اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۲۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰
گزارش شوشان از مشکلات و دغدغه اهالی رسانه خوزستان/ گفتگو با اهالی رسانه ای استان
اگر خبرنگاران را علاقه مند، امیدوار و وضعیت معیشتی آن ها را حل کنیم می توانند در راستای توسعه و تعالی استان گام بردارند..
شوشان: 17 مرداد روزی ست که مشکلات و دغدغه اهالی رسانه و خبرنگان برجسته می شود و پس از آن باز مشکلات و دغدغه ها به قوت خود باقی می ماند ؛ مسائلی همچون وضعیت رسانه های استان ، حقوق و وضعیت معیشتی و رفاهی خبرنگاران و ... هر  ساله در آستانه 17 مرداد مطرح می شود. 

کمترین شکایت از رسانه ها

مدیرکل ارشاد خوزستان در گفتگو با شوشان ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: سال گذشته با همدلی مدیران مسئول و روزنامه نگاران و با برگزاری انتخابات ، خانه مطبوعات سر و سامان خاصی گرفت.  اداره کل ارشاد خوزستان هم سعی کرده تا فضای مناسبی برای مطبوعات و رسانه ها ایجاد کند و خوشبختانه در همین راستا طی این دوره یکی دو سال اخیر کمترین شکایت از رسانه ها را داشتیم.

همایون قنواتی افزود: سیاست دولت به این منوال بوده که امور فرهنگی باید به دست اهلش سپرده شود و اداره کل ارشاد نقش حمایتی را ایفا کند که نمونه آن سپردن برگزاری روز خبرنگار به خانه مطبوعات استان بود.

قنواتی ادامه داد:  وضعیت خبرنگاران به لحاظ کمّی خوب  است و خوشبخانه در خوزستان کمترین شهرستانی می بینیم که صاحب یک نشریه نباشد که در یکی دوسال اخیر به اطلاع رسانی از شهرستان خود پرداختند. مدیرکل ارشاد خوزستان افزود: 109 نشریه مجوز فعالیت دارند که اکثر آنها فعال هستند. تا سال 93 صرفا دو سایت خبری مجوز داشتند که هم اکنون بیش از 35 سایت خبری مجوز فعالیت گرفته اند.

ریالی به خانه مطبوعات کمک نشده است

ایزدی عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خوزستان در گفتگو با شوشان گفت: سال هاست که 17 مرداد روز گرامیداشت خبرنگار می آید و می رود اما مشکلات شغلی و معیشتی و رفاهی خبرنگاران حل نشده است. وی افزود: متولی خاصی که باید مشکلات این جامعه رسانه ای را حل کند باید بگوییم وجود ندارد یا بی تفاوت هستند.

ایزدی گفت: متاسفانه خانه مطبوعات خوزستان از سوی دستگاه های دولتی حمایت نمی شود و به همین دلیل نمی تواند خدمات خاصی به جامعه رسانه ای ارائه دهد.  عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خوزستان گفت: یک سال از تشکیل خانه مطبوعات خوزستان با نفرات جدید می گذرد و تا به حال نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه اداره کل ارشاد خوزستان  ریالی کمک نکردند.

وی افزود: قشر خبرنگار به واسطه شغل حساس و خطرناک که بدون ادعا در حال خدمت هستند از امکانات رفاهی و معیشتی بهره مند نیستند. این در حالی ست که تمام شرکت ها و دستگاه ها همه نوعی خدماتی به پرسنل خود ارائه می دهند.

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خوزستان در ادامه گفت: خوشبختانه در راستای رفع مشکلات خبرنگاران و جامعه مطبوعات چند روز پیش با استاندار جلسه ای داشتیم و مشکلات حال حاضر رسانه ها و خبرنگاران را مطرح کردیم و ایشان هم قول پیگیری دادند.

مسئولان به فکر خبرنگاران باشند

مدیر خانه مطبوعات خوزستان گفت: مسئولان باید به مسایل صنفی خبرنگاران، کافی نبودن حقوق و نداشتن بیمه خبرنگاران توجه داشته باشند و دستگاه های مختلف چون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تامین اجتماعی و ... به فکر حال آنها باشند.

رضا علیجانی گفت: خبرنگار موفق خبرنگاری است که بتواند علاوه بر آشنایی با ارکان خبر به اخلاق رسانه ای نیز پایبند باشد. وی افزود: قلم مانند تیغی دو لبه است که خبرنگار هم می تواند برای منافع استان و کشورش از آن استفاده کند و هم می تواند آن را فقط ابزاری برای نیل به اهداف شخصی بداند.

مدیر خانه مطبوعات خوزستان خبرنگاران را قشر آگاه، دلسوز و پرتلاش جامعه خواند و افزود: بسیاری از خبرنگاران بدون توجه به مشکلات رفاهی و شغلی خودشان همچنان به دنبال اخبار واقعی از جامعه هستند که جای تقدیر بسیاری دارد.

مدیر خانه مطبوعات خوزستان افزود: خبرنگاری می تواند مشکلات جامعه را حل کند که خود مشکل معیشتی نداشته باشد. وی با اشاره به بحث آموزش خبرنگاران خوزستان گفت: خانه مطبوعات خوزستان سعی دارد دوره های آموزشی و تخصصی خبرنگاران، و جشنواره های فصلی تخصصی را برگزار کند که در این باره استاندار خوزستان حمایت کامل خود را نیز اعلام کرده است.

برخی مسئولین مایل نیستند خبرنگاران مستقل باشند

عبدالرحیم سوارنژاد فعال فرهنگی و مقاله نویس مطبوعاتی نیز در گفتگو با شوشان گفت:  برخی مسئولین مایل نیستند خبرنگاران مستقل باشند و نسبت به روشنگری و آگاه سازی خبرنگاران وحشت دارند. همین مساله موجب می شود سوّ مدیریت ها دیده نشده و خبرنگاران به حاشیه رانده شوند. البته امیدواریم با استاندار جدید نگاه ویژه تری به قشر خبرنگار صورت پذیرد.

وی افزود: انتظار داشتیم خبرنگاران با تاسیس دانشکده خبر از لحاظ کمی و کیفیت، علم خبرنگاری و ارتباطات بالاتر برود اما دانشکده خبر نتوانسته خواسته های جامعه ی خبری را پاسخ بدهد.

سوارنژاد ادامه داد: خوزستان مدیر محور است و همین امر موجب شده از خبرنگاران استفاده ابزاری کنند و زمانی که به خبرنگاران جهت به خدمت گرفتن افکار عمومی احتیاج دارند به آن ها مراجعه می کنند. البته عده ای هم با دلال بازی رسانه ای سعی در همین کار دارند و خبرنگار واقعی و حرفه ای را به حاشیه رانده اند. وی افزود: خبرنگار واقعی باید بتواند مستقل عمل کند و توانایی خود را در جهت نقد منصفانه بکارگیرد.

بدون حساب وکتاب مجوز رسانه صادر شده

محسن بهاروند مسئول خبرگزاری ایرنا خوزستان نیز به شوشان گفت: تعداد رسانه های موجود در استان طبق آمار نسبت به استان های دیگر  بسیار خوب است اما باید در نظر داشت این می تواند هم فرصت باشد و هم تهدید. زیرا از حیث رقابت و تحت پوشش قرار دادن اخبار استان می تواند در راستای حل مشکلات استان کمک شایانی کند. البته ما رسانه فعال و پویا احتیاج داریم که از لحاظ کیفی بالا باشد و کمیت به تنهایی کافی نیست.

محسن بهاروند افزود: در استان بدون حساب و کتاب مجوز رسانه صادر شده و پایگاه های خبری بسیاری هم با مجوز و چه بی مجوز در حال فعالیت هستند و اداره کل ارشاد باید بر پایگاه های خبری نظارت بیشتری داشته باشد و به اهل آن مجوز داده شود.

وی گفت: باید خبرنگاران را به سه دسته تقسیم کنیم. دسته اول فقط جهت ارتزاق و منبع درآمد فعالیت می کنند. دسته دوم رسانه را سکوی پرتاپ خود جهت استخدام می بینند. دسته سوم به خبرنگاری علاقه دارند که کم هستند.

مسئول خبرگزاری ایرنا خوزستان افزود: اگر خبرنگاران را علاقه مند، امیدوار و وضعیت معیشتی آن ها را حل کنیم می توانند در راستای توسعه و تعالی استان گام بردارند. خبرنگار باید شهامت و جسارت سوال کردن از مدیر را داشته باشد و مدیر مربوطه را به نقد بکشد. خبرنگاری که نقد نکند خبرنگار نیست.

محسن بهاروند گفت: مشکلات اصلی خبرنگاران نبود امنیت شغلی است زیرا تا خبرنگار امنیت شغلی نداشته باشد از لحاظ آرامش ذهن و تمرکز با مشکل مواجه است. بیمه خبرنگاری و حقوق کم از دیگر مشغله های فکری خبرنگاران می باشد.

خبرنگاران نیازمند آموزش های آکادمیک

نجمه ابراهیم پور سردبیر خبرگزاری ایسنا خوزستان نیز به شوشان گفت: خبرنگاران نیازمند آموزش های آکادمیک جهت ارتقای سطح علمی خود هستند و به همین منظور می توان با برگزاری چندین جشنواره در این راستا گام برداشت.

نجمه ابراهیم پور گفت:  در خوزستان نیازمند یک بانک اطلاعاتی برای خبرنگاران هستیم تا بتوان هر زمان و لحظه به اطلاعات و فعالیت های خبرنگاران استان دسترسی داشت که این وظیفه بر دوش اداره کل ارشاد خوزستان و دستگاه های مربوطه است. 

وی افزود: مجموعه ایسنا خوشبختانه تا بحال توانسته با پشتوانه جهاد دانشگاهی از خبرنگاران خوب و پرتوانی استفاده کند که از لحاظ آموزش و سطح علمی در جایگاه خوبی قرار دارند.

متاسفانه برخی دستگاه ها فقط برای منافع شخصی و سازمانی خود به خبرنگاران نزدیک می شوند و خبرنگاران هم به دلیل بی اطلاعی در راستای اهداف برخی دستگاه ها دنباله روی آن ها می شوند. متاسفانه برخی مسئولین دستگاه ها و نهادها از مشکلات خبرنگاران اطلاع دارند و همین موضوع خبرنگار را از رسالت اصلی خود دور کرده است.

 بحث آموزش خبرنگاران بسیار مهم است

سید رسول موسوی مدیرمسئول روزنامه عصر کارون نیز به شوشان گفت: در روز خبرنگار باید همه مشکلات و وضعیت نامناسب جامعه خبری به گوش مسوّلین برسد زیرا خبرنگاران از لحاظ وضعیت معیشتی، حقوق، مسکن، بهداشت و... با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

سید رسول موسوی گفت: وضعیت مطبوعات خوب نیست و دولت باید از روزنامه ها حمایت کند زیرا رسانه ها نمادی از آزادی اندیشه در جمهوری اسامی می باشد.

وی گفت: به نظر من راه حل برون رفت از مشکلات پرداخت یارانه فرهنگی به مطبوعات و کمک دستگاه های اجرایی هم دولتی و بخش خصوصی است که باید امکانات را در اختیار مطبوعات بگذارند. بحث آموزش خبرنگاران بسیار مهم است و باید دوره های آموزش حرفه ای جهت بالا بردن سطح کیفی خبرنگاران برگزار شود .

امیدی به بهتر شدن اوضاع نیست

حبیب بهرامی پیشکسوت مطبوعاتی استان نیز به شوشان گفت: وضعیت مطبوعات خوب نیست و امیدی به بهتر شدن اوضاع نیست. اکثر مطبوعات به علت داشتن مشکلات فراوان دیر به دیر چاپ می شوند زیرا مشکل آگهی و بودجه ای فراوانی دارند، البته نباید فراموش کرد دیگر مردم روزنامه نمیخوانند بلکه فقط نگاه میکنند.

حبیب بهرامی افزود: خبرنگاران مشکلات فراوانی از لحاظ حقوق و مزایا، بیمه و وضع معیشتی دارند که میطلبد فکری به حال این قشر زحمت کش کرد. حقوقی که به خبرنگاران داده می شود کفاف کرایه ماشین هم نمی دهد و عده ای هم که در شغل خبرنگاری ماندند یا علاقه داشتند یا بیکار و به دنبال شغلی بودند.

 وضعیت نامناسب حقوق ها

سید احمد موسوی خبرنگار ایسنا نیز به شوشان گفت: رسانه های خوزستان شرایط خوبی ندارند و فعالیت آن ها تحت الشعاع  برخی دستگاه های دولتی و غیر دولتی قرار گرفته است، تا دنبال رو آنها باشند. همین امر موجب شده زمینه سواستفاده از خبرنگاران فراهم شود.

سید احمد موسوی گفت: وضعیت نامناسب حقوق ها و همچنین مسائل معیشتی و رفاهی خبرنگاران باعث شده ، خبرنگاری را به عنوان شغل دوم یا سوم خود انتخاب کرده که از چالش های اساسی خبرنگاری و موجب بی اهمیتی به رسالت اصلی جامعه رسانه شده است.

 وی افزود: با شرایط حاکم بر مطبوعات و رسانه ها کیفیت کار رسانه ای به شدت کاهش یافته و به جای آن کمیت و تعداد رسانه ها افزایش یافته است.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
comment
0
0
comment درود بر جوشانی ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار