اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۸۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
 

شوشان / ولی‌الله شجاع‌پوریان 
  
اجرای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید یاد می‌شود. بعد از تصویب برجام البته منتقدان و مخالفان داخلی دولت بیکار ننشستند و در برهه‌های مختلف سیاه‌نمایی و تخریب دستاورد بزرگ دولت را در دستور کار خود قرار دادند. تاکید منتقدان دولت و برجام به تیترهایی چون «تقریبا هیچ» در رسانه‌ها و اظهارات بسیاری از مخالفان دولت منجر شد و رسانه ملی نیز در تقویت این ذهنیت در افکار عمومی به شدت تلاش کرد.

تردیدی نیست تبلور نتایج مثبت و سازنده برجام نیاز به گذشت زمان دارد، اما در همین مدت کوتاه نیز به گواه کارشناسان، برجام تاثیر و نقش مثبت خود را در برخی از مشکلات داخلی و تعاملات بین‌المللی نشان داده است. هرچند تصمیمات غلط و رفتارهای غیرکارشناسی دولت گذشته ریشه بسیاری از مشکلات امروز است و نمی‌توان انتظار داشت برجام معجزه‌وار مشکلات اقتصادی، معیشتی و رفاهی مردم را حل کند، اما با نگاهی منصفانه به آنچه این روزها در فضای کشور می‌گذرد، می‌توان به راحتی نشانه‌های مفید و موثر بودن برجام را به تماشا نشست.

علاوه بر ایجاد ثبات در فضای اقتصادی کشور به‌ویژه تعاملات مالی و بازرگانی، در دسترس بودن منابع اولیه کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی، سهولت دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی و درمانی، بازگشت بسیاری از دارایی‌های مسدود شده ایران از برخی کشورها، رفع برخی از محدودیت‌ها و تنگناهای نظام مالی و اعتباری به‌ویژه در عرصه تجارت خارجی، حضور سرمایه‌گذاران خارجی‌، بهبود صنعت توریسم و افزایش چشمگیر گردشگران خارجی از جمله بخشی از دستاوردهای مشهود برجام است که به هر دلیلی منتقدان دولت از آن چشم‌پوشی می‌کنند یا با دلایل و توجیهات غیرمنصفانه درصدد سرپوش‌گذاشتن بر این موفقیت‌ها هستند.

همچنین در بُعدِ نظامی و افزایش امنیت دفاعی کشور ورود سامانه موشکی اس300 و و گزارش مبسوط رسانه ملی از تحویل کلیه ملزومات و تجهیزات این سامانه در هفته جاری نشان داد، مطالبه 10ساله جمهوری اسلامی ایران در تقویت سامانه دفاعی کشور و نفوذناپذیری آسمان کشور بعد از تلاش و پیگیری در فضای پسابرجام محقق شده است.

جمهوری اسلامی ایران از اواخر سال 2006 تاکنون متقاضی خرید سامانه موشکی اس300 بود که منجر به عقد چندین قرارداد میان ایران و روسیه شد، اما با توجه به مطرح شدن پرونده هسته‌ای ایران و تنش در سیاست خارجی کشور، روسیه که همواره از شرکای اصلی ایران در جبهه‌گیری‌های نظام بین‌الملل به شمار می‌آمد، متاثر از فضای سنگین جهانی علیه برنامه هسته‌ای‌ایران از عمل به تعهدات خود سر باز زد و از تحویل این سامانه دفاعی به بهانه‌های واهی به کشورمان خودداری کرد.

در این میان اعتراض کلامی و تبلیغاتی محمود احمدی‌نژاد به عدم پایبندی روسیه به تعهداتش نیز افاقه‌ای نداشت و حتی شکایت ایران به دادگاه بین‌المللی ژنو دستاورد محسوس و روشنی برای کشورمان نداشت.

بعد از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران، امیدها برای پیگیری مطالبه ایران بیشتر شد. دکتر روحانی و محمدجواد ظریف در کنار مسئولیت مذاکرات هسته‌ای، موضوع دریافت سامانه موشکی اس300 را در دستور کار خود قرار دادند و خوشبختانه در فضای مساعد فراهم آمده از نتیجه برجام، وزیر امور خارجه روسیه هم اعلام کرد با توجه به توافق و پیشرفت قابل توجه در مذاکرات هسته‌ای ایران و چشم‌انداز لغو تحریم‌ها، دلیلی برای ادامه محدودیت فروش این سامانه موشکی به ایران وجود ندارد.

امروز بعد از 9سال کشاکش سیاسی و حقوقی، شاهد ورود تجهیزات کامل سامانه اس300 به کشور هستیم و همه کسانی که اجرای برجام را در تضاد با امنیت ملی و دفاعی کشور می‌دانستند، در رسانه‌های خود به صورت غیرمستقیم بر تاثیر مثبت این سامانه به تقویت توان دفاعی و امنیتی کشور اقرار می‌کنند. 

تحقق این دستاورد بزرگ نشان داد پیگیری منافع ملی علاوه بر اقتدار در حوزه نظامی، به تعامل با دنیا، پرهیز از ماجراجویی و پیگیری منافع ملی براساس عقلانیت و  منطق نیاز دارد.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
comment
0
0
comment زنده باد دکتر شجاعپوریان
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
comment
0
0
comment حمایت های شما را از یکی از مدیرن پیشین میراث فرهنگی استان که کارش به دادگاه کشید را فراموش نخواهیم کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار