اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۳۰۵۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
نشست جمعی از فعالان فرهنگی عرب با استاندار خوزستان / مدیران و مهاجران درک درستی از پیرامون خود ندارند/ ضرورت نگاه علی السویه به میراث فرهنگی/ استاندار می تواند در مسائل قومی حساسیت زدایی کند + تصاویر
شست فعالان فرهنگی، هنری و اجتماعی استان با استاندار جدید خوزستان «غلامرضا شریعتی» در محل استانداری در حالی برگزار شد...


شوشان: نشست فعالان فرهنگی، هنری و اجتماعی استان با استاندار جدید خوزستان «غلامرضا شریعتی» در محل استانداری در حالی برگزار شد، که این گروه خواستار به رسمیت شناختن فعالیت های فرهنگی مردمی توسط نهادهای متولی و ذی ربط و احترام گذاشتن به آنها شدند.

این گروه که متشکل از نمایندگان مؤسسات مردم نهاد و فعالان مستقل فرهنگی، هنری و اجتماعی است، در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی در قالب پاورپوینت از فعالیت های اخیر خود کردند، با انتقاد از وضعیت بغرنج فعالیت های فرهنگی بخش دولتی و عدم توجه این بخش به فرهنگ بومی مردم، راهکارهایی برای بهبود وضعیت ارائه کرده و از استاندار خواستند که با ورود مسئولانه خود از به بن بست رسیدن فضای فرهنگی استان جلوگیری کند.

آنها به استاندار اعلام کردند: ما اینجا برای انتقال تراژدی فرهنگ و فعالیت فرهنگی عربی منتقل کنیم، لذا از شما انتظار اعمال نفوذ داریم.

آنها تاکید کردند: برخی از ادارات فرهنگی استان که در سال شاید یک برنامه خوب هم نداشته باشند، حداقل به ما احترام بگذارند و ما را به رسمیت بشناسند.


مدیرکل ارشاد دید مثبتی به فعالیت عربی ندارد

فعالان گفتند: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان دید خوبی نسبت به فعالیت های فرهنگی عربی ندارد و در بسیاری از مواقع نقش بازدارنده یا ممانعت را بازی می کند. چرا فرهنگ و ارشاد حویزه و خفاجیه با یک مدیر و 3 نیرو اداره می شوند؟ آیا قحط الرجال است؟
 
جشنواره تئاتر عربی را بین المللی کنید

آنها همچنین خواستار شدند: ما انتظار داریم تا برای جشنواره تئاتر عربی استان اعتباراتی تعیین شود تا از این وضعیت کاسه به دستی و احتضار خارج شود. باید ترتیبی اتخاذ شود تا این جشنواره با حضور گروه های بین المللی به صورت فراملی برگزار شود، این جشنواره با وجود اینکه یک فرصت ملی برای کشور ماست اما در سایه بی توجهی به حاشیه رفته است.


تنگ نظری در نامگذاری ها

فعالان فرهنگی و هنری در این نشست با اشاره به اینکه میراث معنوی نیاز به حمایت دارد و لازم است گردآوری و ثبت شود، گفتند: به اعتقاد ما میراث با حمایت استانداری و شخص استاندار که فردی معتدل است می تواند با حساسیت زدایی از این موضوعات حمایت کند. راهکارهای متفاوتی برای ثبت این مواریث وجود دارد از جمله نصب تندیس در محلات و معرفی مفاخر محلی.

آنها با تاکید بر اینکه جشنواره های مستمر و ثبت میراث در قالب کتاب از دیگر راهکارها است، تاکید کردند: متأسفانه در نامگذاری ها تنگ نظری وجود دارد و مثلا شش خیابان به نام قیصر امین پور نامگذاری می شود که خیلی هم خوب است اما باید برای باقی نمادهای فرهنگی نیز این چنین باشد.


مدیران و مهاجران درک درستی از پیرامون خود ندارند

آنها پیشنهاد دادند: به نظر ما فعالان میراث معنوی؛ برخی از مردم شناخت خوبی از پیرامون خود ندارند و عدم شناخت باعث ایجاد سوءتفاهم ها می شود و این سوءتفاهم ها تبعات دارد که حتی می تواند منجر به شناخت معیوب و ناقص شود‌.

این گروه از فعالان اضافه کردند: در 10 سال اخیر اهواز میزبان جمع کثیری از مهاجران شد که اینها با مواریث محلی آشنایی ندارند و لازم است این مواریث به آنها منتقل شود و موارد حساس باید با ورود استاندار حساسیت زدایی شود از جمله همین بحث اخیر نام خفاجیه که منجر به واکنش هایی شد که نشان از عدم شناخت دارد.


زمام امور فعالیت های مردمی را  به مردم بسپارید

در ادامه این نشست فعالان فرهنگی و هنری گفتند: حضور مسئولان غیر بومی از لحاظ فرهنگی و هنری باعث عدم پیشرفت استان ما شده است که این وضعیت در بحث فرهنگ و هنر نمود بیشتری داشته است. باعث بروز مشکلات و آزرده خاطرشدن مردم ما شده است.

آنها خطاب به استاندار گفتند: زمام امور فعالیت های فرهنگی مردمی را به فعالان بومی بسپارید. بگذارید ما خودمان در حوزه فرهنگ و هنر به مردممان خدمت کنیم؛ مثلا یک مسئول غیربومی نمی تواند ارزش معنوی عید سعید فطر را در میان مردم عرب درک کند.


ضرورت نگاه علی السویه به میراث فرهنگی

آنها با اشاره به اینکه آثار تاریخی حافظه ملتها هستند که سیر تحول فرهنگی مردمان را نشان می دهد، اضافه کردند: آثار ما وضعیت نابسامانی دارند که متأسفانه فقط مورد تعرض قاچاقچیان و کشاورزان قرار نمی گیرند، بلکه نهادهای دولتی مانند شرکت های نفتی در حویزه و شهرداری در اهواز صورت می گیرد. این آثار باید بررسی و شناسایی علمی، تعیین عرصه و حریم و کاوش شوند. ضروری است که مدیریت استان با همکاری و همراهی سایر ارگانهای دولتی این مهم را به سرانجام برساند. در دو سال اخیر هیچ بودجه ای برای مرمت و تعیین حریم به شهرهای عرب نشین تعیین نشده است.

این فعالان فرهنگی و هنری مطالبه جدی آنها را نگاه علی السویه به همه آثار شهرستانها و حفاظت از آنها به ویژه بافت تاریخی اهواز خواندند و افزودن از حمیدیه تا خود مرز با وجود محوطه های تاریخی و آثار مهم ما هیچگونه نهاد متولی امر میراث فرهنگی نداریم.

تنگ نظری در عرصه رسانه ها

آنها همچنین تاکید کردند: اختصاص تنها دو ساعت برنامه عربی در روز در شبکه استانی نشانه ای از تبعیض است که مدیران باید در این زمینه چاره جویی کنند.

بنابر این گزارش، همچنین در این نشست موضوعاتی همچون انتقال آب کارون، معضل سد گتوند، مشکل کشاورزان شعیبیه و شاوور، حفاری های شرکت های نفتی در هورالعظیم، لغو برنامه معایده کبری، ساخت و ساز غیرقانونی در محوطه تاریخی حمیدیه و اهمال قصر آن بررسی شد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
انتشار یافته: ۱۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
comment
1
1
comment نشست فعالان فرهنگی، هنری و اجتماعی استان؟؟؟؟؟؟؟؟
اینا که از ....... بودند
چرا از امثال لفته منصوری ها دعوت نکردند...
comment
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
comment
1
2
comment که گفته این ها فعالین فرهنگی عربهای خوزستان هستن والاماکه هیچ کدام ازاین ها رانمی شناسیم ونه دیدیم مایه تاسف است که چنین افرادی ،افرادفعالین فرهنگی عرب نامیده می شوندحداقل دکترحیصمی ویامجری عرب زبان شبکه خوزستان سیدلطیف موسوی وغیره می توانندفعالین فرهنگی اعراب خوزستان باشند.این هم لازم است اشاره کنم که مامردم خوزستان بااقوام مانندعرب وبختیاری ولروکردوترک ودزفولی وشوشتری دست دردست هم خوزستان راابادمی کنیم
comment
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
comment
1
3
comment حویزه و خواجیه؟؟؟؟؟؟

هویزه و سوسنگرد درسته
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
comment
1
2
comment با سلام در جواب نوشته های بالا بگویم اولاً که اسامی کنونی چه عیبی دارد و چرا شما اسامی زمان شاهان قاجار و پهلوی را دوست دارید اگر واقعاً دوست دارید چرا اسامی قدیمی تر را درخواست نمی کنید......
پاسخ ها
comment
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
comment
comment شوشان زشته چرا کل مطالب من را چاپ نکردی خجالت داره واقعا ادعای مردمی بودن هم داری جمع کنین این بساط ...
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
comment
1
1
comment فعالين فرهنگي و ادبي و اجتماعي عرب زبان هاي خوزستان امثال حاج آقا لفته منصوري ها هستند .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
comment
0
0
comment شوشان !!!
به شما تذكر ميدهيم كه مراقب انتشار برخي مطالب و مواضع تفرقه گرايانه باشيد !
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
comment
0
0
comment ظاهراً اين اقاي شريعتي استاندار جديد وقت اضافه زياد داره
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
comment
0
0
comment اقاي استاندار محترم
مشكلات اساسي خوزستان را حل كرديد كه واسه اين جلسات وقت ميگذاريد ؟
comment
daniel
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
comment
0
0
comment با سلام و احترام

در جامعه کنونی جهانی انتظار میره حداقل کسی که از اینترنت استفاده می کنه و اخبار جهانی و منطقه ای خودشو دنبال کنه آدم روشنی باشه

این کامنت هایی که دوستان گذاشتن خودش نشان از نگاه سر سختانه به موضوعات است

اینکه اینها چه کسانی هستند در وهله اول مهم نیست، گرچه همه این افراد سالیان سال است که در سطح ملی فعالیت می کنند و مطالبات آنها برحق و کاملا اولیه است

مسلما این افراد، همه فعالان فرهنگی نیستند، در تیتر خبر هم امده " جمعی از فعالان"

سعه صدر داشته باشیم
نمیشود دم از دست در دست هم داشتن بزنیم و به این شکل جمعی از زحمت کش ها را زیر سوال ببریم
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
comment
0
0
comment سلام، صبح بخیر آقای استاندار!
این آقایان "فعال فرهنگی استان" را از کجا آورده اید؟!!!!!!!!!!؟ از کجا یافته اید؟!!!!!!!!!!!
خیلی خنده دار است! حتی یک چهره آشنا در میان اینهمه "فعال" ندیدیم...
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار