اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۰
خدمراد شجاعی

اگر منصفانه به عملکرد دولت یازدهم توجه کنیم درمی یایبم که تدبیرش خروج جامعه از قطب گرایی(دوقطبی)و استفاده بهینه از تمامی نیروی انسانی میانه‌رو از جریان‌های مختلف انقلابی بوده‌است و این دولت هیچ‌وقت تلاش نکرد تا جریان فکری معتدل و متعهد را تقبیح کند، بلکه همیشه بر استفاده صحیح از تمامی ظرفیت و توانایی کشور تاکید می‌نمود.اما عده‌ای تندرو زیر عنوان دل‌واپسان بر طبل تفرقه و تهدید می‌کوبند و همه عقب‌ماندگی‌های کشور -از قاجاریه تاکنون- را متوجه این دولت می‌نمایند و مستمرا از گوشه و کنار کشور بلواها،تهمت‌ها، دروغ‍‌پراکنی‌های خویش.... را بی‌وقفه به سمت دولت یازدهم روانه می‌کنند.

به نظر می‌رسد سیاست خارجی و داخلی دولت یازدهم، منافع سوداگران و تمامیت‌خواهان را به خطر انداخته و یا بایکوت کرده‌باشد و به همین خاطر است که در پشت مفاهیم و اصطلاحات جذاب پنهان می‌شوند و به روش‌های غیرمنصفانه و ناپسند متوسل می شوند .لازم است در مقایسه‌ای کوتاه یادآور شویم، دولت تدبیر وامید درحالی قدرت را در اختیار گرفت که کشور وضعی بسیار نابسامان داشت ،یعنی سیاست خارجی ناکارآمد،تعامل یا جهان بسیار محدود، صدور و ورود کالاها و نیازمندی‌ها متوقف،تورم بالا،رشد اقتصاد یایین و تحریم‌های هسته‌ای نفس‌گیر بود.با توجه به این شرایط جای شکی نیست که اقتدار ملی کشورمخدوش شده باشد.در این وضع دولتی که زمام اختیار را به دست می‌گیرد ، بایستی در مرحله اول، به حل و فصل مسائل ومصائب گذشته بپردازد. حال به گوشه‌ای از مشکلات و مظلومیت‌های این دولت می‌پردازیم:

الف:در حوزه هسته‌ای و تحریم ناشی از آن از طرف کشورهای جهان و سازمان ملل دولت یازدهم با اقتدار توانست برجام را توافق و اجرا کند که در وضعیت قطع ارتباط کشور با جهان در هشت سال پیش از آن،مایه افتخار کشور است، اما دل‌واپسان به جای پشتیبانی و حمایت از این سند بین‌المللی، با تبلیغات و هیاهوی سیاسی،آب به آسیاب دشمن ریخته و آن‌را با قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای مقایسه می‌کنند.

ب: در حوزه کنترل تورم در دولت قبل، تورم از 40% فراتر رفته بود و رشد اقتصادی - که طبق چشم‌انداز می‌بایست بالاتر از 5 درصد باشد- به منفی 6 درصد نزول کرد،در حالی که دولت تدبیر و امید تورم را تک‌رقمی و رشد اقتصادی را به 5 درصدرسانید.

ج:در حوزه فروش نفت به‌عنوان مهم‌ترین کالای سیاسی جهان و کشور،در دولت قبل این کالای استراتژیک به نازل‌ترین سطح فروش رسید و کشورهایی که نیازمند خرید نفت ایران بودند به علت تحریم‌های جهانی و رفتارهای نامناسب دولت وقت ،حاضر به خرید نفت ایران نمی‌شدند ودولت به فروش نفت به صورت قاچاقی یا به اصطلاح مبادلات چمدانی روی آورد. در سال‌های پایانی عمر دولت مزبور، در سطح جهان به‌صورت رسمی فقط 600 هزار بشکه نفت از ما خریداری می‌شد و ارز ناشی از فروش آن هم به کشور برنمی‌گشت ،اما در دولت یازدهم فروش نفت به سطح 2 میلیون بشکه در روز رسید،ارز کشور به صورت نسبی آزاد شد، مبادلات بانکی متصل و برقرار گردید و دولت اتکای بودجه کشور به نفت را به پایین‌ترین سطح(40%-30%) رساند، تا جایی که ادعا می‌شود بدون نفت هم می‌شود کشور را به خوبی مدیریت کرد.

د: در دولت دهم تعامل با کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای سطحی و غیرممکن بوداما در دولت یازدهم نوع روابط و تعامل با کشورهای جهان مقتدرانه و سطح همکاری، دوجانبه، چندجانبه ،راهبردی و بین‌المللی می‌باشد.

نتیجه عملکرد دولت یازدهم به جایی رسید که امروزه رفتار دیپلماتیک و سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک الگوی بین‌المللی شناخته می‌شود که جهان می‌تواند از آن، برای رفع مشکلات ومسائل استفاده نماید. لازم به یادآوری است، دولت دهم باپشتیبانی‌های متعدد صدا وسیما، خبرگزاری‌های متعدد رسمی کشور،رسانه‌های فراوان نزدیک به خود و مهم‌تر از آن تریبون‌های رسمی،حمایت و پشتیبانی می‌شد،اما در دولت یازدهم حتی صداوسیمای ملی، بسیاری از سخنرانی‌ها، بیانیه‌ها،جلسات دولت را پشتیبانی نمی‌کند واز طرفی دیگر ازطرف تریبون‌های رسمی وغیر رسمی ،مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. با این‌همه اما دجتر حسن روحانی، دولت و هوادارانش، باصبوری و دوراندیشی خود را پایبند قانون و حق و حقوق جامعه می‌دانند.آیا به نظر شما نمونه‌های گفته‌شده،گوشه‌هایی از مظلومیت دولت یازدهم را نشان نمی‌دهد؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار