اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
سازمان نظام پزشکی تاکنون ۲۱۳ هزار نفر عضو در سراسر کشور دارد که به تفکیک عبارتند از ۷۸ هزار نفر پزشک عمومی، ۳۶ هزار پزشک متخصص و فوق تخصص، ۲۴ هزار نفر دندانپزشک عمومی، دو هزار نفر دندانپزشک متخصص، ۱۹هزار نفر دکترای داروسازی، ۱۲۰۰ نفر دکترای علوم آزمایشگاهی، ۳۵ هزار نفر ماما، ۱۵ هزار نفر گروه‌های پروانه دار (شامل فیزیوتراپیست، متخصص تغذیه، بینایی‌سنج، شنوایی سنج و...) و ۷۰۰ نفر اتباع خارجی که همگی آماده خدمت‌رسانی هستند. هر چند در تعریف پزشک آمده است که پزشک در دانش پزشکی کسی است که به حرفه پزشکی که برگرداندن سلامت انسان به وسیله مصاحبه با بیمار، مطالعه، تشخیص و درمان بیماری یا آسیب دیدگی است، می‌پردازد،‌ اما شرایط پزشکان عمومی در ایران به گونه ای است که اکثرا به حرفه دیگری جز پزشکی روی آورده اند. 

آن‌چنان که شهریور ۹۱ رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: متاسفانه وضعیت معیشتی جامعه پزشکی آن‌طور که مردم فکر می کنند، خوب نیست. تنها ۱۰ درصد پزشکان که برای همگان شناخته شده اند، درآمد خیلی خوبی دارند و ۴۰ درصد هم می توانند مخارجشان را تامین کنند، اما ۵۰ درصد بقیه که اکثر آنها پزشکان عمومی هستند، اگر یک روز کار نکنند یا اینکه بیمار نداشته باشند، دچار مشکل خواهند شد. به گفته ایرج خسرونیا وضعیت اقتصادی ۵۰ درصد پزشکان بستگی به تعداد ویزیت بیمار دارد، طوری‌که گاهی اوقات مجبورند مطبشان را ببندند، چون هیچ بیماری برای ویزیت و معاینه ندارند. به گزارش مهر، او عنوان کرد: با توجه به اینکه در هیات مدیره نظام پزشکی هستم، چندی پیش یک پزشک درخواست وام کرده بود. وقتی از او سوال کردم این وام را برای چه می‌خواهی، در پاسخ گفت که در مسیر تهران - رشت سواری کرایه دارد و می‌خواهد ماشینش را تعمیر کند. 

همچنین بررسی ها نشان می دهد سه‌ چهارم اعضای جامعه پزشکی کشور را پزشکان عمومی با درآمد اندک تشکیل می‌دهند. گرچه چهار سال از اظهارنظر رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران می گذرد، اما در این میان کوچک‌ترین تغییری در شرایط پزشکان عمومی ایجاد نشده است، آن‌چنان که عده ای از آنان همچنان شغل دوم دارند و تنها ابهت واژه سنگین پزشکی را با خود حمل می کنند، چرا که از درآمدهای بالای این شغل هیچ خبری نیست، طوری که چهارشنبه گذشته رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارد که ۴۰ هزار نفر از آنها در حرفه خود فعالیت نمی‌کنند. ما به اندازه کافی پزشک عمومی برای تامین نیروی انسانی پزشک خانواده داریم، اما همچنان با افزایش سهمیه پذیرش دانشجو در حوزه عمومی و سایر تخصص‌ها روبه‌رو هستیم. به گزارش ایسنا،‌ بنا به گفته عباس کامیابی، دولتی که قصد کاهش بیکاری را دارد، دست به اقدام می‌زند که آینده تمام دانش آموخته‌های این حوزه را تضمین کند. ما ده‌ها میلیون تومان برای تربیت پزشک هزینه می‌کنیم، اما آنها را بدون آینده شغلی رها می‌کنیم.

پزشکی، بی‌پناه‌ترین شغل است

با وجود این، به علت اشباع شغل پزشکی و وفور فراوان دانشجویان این رشته تحصیلی عده بیشماری از پزشکان عمومی در شرایط ناخوشایندی به سر می برند، آن‌چنان که با درآمد پایین ترجیح می دهند در شغل های دیگری جز طبابت مشغول باشند و امرار معاش خود را به شکل دیگری بگذرانند. بر همین اساس است که وقتی پای در دل آنان می نشینیم از رضایت شغلی برخوردار نبوده و درصددند تا هر چه زودتر خود را از باورهای عمومی که تصور می کنند درآمد پزشکان نجومی است برهانند، چرا که به گفته آنان این طرز فکر سرابی بیش نیست، تا جایی که مرداد سال گذشته رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: در حال حاضر پنج‌هزار و ۵۰۰ پزشک عمومی در مراکز ترک اعتیاد فعالیت دارند که این پزشکان به دلیل اضطرار به سمت مراکز ترک اعتیاد رفته اند. به گزارش ایرنا، علیرضا زالی بیان کرد: اگر به هر نحوی این مراکز تعطیل شود، بیکاری این تعداد پزشک عمومی را شاهد خواهیم بود. متاسفانه اکنون برخی از پزشکان عمومی ما در اورژانس به عنوان بی‌پناه‌ترین بخش حوزه درمانی و با سخت ترین شرایط کاری در حال ارائه خدمات به بیماران هستند.

برچسب ها: پزشکان ، شغل دوم
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار