اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
عبدالحسین دبات از جمله آزادگان دوران دفاع مقدس است که 18سال و 2 ماه و 6 روز در بند رژیم بعث عراق اسیر بوده است.


عبدالحسین دبات از جمله آزادگان دوران دفاع مقدس است که 18سال و 2 ماه و 6 روز در بند رژیم بعث عراق اسیر بوده است.
 
26 مرداد ماه مصادف با سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی یادآور سال ها مجاهدت و استقامت رزمندگانی است که با ایستادگی خود رژیم بعث عراق را به ستوه آورده و هرگز زیر بار ظلم و ستم سر خم نکردند.

مردانی با غیرت، شجاع و نترس، مدافع انقلاب و امام که تن به ذلت و خواری دشمن ندادند و تسلیم خواست دشمن نشدند.

عبدالحسین دبات ساکن شهر شوش در شمال استان خوزستان از جمله این رزمندگان می باشد.
وی متولد سال 1335 بوده که از نخستین روزهای جنگ تحمیلی به همراه حجت الاسلام شهید سیدمحمد کاظم دانش اولین امام جمعه و نخستین نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی راهی جبهه های نبرد شد.

این رزمنده دفاع مقدس در ساعت 22 دهم بهمن ماه سال 1359 به اسارت در آمد.

وی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص نحوه اسارت خود گفت: در دهم بهمن ماه سال 1359 سنگر ما در منطقه عملیاتی عین خوش مورد حمله قرار گرفت که از مجموع پنج تن رزمنده حاضر در این سنگر یکی به شهادت رسید و من که زخمی شده بودم به اسارت دشمن آمدم اما سه تن دیگر از رزمندگان موفق به عبور از محاصره دشمن شدند.

وی افزود:از آنجا که در حمله دشمن مجروح شده بودم ، همرزمانم به خانواده ام اطلاع داده بودند که در سنگر شهید شده و عراقی ها جنازه مرا آتش زده اند.

دبات افزود:بعد از اسارت به دست نیروهای بعثی به دلیل مصدومیت وضعیت جسمی مناسبی نداشتم ، ضمن اینکه در مدت 22 روز به بصره منتقل شدم و سپس به بغداد در قصرالنهایه حدود سه سال به صورت انفرادی زندانی بودم سپس به زندان ابوغریب منتقل شدم.

وی مدت اسارت خود در زندان ابوغریب را حدود 15سال عنوان کرد و افزود: در مجموع 18سال و 2 ماه و 6 روز در اسارت رژیم بعث عراق بودم.

این آزاده سرافراز گفت:در زندان ابوغریب در 32 کیلومتری بغداد تعداد 63 نفر از رزمندگان از استان های تهران ، فارس ، خوزستان ، اصفهان و کردستان اسیر بودند و این رزمندگان بیشتر فرمانده و خلبان بودند از جمله سردار شهید حسین لشکری.

دبات افزود: یکی از امیدها و دل خوشی های اسرا در دوران اسارت امام خمینی (ره) بود چرا که آرزوی رزمندگان اسیر دیدار با رهبر کبیر انقلاب بود ، عشق به امام خمینی (ره) حدی نداشت لذا شنیدن خبر ارتحال معمار کبیر انقلاب موجب اندوه سنگین رزمندگان شد.

دبات همچنین در خصوص نحوه برخورد نیروهای رژیم بعث عراق با اسرا گفت: در بسیاری از شب ها سربازان بعثی ، اسرا را در ساعات نمیه شب با کابل و چوب شکنجه می کردند به طوریکه دست و پای عده ای از اسرا بر اثر ضربات کابل و چوب می شکست.

وی افزود:نیروهای رژیم بعث عراق حدود 10 سال به اسرای ایرانی در زندان ابوغریب شام ندادند ضمن اینکه سهمیه غذای هر اسیر در ماه مقدار یک کیلوگرم برنج بود. دبات افزود:نمایندگان صلیب سرخ در بازدید از زندان ابوغریب بغداد از وضعیت اسرای این زندان اظهار تاسف کرده و شرایط این زندان را بسیار اسفناک توصیف کردند.

وی گفت: رژیم بعث عراق در قبال آزادی 63 اسیر ایرانی زندان ابوغریب در خواست آزادی 100 نفر از اسرای عراقی کرده بود اما با آزادی اسرای ایرانی بیش از 6 هزار اسیر عراقی آزاد شدند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس زمان آزادی خود از زندان ابوغریب بغداد را 15 فروردین ماه 1377 عنوان کرد و گفت:از طریق مرز خسروی در استان کرمانشاه وارد کشور شدیم اما از آنجا که در مدت 18 سال اسارت امکان ارسال نامه برای خانواده وجود نداشت لذا باور نمی کردند که من زنده ام.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار