اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
کرباسچی: طرح گزینه‌های رقیب برای رئیس‌جمهور از اصلاح‌طلبان نیست
بسیاری اوقات در انتخابات‌ مختلف شعارهایی داده می‌شود که در انتخابات گذشته نیز توسط آقای روحانی مطرح شد...
  در سال 92 برخلاف اصول‌گرایان که هیچ کدام حاضر به‌ترک صحنه انتخاباتی برای استقرار یک گزینه نبودند، وحدت بی‌نظیر گزینه‌های اصلاحات یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت رئیس جمهور در این رقابت بود. اکنون این موضوع به این خاطر قابل تامل است که بار دیگر جریان اصلاحات با در پیش گرفتن این روش می‌خواهد در انتخابات سال آینده به هدف خود دست پیدا کند.

 آن گونه که مشخص است در انتخابات 96تمامی گزینه‌های اصلاح‌طلب خود را موظف می‌دانند که فقط و فقط به آقای روحانی فکر کنند و گزینه دیگری جز ایشان وجود نخواهد داشت. اما در گوشه و کنار از سوی رسانه‌های اصول‌گرا این‌گونه به جامعه القا می‌شد که جریان اصلاحات قصد عبور از روحانی در انتخابات آینده را دارد، البته این خلاف نظر جریان اصلاحات بود چرا که تک‌تک افراد و تشکل‌های جناح چپ این موضوع را تکذیب کردند.

 به تازگی نیز برخی از علما و روحانیون اعتدالی در قم درخواست کردند که آقای ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شود. آن‌ها این بیانات را در صورتی قابل تصور دانستند که فشارها روی دکتر روحانی افزایش پیدا کند. از اظهارات یک فعال سیاسی نیز می‌توان فهمید که از اعضای کابینه آقای روحانی کسی رقیب انتخاباتی ایشان نخواهد بود. صحبت‌های اخیر غلامحسین کرباسچی نیز این مسئله را پر رنگ‌تر کرد که گزینه‌ای آشناتر، قوی‌تر و مسلط‌تر از آقای روحانی وجود ندارد. وی همچنین در رابطه با حضور نامزدهای دیگر اصلاح‌طلبان بیان کرد که دیگر فعالان سیاسی نیز می‌توانند به عرصه آمده و حرف‌های خود را به صورت سمبلیک بزنند، اما در مجموع کارنامه آقای روحانی خیلی روشن است.

روحانیون قم: در صورت فشار بر روحانی، ظریف بهترین گزینه است

آیت‌الله محسن غرویان از رایزنی جمعی از علما و روحانیون قم با محمدجواد ظریف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری در صورت «افزایش فشارها بر روحانی» خبر داد. غرویان گفت: برای اولین بار است که این موضوع را می‌گویم. نظر جمعی از علما، مدرسین و روحانیون اعتدالی در قم این است که آقای ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شوند. البته کاندیدای اول ما آقای دکتر روحانی است و آنچه گفتم تنها در صورتی است که فشارها بر دکتر روحانی افزایش یابد. وی افزود: دکتر ظریف چهره برجسته بین‌المللی است و دیدگاه‌های بسیار بلندی دارد و می‌تواند گزینه بسیار جدی در انتخابات 96 باشد.استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: هم‌اکنون در حال رایزنی با شخص آقای دکتر ظریف هستیم تا ببینیم نظر او چیست. البته او تا الان این موضوع را نپذیرفته و گفته است نمی‌آید ولی اصرار بسیاری هست که او ورود کند. غرویان بار دیگر تاکید کرد: در جناح اعتدالیون گزینه اول دکتر روحانی و سپس دکتر ظریف است.

یک فعال سیاسی: بعید می‌دانم ظریف کاندید شود

با توجه به نظر جمعی از علما و روحانیون قم در مورد کاندیدانتوری ظریف، «عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب به همدلی گفت: جریان اصلاحات موظف است که به هیچ فردی جز آقای روحانی فکر نکند. در حال حاضر هم اصلاح‌طلبان فردی بهتر از روحانی ندارند. وی در پاسخ به این سوال که آیا آقای ظریف در انتخابات 96 کاندید می‌شود یا نه؟ افزود: بعید می‌دانم از کابینه آقای روحانی کسی به رقابت با او بپردازد. 

گزینه‌ای مسلط‌­تر از روحانی به مسائل کشور وجود ندارد

«غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران نیز معتقد است که در یک نگاه واقع‌بینانه سیاسی، در شرایط فعلی کسی آشناتر، قوی‌تر و مسلط‌تر از آقای روحانی به مسائل مختلف کشور وجود ندارد. کسی که در مجموع این آمادگی را داشته باشد که بتواند دور جدید ریاست جمهوری را اداره کند، نداریم. اسامی‌ای هم که اکنون مطرح می‌شود در واقعیت نزد افکار عمومی ثابت شده، البته می‌توانند به عنوان فعال و جریان سیاسی به عرصه آمده و حرف‌های خود را به صورت سمبلیک بزنند. در مجموع به نظر من کارنامه آقای روحانی خیلی روشن است؛ منهای اینکه به همه اهدافش رسیده یا خیر. چون نمی‌توان ادعا کرد کسی در طول دوران مسئولیتش به همه اهداف خود رسیده باشد. در انتخابات افراد با یکدیگر مقایسه می‌شوند، باید دید چه کسی می‌خواهد در مقابل چه کسی انتخاب شود. 

وی گفت: بسیاری اوقات در انتخابات‌ مختلف شعارهایی داده می‌شود که در انتخابات گذشته نیز توسط آقای روحانی مطرح شد، بعضا در صورت انتخاب شدن یک‌سری شعارها عملی نمی‌شوند، البته به نظر من آقای روحانی آن کارهایی را که نباید انجام دهد انجام نداده است و هنر او این است که در این چهار سال تا آنجا که توانسته از بحران‌ها جلوگیری کرده و در عین حال بحران جدیدی به کشور اضافه نکرده است. آرامش به وجود آمده در فضای اقتصادی کشور نیز قابل توجه است، هرچند بسیاری از رکود ناراحت هستند، اما واقعیت این است که در این سه سال به‌هم ریختگی اقتصادی نداشتیم. آرامشی در قیمت ارزهای خارجی و کالاهای مختلف نیز به وجود آمده است.

 کرباسچی در خصوص فعالیت اصلاح‌طلبان در ادامه راه در عرصه سیاست، گفت: اصلاح‌طلبان گزینه‌های فراوانی دارند که در حد ریاست جمهوری باشد. من به عنوان کسی که در ذهنیت دوستان اصلاح‌طلب هستم تحلیل‌هایشان را می‌دانم و باتوجه به اینکه از توانایی‌هایشان آگاهی دارم، می‌گویم که از لحاظ توانایی اداره کشور، از نظر تحلیل‌هایی که به نفع کشور و مسائل سیاسی است و از لحاظ شرایطی که برای چنین سمتی از نظر قانون اساسی لازم است، تعداد قابل توجه افراد وجود دارد که این شرایط را دارا هستند. کسانی که در شرایط نرمال و بدون حاشیه بوده و می‌توانند مورد تایید قرار بگیرند. حتما در آینده از این گزینه‌ها استفاده خواهد شد. وی ادامه داد: برای اینکه در شرایط انتخابات و حمایت از آقای روحانی قرار داریم نمی‌خواهم ذهنیت جامعه را مخدوش کنم، به همین دلیل از کسی نام نمی­‌برم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار