اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
 اصغر فرهادی هفتمین فیلم سینمایی خود را به نام «فروشنده» و براساس فیلمنامه ای نوشته خود مقابل دوربین برد. این فیلم در چند روزی که از اکران می‌گذرد، بیش از 3 میلیارد تومان فروخته و نقدهایی مثبت درباره آن در نشریات و فضای مجازی منعکس شده است.
 
نخستین گفت‌و‌گوی مفصل با فرهادی بعد از اکران فیلم در «خبرآنلاین» منتشر شد و فیلمساز درباره موضوعات مختلفی سخن گفت، از حاشیه‌سازی‌ها برای او تا عملکرد شخصیت عماد با بازی شهاب حسینی در فیلم و همچنین هنرمندانی که به واسطه سهیم شدن در بخشی از کار، در این اثر به آنان ادای احترام شده است.
 
اما در روزهایی که هنوز این فیلم در ایران اکران نشده بود، برخی جوسازی‌ها در مورد آن صورت گرفت و در کنار آن در آستانه اکران عمومی، در نوشته‌هایی آنچه مورد حمله قرار می‌گرفت، حریم شخصی فیلمساز بود.
 
فرهادی در بخشی از گفت‌و‌گوی مفصل خود با «خبرآنلاین» به این مطالب واکنش نشان داد. این کارگردان که اغلب ترجیح می‌دهد فقط درباره آثارش صحبت کند و وارد حواشی نشود، این‌بار پاسخ حاشیه‌سازان را داد و گفت: «من پیش از این در فیلم‌های قبلی هم این تجربه را داشته‌ام که وقتی فیلم‌هایم موفقیتی به دست می‌آورند، گروهی دست به تخریب آن می‌زنند. تخریب فیلم «جدایی...» هنوز ادامه دارد. من آن فیلم را در مدت یک سال ساخته‌ام، اما شش هفت سال است که برخی همچنان در حال تخریب آن هستند و تصور می‌کنم هنوز به نتیجه نرسیده‌اند و این کار را ادامه می‌دهند. من به این موضوعات توجه نمی‌کنم، چون معتقدم بحث در اینجا سینمایی نیست و به دلایل دیگری انجام می‌شود. اما چیزی که تازه شروع شده است، رفتارهای دور از اخلاق است، آن هم از سوی آدم‌هایی که مدعی دیانت هستند. من آنها را به هیچ عنوان اهل دیانت نمی‌شناسم چون فکر می‌کنم این زبان نمی‌تواند زبان کسی باشد که به دین و اخلاق معتقد است.»
 
او با تأکید براینکه نقد یا حتی تخریب فیلم با وارد شدن به حریم خصوصی سینماگر کاملاً دو مقوله متفاوت است، گفت: «افراد می‌توانند هر نقدی به فیلم وارد کنند، حتی می‌توانند فیلم را تخریب کنند. می‌توانند درباره کار فیلمساز حرف بزنند و من هیچ ابایی از این موضوع ندارم. شاید سکوتی که در این سال‌ها کردم آنان را جری‌تر کرده است. اما وقتی وارد حریم خصوصی می‌شوند و شروع به فحاشی می‌کنند و با بیماری‌هایی روانی   و عقده‌های ذهنی‌شان تهمت می‌زنند، آنجا دیگر جایی نیست که فکر کنم بشود سکوت کرد. فکر نمی‌کنم در هیچ جای دنیا با هیچ فیلمسازی به این شیوه برخورد کنند. اگر منطق این عده اندک قوی است، چرا اینقدر عصبانی هستند، مردم حرف‌شان را می‌شنوند و قضاوت می‌کنند. فیلم را می‌بینند و من هم هستم، یا پاسخ دارم یا پاسخی ندارم. اینها نشانه این است که این فرقه منطق و دلیل ندارند و چون می‌دانند در اقلیت هستند، فریاد می‌کشند که جبران اقلیت بودن‌شان شود و به شیوه‌های غیراخلاقی این کار را انجام می‌دهند.»
 
فرهادی تأکید کرد، جریان این نوشته‌ها به صورت قانونی مورد پیگیری قرار خواهند گرفت: «تصمیم من این است که وارد این حاشیه‌ها نشوم، اما نه به این معنا که منفعل باشم از طریق حقوقی پیگیری خواهم کرد حتی اگر اینجا نباشم وکیلم پیگیری خواهد کرد. متأسفم و فکر می‌کنم مسئولان مملکت باید تأمل کنند که چرا اینقدر این گروه عصبی، فحاش و اهل تهمت‌سازی هستند. آیا در‌شأن آنان هست که چنین هرزه‌گوهایی طرفدارانشان باشند؟ فقط می‌توانم بگویم از این وضعیت خیلی متأسف هستم.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار