهم است.

کلانشهر اهواز در خیلی از موارد ضعف دارد ؛ در سیاست ها و راهبردها و ... اما به اعتقاد من مشکلات عمده اهواز در این سه بخش خلاصه می شود :

1 -  بحث آموزش : مرکز استان خوزستان در بحث آموزش با چالش مواجه است و به طور کلی سطح آموزشی استان ( از دانشگاه ها گرفته تا مدارس و .. ) چندان مطلوب نیست.

2 - بحث درمانی : در این بخش اهواز به اندازه کافی متخصص ندارد و بیشتر متخصصان رفتن را به ماندن ترجیح می دهند. باید تدابیری اندیشیده شد تا مهاجرت ها از استان به حداقل برسد.

3 - بحث تفریحی و رفاهی : در این بحث اهواز با کمبودهای فراوانی روبروست.

اصل ترین دلیل مهاجرت از خوزستان همین سه مبحث است. البته می گویند گرد و خاک موثر است اما به نظر من چندان در مهاجرت نخبگان تاثیری ندارد چرا که ریزگردها چند سال پیش که کمتر بود باز هم شاهد مهاجرت نخبگان و عدم جذب سرمایه بودیم.

بخش اول و دوم به حیطه کاری شهرداران ارتباطی پیدا نمی کند . زمانی که اداره امور شهری اهواز را عهده دار شدم سعی کردم مطالعاتی دربخش سوم داشته باشم و این نیاز اهواز ها را مرتفع کنم اما واقعیت این است و صادقانه بگویم که نتوانستم. شهرداری در آن زمان از نظر مالی در مضیقه بود و استاندار هیچ گونه همکاری با ما نکرد. آن زمان اوج رکود ساخت و ساز در کشور بود و شورای شهر هم قوز بالا قوز شده بود و در اندیشه استیضاح به سر می برد. دو بار استیضاح شدم! و به جز 7 ماه مابقی ، درگیر استیضاح بودم. اگر امکانات مالی در آن زمان فراهم می شد به جرات می توانم بگویم که اهواز را بهتر از اصفهان می کردم. نزدیک به 280 پروژه را تعریف کردیم که تعدادی در دست مطالعه بود و تعدادی نیز در دست اجرا . محور توسعه را رودخانه کارون قرار دادم. انواع و اقسام فاضلاب وارد کارون می شود و  به شرکت آبفا کمک کردیم تا جلو ورود فاضلاب گرفته شود. همزمان با این طرح، طرح ساماندهی دو طرف رودخانه را شروع کردیم و هر جا نیاز به کار داشد وارد عمل شدیم چرا که معتقد بودم و هستم که کارون محور توسعه اهواز است.. اما متاسفانه فرصت پیدا نکردم تا این قبیل کارها را اجرایی کنم.

 

مطالب مرتبط :

 

1 - فرامند هاشمی زاده : به دنبال نام و نشان در شهردار نبودیم

 

2 - سومین شهردار اهواز : فقط به فک خدمت بودیم

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار