اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۴

 

امید حلالی : پیرو مطالب انتقادی نسبت به آموزش و پرورش و نهادهای مسئول در سانحه واژگونی اتوبوس منجر به مرگ 26 دسته گل دانش آموز در اواخر ماه مهر، ماه آغاز سال تحصیلی یکی از مواردی که می بایست به آن پاسخ گفته شود عمل کردن برخلاف شیوه نامه های اردویی است که می بایست متولیان به آن پاسخ گویند زیرا که بازدیدهای علمی و اجرای هر برنامه خارج از مدرسه برای دانش آموزان در طول سال تحصیلی مشمول این مقررات مدون می باشد. از جمله در شيوه نامه اجرايي اردو و بازديد دانش آموزي نکته ذیل به صراحت قید شده و جزو موارد ممنوع است:

3/2/- حرکت وسایل نقلیه حامل دانش آموزان در شب ممنوع است.

البته تدوین کنندگان شیوه نامه در تبصره ب همین ماده تمهیدی اندیشیده و آورده اند :

تبصره ب - حرکت در شب در محدوده مناطق گرمسیری (کرمان- هرمزگان - یزد - بوشهر- سیستان و بلوچستان - خوزستان) با رعایت مقررات ایمنی بلامانع است.

شایان ذکر است که عمل به ماده طبیعتن اولی تر از تبصره است و خوزستان علیرغم گرمسیری بودن در فصل گرم سال نیست و بهتر بود که مسئولان آموزش و پرورش «اردوی بدون بیتوته در شب را برای دختران» بکار گیرند و یا به شرط عقل عمل نموده و با تاریکی شب در اولین منزل گاه مثل ایذه یا دهدز یا هر جا که مدرسه ای و خانه معلمی داشت بیتوته می کردند و حرکت به سمت بروجن را به صبح علی الطلوع وامی گذاشتند - که پیش از حادثه پنج شنبه بوده و طبق دسته گل به آب داده همین آقایان، مدارس در این روز تعطیل بودند! و جمعه نیز در تعطیلی بسر می برده اند - یا اصولن حرکت خود را طوری برنامه ریزی می کردند که مسیر 8 ساعته خرمشهر تا بروجن را در روز طی کنند نه اینکه حرکت را به شب وابگذارند و در نبود پلیس راه در ساعات پایانی شب (طبق گفته دانش آموزان مصدوم) چراغ ها را حین حرکت خاموش کنند و برای خودشیرینی با اتوبوس آکروبات انجام داده! و به سرعت غیر مجاز برانند و هول در جان دانش آموزان بیفکنند. ضمن آنکه طبق همین مقررات اردویی:

1 - راننده می باید توانایی جسمی و شرایط اخلاقی و روحی را دارا بوده و شئونات اسلامی را مراعات کند.

2 - رعایت مقررات قانونی و سرعت مجاز در حرکت وسیله نقلیه از سوی راننده الزامی است.

که چنانچه آقایان بخواهند راننده را هم مقصر بدانند در واقع غیر مستقیم خود را محکوم کرده چرا که آنها موظف و مکلف به تعیین و تایید صلاحیت راننده هستند.

سئوالی که پیرو مطالب طرح شده در این نوشتار از آقای وزیر حاج بابایی یا مسئولان اردویی وزارت قابل طرح می باشد آن است که آیا خود شما حاضرید در جاده اهواز و ایذه به بروجن و چهارمحال که بخاطر پیچ های تند مناسب تردد اتوبوس نبوده و حوادث بسیار را رقم زده نه با اتوبوس که با ماشین شخصی و سواری در چنین ساعتی با اهل و عیال تردد کنید؟ زیرا که غالب اهل سفر عاقل و آزموده معمولن وقتی زن و بچه ای همراه آنهاست ماجراجویی نکرده و برحسب احتیاط در دل شب به جاده نمی زنند چرا که حوادث مختلف در کمین است اما احتمالن به شکل مجردی فقط و شاید این کار را انجام دهند.

در هر صورت اگر آقای وزیر یا مسئولانی که باید پاسخگو باشند حاضرند شبانگاه به دل چنین جاده ای بزنند ما نیز به عنوان منتقد حاضریم ریسک کرده و سوار بر خودروی شخصی شان این مسیر پر پیچ و خم را به بحث درباره این موضوع بدگذرانی کنیم!

شاید بتوانیم مجاب شان کنیم که لااقل به قوانین ساخته و پرداخته و مدون شده توسط خودشان پایبند باشند ...

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار