اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۱۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد:
حالا زمان آن رسیده با توجه به شرایط ویژه زهاب آن را مدیریت و استفاده بهینه از زهاب را در دستور کار قرار دهیم.

شوشان: مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، در گفت و گو با رادیو ایران اظهار کرد: حالا زمان آن رسیده با توجه به شرایط ویژه زهاب آن را مدیریت و استفاده بهینه از زهاب را در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش شوشان ، محمد جواد سروش با تاکید بر اینکه زهاب مزارع نیشکر حالا به نقطه ای رسیده که قابلیت آبزی پروری در آن وجود گفت: در طرح های توسعه نیشکر سالانه حدود 2میلیارد متر مکعب آب نیاز دارند که تقرباً 30درصد آن یعنی 660میلیون متر مکعب به زهاب تبدیل می شود. اما حائز اهمیت این است که این شرکت ها در سالهای ابتدایی تاسیسشان شرایط بدی را از لحاظ شوری خاک سپری کردند و طی این سالها این زمین ها آبشویی شده اند و الان هیچ آبشویی انجام نمی شود در نتیجه زهاب حاصله در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر با توجه به شرایط ویژه زهاب باید استفاده بهینه از آن را در دستور کار قرار دهیم به همین دلیل باید دنبال طرح های مهندسی شده ای باشیم تا بتوانیم حداکثر استفاده را از آن ببریم.

وی تاکید کرد: شرایط ابتدایی توسعه نیشکر با شرایط امروزشان کاملاً متفاوت بوده است. در مطالعات ابتدایی زیست محیطی قبل از اجرای طرح های هفت گانه قرار بود با استفاده از این زهاب 10هزار هکتار جنگل اوکالیپتوس درست شود و بحث کشت گیاهان شورپسند یا طرح شورورزی مطرح بود ولی بنا به دلایلی این اتفاق نیافتاد و در اقدام درستی این زهاب به بخش 5 تالاب هور العظیم که خشک و لم یزرع بود منتقل شد و این عمل از آن زمان تا کنون از تشکیل کانون گرد و غبار دیگری جلوگیری کرد.

مدیرکل دفتر اب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: وظیفه ما بعنوان حافظان محیط زیست این است ضمن حفاظت از تالاب شادگان و هور العظیم بکوشیم کانون های گرد و غبار را از استان خوزستان حذف کنیم و حالا که میزان شوری این زهاب با گذشت زمان رو به بهبودی گذاشته است Ec (شوری) زهاب این طرح های اکنون در شرایط مطلوبی است می توانیم از این جریان آبی عظیم که حدود 660میلیون متر مکعب در سال است استفاده بهینه کنیم. به عقیده بنده باید به سمت مدیریت زهاب و استفاده مطلوب از این فرصت و رفع آلودگی زیست محیطی آب با اصلاح روشهای کشت و آبروتکنیکی برویم و همچنین توسعه آبزی پروری را در دستور کار قرار دهیم.

گفتنی است با توجه به اینکه میزان EC زهاب های نیشکری با وضعیت تالاب شادگان به تعادل الکولوژیکی رسیده و هرسال این شوری کمتر می شود می توان با همکاری شیلات در طرح های خود اشتغالی پرورش ماهی متناسب با شرایط زهاب ایجاد کرد. از سوی دیگر با توجه به اینکه شیوه مبارزه با آفت نیشکر شیوه بیولوژیک است و میزان استفاده از سم به حداقل ممکن رسیده و با استفاده از روش تلفیقی استفاده از کودهای آلی بیولوژیک و همچنین استفاده از گِل صافی و باقی مانده باگاس برای غنی سازی خاک استفاده می شود، زهاب ها شرایط مطلوب تری یافته اند و به گفته کارشناسان می توان طرح های بخش کشاورزی در استان خوزستان، اکنون باید نگاه اقتصادی به این سرمایه توجه کرد و از آنها برای توسعه گردشگری آبزی پروری و ایجاد اکوسیستم های متناسب استفاده برد.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
كريم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
comment
0
0
comment ايشان فراموش كردن كه كود نيترات كه جهت رشد نيشكر بكار ميرود پلايش نميشه حالا بعداز خك ميخواهند كور ومسموم ودر نهايت توليد سرطان هم بشود خدايا ما ازاين مسيولان رها كن
comment
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
comment
0
0
comment برادر من کارشناس نیشکرم در نیشکر بیشتر از کودهای الی و ارگانیک استفاده میشود و میزان نیترات زیر حد استاندارد است
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
comment
0
0
comment وای به حال ما که مدیرکل محیط زیست ما اینگونه اظهار نظر میکند
مگر فقط EC آب پارامتر کنترلی است
این پساب کلا برای انسان چه مستقیم و چه غیر مستقیم سمی و سرطانزاست
میزان فلزات سنگین و نیترات و ... جایی برای شورورزی و پرورش ماهی . غیره نمیگذارد
علاج را در کنترل تولید زه آب باید جستجو کرد
در کاهش مصرف کود و سم و مدیریت غلط مزارع باید جستجو کرد
مدیریت باندی و غیر بومی بر تولید نیشکر استان از معضلات این صنعت است
بالغ بر دو میلیارد متر مکعب از استان صرف تولید میشود که محصولش و منافعش در سایر استانها مصرف میشود
هم آب را تلف میکند و هم اراضی حاصلخیز را به تالابی از آب سمی تبدیل مکند و هم هوا را پس از برداشت آلوده میکند و نهایتا محصولات و منافعش صرف سایر استانها میشود
نیشکر در خوزستان چه مزیتی را ایجاد کرده؟!!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار