اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۴
علي تاجرنيا

بزر‌گترين چالشي كه دولت با آن مواجه است«اعتماد‌سازي» بين مردم است. خصوصا آن بخش از مردم كه در انتخابات سال ۱۳۹۲ به دولت آقاي روحاني راي دادند. تلاش‌ها و اقداماتي كه توسط مخالفان دولت صورت مي‌گيرد، اگرچه دولت را با زحمت مواجه مي‌كند، اما قطعا نمي‌توان از آن تحت عنوان چالش ياد كرد. در نخستين قدم، شخص آقاي روحاني بايد حضور مقتدرانه و فعال خود را براي دور بعدي رياست‌جمهوري اعلام كند و به اين شكل، هم در بين اردوگاه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان عزم جدي ايجاد مي‌شود و هم از زحماتي كه مخالفان دولت ايجاد مي‌كنند، كاسته مي‌شود. نگارنده علت بسياري از اين مسائل را آن مي‌داند كه مخالفان مي‌كوشند بر دولت تدبير و اميد فشار وارد آورند و شخص ايشان را خسته و دل‌آزرده كنند. آنها تلاش مي‌كنند با وارد آوردن اين حجم از مخالفت‌ها، موجبات آن را فراهم آورند كه آقاي روحاني با رضايت خود در دور بعدي انتخابات حاضر نشود! در اين صورت، اتفاقات بسيار مهمي مي‌تواند رخ دهد. موضوع بعدي اين است كه دولت بايد اقتدار خود را به رخ مخالفان بكشد!

نگارنده بر اين باور است كه در طول سه سال گذشته، شخص آقاي روحاني به تنهايي بار بسياري از مشكلات دولت را بر دوش كشيده است. اين در حالي است كه اينبار، بايد بر تمامي بدنه دولت حس شود. مضاف بر اينكه در مواردي احساس مي‌شود كه باورهاي بدنه دولت و حتي نزديكان آقاي رئيس‌جمهور در مسائل مختلف سياسي و فرهنگي، يا با باورهاي رئيس‌جمهور متفاوت است يا ميزان دفاع اين نزديكان از باورهاي دولت راضي‌كننده نيست. اين بسيار مهم است كه همه اعضا و اجزاي دولت به اهداف آن باور داشته باشند. نبايد اجازه داد اشتباهي كه در دولت آيت ا... هاشمي رخ داد، در دولت آقاي روحاني تكرار شود.

در دولت سازندگي، آقاي هاشمي بار بسياري از مسائل سياسي را بر دوش مي‌كشيدند. اين امر منجر به آن شد كه در دوره دوم، دولت سازندگي به لحاظ سياسي و اجرايي ضعيف شد. آقاي روحاني بايد اقداماتي را انجام دهد كه نشان دهد براي پنج سال آينده برنامه دارد و مي‌خواهد فعاليت كند. اگر در جايي نياز به تغيير وجود دارد، بايد اين تغييرات ايجاد شود و اگر نياز به طرح برنامه‌هاي جديد است، اين برنامه‌ها بايد تعريف و تدوين شوند.

 نگارنده اطمينان دارد كه در ماه‌هاي آينده، آثار اقدامات تحسين برانگيز دولت در حوزه مسائل اقتصادي، آشكار خواهد شد، اما بايد به رونق اقتصادي شتاب بيشتري داده شود، چرا كه مردم به دنبال آن هستند كه حلاوت و شيريني انتخاب اعتدالي را بچشند. امروز كه سايه جنگ و تنش از سر كشور دور شده، مطالبات اقتصادي، مورد نظر مردم است.

درست است كه جريانات مخالف دولت به اين امر دامن مي‌زنند و مي‌كوشند مشكلات اقتصادي كشور را بزرگنمايي كنند، اما دولت هم بايد آگاه باشد كه مسائل اقتصادي مي‌تواند به پاشنه آشيل بدل شود. مردم توقع كارآمدي از دولت دارند و كار آمدي دولت، در حوزه‌هاي مختلف و به ويژه مباحث اقتصادي و معيشتي مورد توجه است. مردم مانع تراشي‌ها بر سر راه دولت را مي‌فهمند و می دانند كه چالش‌هاي زيادي در مسير راه دولت وجود دارد و بخشي از آنها از اراده دولت خارج است. مردم از آنچه كه خارج از اراده دولت است، توقعي ندارند و آنها را به خوبي درك مي‌كنند. همين اندازه كه آقاي روحاني وزير خود را به جهت عدم انجام وظايف سرزنش مي‌كند، براي مردم كفايت مي‌كند. اما درحوزه‌هايي كه به طور كامل در اختيار دولت است، نظير حوزه اجرايي و اقتصادي، اين انتظار از سوي مردم وجود دارد. بدنه اجرايي دولت، با وجود آنكه با تجربه محسوب مي‌شود اما پير است. اين بدنه پير، چابكي و نشاط لازم را براي پياده كردن اهداف دولت ندارد. اين موارد، چالش‌هايي است كه اگر آقاي روحاني بتواند آنها را كنار بزند، قطعا در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم پيروز خواهد شد.

* فعال سياسي اصلاح‌طلب

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار