اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
ایرج خسرونیا

در ایران اول شهریور همزمان با سالروز بوعلی‌سینا، به پاس خدمات او به علوم پزشکی و فعالیت او در این زمینه و تجلیل از پزشکان روز پزشک نام گذاری شده است. در فرهنگ اسلامی- ایرانی ارزش دانش گرانقدر پزشکی و فعالیت حرفه ای طبیب تا بدان اندازه والا و عظیم است که طبیب مظهر اسم شریف محیا و احیا گر معرفی شده است. در متن فرهنگ و حیات اجتماعی نزد مردمان این مرز و بوم طبیب و طبابت از جایگاه ویژه ای برخوردار است، تا بدان اندازه که بیماران و دردمندان نه فقط برای تسکین و درمان دردهای جسمانی خویش بلکه برای مشاوره و هدایت جویی در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خود به حکیم و طبیب متوسل می شوند، چرا که حکیم و طبیب در افق نگاه و قضاوت آنان، شخصی مدیر و برخوردار از دانش فقهی و پزشکی و آراسته به فضایل والای اخلاقی بوده است و نماد برجسته و الگوی بارز چنین اندیشوران دلسوز در تاریخ پر فروغ این سرزمین طبیب نامور و نابغه بزرگ ایران شیخ الرئیس ابوعلی سینا بود، اما متاسفانه در روزگاری که ما زندگی می کنیم افراد و گروه هایی وجود دارند که تیشه به ریشه جامعه پزشکی می زنند و از هر ناسزا و بدگویی علیه این قشر فرهیخته کوتاهی نمی کنند.این اتفاق هم علت بدگویی هایی است که از برخی تریبون های عمومی انجام می شود و این افراد فقط درآمد محدودی از پزشکانی را که ۱۰ درصد جامعه پزشکی را تشکیل می دهند در نظر می گیرند و ۹۰ درصد از پزشکان هم چوب این ۱۰درصد را می‌خورند.

این ناسزا گویی‌ها تا آنجا پیشرفت کرده که همکاران پرستار و کارمندان دولت و حتی وزارت بهداشت و درمان هم به گروه‌های مخالف پیوسته اند. همکاران ما در وزارت بهداشت و درمان که یک دوره لیسانس را گذرانده اند درآمد خود را با جراح قلب یا مغز و اعصاب مقایسه می کنند. این همکاران که اکثریت آنها هم زحمتکش هستند بهتر است درآمد متخصصان داخلی، عفونی،اطفال، پزشکان عمومی و حتی جراحان عمومی را در نظر بگیرند. 

آنها برای گذراندن عمر با سنین بالا مجبور به انجام کشیک شب در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها هستند. همکاران ما که کمپین تشکیل می دهند بهتر است زن و شوهرهای پزشکی را مثال بزنند که ازدواج کرده ولی قادر به اجاره کردن سرپناهی نیستند. به پزشکانی نگاه کنند که بعد از سال ها فعالیت قادر به تهیه جهیزیه برای دخترشان نیستند. ما امیدواریم وسایل ارتباط جمعی در این راه سعی بیشتر کرده و زندگی اکثریت پزشکان خاموش را که به سختی امرار معاش می‌کنند به تصویر بکشند تا گرو ه هایی که علیه جامعه پزشکی کمپین تشکیل می دهند با دید بازتر و اندیشه بیشتر به این قشر زحمتکش و فرهیخته نگاه کنند.

* رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار