اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳

 

از سن 15 سالگی با نوشتن برخی مقالات دربرخی نشریات کشوری وارد عرصه هنر شد . دفترچه خاطراتش را که ورق می زند مملو از خاطرات تلخ وشیرین به یادماندنی است .برایش هر ورق به اندازه یک دنیا ارزش دارد . با خواندن هر صفحه آن ،تصاویرزیادی از مشکلات و موفقیت ها جلوی چشمش ظاهرمی شود ولی این موانع باعث نشده هیچ گاه از تلاش خود برای رسیدن به هدفش دست بردارد وهرروز با انرژی وامید بیشتر ، چون کوه در مقابل مشکلاتش ایستادگی و مقاومت می کند تا بتواند کارنامه درخشانی از کارهایش را درراه جلب رضایت خاطرمردم ثبت کند .

این کارگردان خوزستانی که 26 سال از بهار عمرش می گذرد ، درسال 85به دنیای فیلمسازی وارد شد .نخستین آثار هنری اش را درسال 87 تحت عنوان " اسراء " کارگردانی کرد ویک سال سال بعد فیلم مستند عطر خوش حضور راساخت . "محمد گلچین زاده " دراین گفت گوی دوستانه که با او تدارک دیده شده خودش را بسیار علاقه مند و دوستدار هنرفیلمسازی معرفی می کند و معتقد است دیدن مشکلات از دریچه دوربین شاید آنچنان که دردسرساز باشند ، به نظر نرسند و رسیدن به درجه های بالاتر موفقیت را افق این راه می داند .دراین گفت وگوی ذیل بیشتر با این هنرمند خوزستانی آشنا می شویم :

چطورشد که به هنر فیلم سازی روی آوردید ؟

ازهمان آغاز دوست داشتم برخی از داستان هایی که می نویسم به فیلم تبدیل کنم . البته تبدیل داستان به فیلم کار ساده یی نبود .درهمان سال به اداره فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان رفتم وآنها فعالیت درانجمن سینمای جوان را به من معرفی کردند . دی ماه 85 بود که در آزمون دوره فیلم سازی شرکت کرده و قبول شدم .

وقتی دراین رشته پذیرفته شدم ، فکر نمی کردم بتوانم تا آخر این راه را ادامه دهم چون آن موقع 20سال داشتم و معمولا دراین سن علاقه ها آنی و زودگذر است .ممکن است مدتی آدم به یک هنرعلاقه مند و زمان دیگر ازآن خسته شود و دلش را بزند . هنوز یادم نرفته تعداد هنر جویای کلاس 20 نفر بود . مربی آموزش ما گفت از بین شما 4 نفرهم بتواند آخر ترم فیلم بسازد کافی است . آن موقع به یکی از دوستان گفتم که حتما من یکی از آن 4 نفر خواهم بود وهمین طور هم شد وفیلم کوتاه 10 دقیقه یی ساختم ودست آخر هم از بین تمام بچه ها فقط من این را ه را ادامه دادم .

ازکودکی به سینما علاقه داشتین ؟

من از همان کودکی از سینما می ترسیدم . آن سالن تاریک وآن پرده عریض .واقعا برای یک بچه 6 ساله در آن زمان جذابیتی نداشت .

پس چطور به سینما و فیلم سازی علاقه مند شدید ؟

سال 83 بود که فیلم هایی که توسط" مارتین اسکورسیزی " ساخته شده بود را تماشا کردم .اولین فیلمی که از این کارگردان دیدم " فیلم دارو دسته نیویورکی ها " و دومین فیلم "راننده تاکسی " بود .می توان گفت نخستین جرقه های علاقه مندی من به عرصه فیلمسازی وسینما دراین زمان بود که پس از آن اکثر آثار این کارگردان را دنبال کردم .

اولین فیلمی که کارگردانی کردید ؟

فیلم کوتاه اسراء درسال 87 بود.

چرا این اسم را انتخاب کردید ؟

برای نام فیلم چندین اسم را مد نظر داشتم ولی روی هیج کدام به نتیجه نرسیدم تا اینکه دریکی از مصاحبه هام که خبرنگار پرسید اسم فیلمتون چیه ؟ یکدفعه گفتم اسراء . "اسراء " نام یکی از شخصیتهای اصلی فیلم بود که داستان حول محور آن می چرخید.

خاطرات شما از نخستین کارفیلمسازیتون ؟

دو ماه مانده به تصویربرداری فیلم ، تمام کسانی که قرار بود با ما همکاری کنند زیر حرفشان زدند وگفتند همکاری نمی کنیم .درآن زمان هیچگونه حمایت مالی و تجهیزاتی برای کار نداشتیم .2 ماه تمام ،روزی نبود که دنبال حل این مشکل نباشم ولی سنگ اندازی ها زیاد بود چه از طرف دوستان وچه ازطرف مسئولان مربوطه به جهت کار.خیلی ها می گفتند که این همه عوامل اجرایی ، هزینه ودم ودستگاه برای کار اول لازم نیست شاید راست می گفتند، اما برای من مهم بود که کارخوبی ارائه دهم چون همواره گفتم کارنامه یک فرد خیلی مهم است .لوکیشن این فیلم در 100 کیلومتری اهواز در یک روستا بود و حدود 12 نفر هم عوامل فیلم داشت .

چی شد ؟بالاخره چطور تونستین عوامل اجرایتون را جور کنین ؟

توی کارآدم لجبازی هستم وسفت وسخت ایستادم .24 ساعت مانده به فیلمبرداری همه تجهیزات وعوامل اجرایی را ردیف کردم وبالاخره توانستم این فیلم 10 دقیقه یی داستانی را تهیه کنم . این فیلم که تصویربرداری آن 5 روز طول کشید و3 ماه تدوین آن ادامه داشت ، به چند جشنواره هم راه یافت .

فکرکنم چیزی به اسم مانع یا مشکل درکارهای شما وجود نداره درست ؟

به نظر من همه چیز به نوع دیدگاه خودانسان بستگی دارد واگر کسی برای کاری که انجام می دهد تلاش وکوشش مجدانه داشته باشد هیچ چیزجز مشیت الهی نمی تواند او را دررسیدن به مقصد بازدارد .

تعریف شما از کار فیلمسازی ؟

به عقیده من فیلمسازی ازمتنوع ترین مشاغل دنیاست البته درعین حال شغل بسیارسختی هم است.دارای مباحث تئوری ثابت ومباحث اصولی می باشدکه اگر بتوانی با خلاقیت خودت این اصول را با ایجاد جذابیت به کار، انجام دهی دراین شغل موفق می شوی .کارفیلمسازی سرشار از خلاقیت است واگر ابتکار نباشد برای مخاطبان نیز جذبه نخواهد داشت .

فیلم بعدی شما بعد از اسراء چه بود؟

فیلم مستندی تحت نام "عطر خوش حضور" که درسال 88 آن را به مرحله تولید رساندم .

آخرین فیلمی که درحال حاضر در دست اجرا دارید ؟

فیلم "یک پیاله آش داغ " . که از سال 89 فیلمبرداری آن آغازشد وتا الان درحال تدوین است .درمورد یک مراسم سنتی است که پیشینه یی حدود یکصدسال دارد وحدود 5ماه زمان برای انجام تحقیق وپژوهش این فیلم صرف شده است .

فکر می کنید اینقدر تحقیق برای فیلم مستند نیاز بود ؟

به نظرم تحقیق ومطالعه لازمه یک فیلم است بویژه وقتی بایک پروژه مستند سروکار دارید ، این تحقیقات زمان زیادتری می طلبد .

به نظرشما درحال حاضر زمینه رشد وموفقیت هنرمندانی چون شما ،در خوزستان فراهم است یا در تهران ؟

شاید قبلا این مورد فرق می کرد ولی بین تهران ودیگر شهرستان ها از لحاظ کاردیگرتفاوت چندانی نمی کند . به نظرم هیج جای ایران مانند خوزستان ، سوژه خوب برای کار فیلمسازی کوتاه ومستند وجود ندارد .به عبارتی بهتر است فیلم کوتاه درخوزستان تولید شود ،اما درمورد فیلم های بلند وسینمایی ،شهر تهران از سوژه های بیشتر وامکانات مناسبتری برخوردار است .

رشته تحصیلی شما ؟فکر می کنید باید بین رشته تحصیلی وکارفیلمسازی ارتباط نزدیک باشد ؟

درحال حاضر دانشجوی ترم 6 رشته ارتباطات در تهران هستم ولی اعتقادی ندارم که رشته تحصیلی با شغل همخوانی داشته باشد

متولد چه سالی و چه نویسندگانی ایرانی مورد علاقه شما هستند ؟

متولد 1365 هستم وآثار نویسندگانی چون جلال آل احمد واحمد شاملو را مطالعه می کنم .

برنامه آینده شما ؟

هنورمعلوم نیست شاید داستانی را اقتباس کردم ولی از کار مستند سازی هم لذت می برم .

شوشان – شهرزاد امیری

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار