اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
آسیب شناسی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان در گفتگو با شجاعی دبیر حزب کارگزاران خوزستان / انتظار از استاندار برای تعیین تکلیف تیم مدیریتی / رنگ قومی انتخابات در برخی شهرهای خوزستان/ جدایی برخی از نمایندگان لیست امید یک آسیب است/ در ایذه عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان اشتباه بود / شورای اصلاح طلبان بی اشتباه نبود اما مانع از حضور تندروها شد / جامعه اصلاح طلبی خوزستان تک محور و تک صدا نیست
یک سال پیش تقریبا در چنین روزهایی زمزمه ‌های تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح ‌طلبان مطرح شد. این شورا به پیشنهاد شورای هماهنگی احزاب...


شوشان: یک سال پیش تقریبا در چنین روزهایی زمزمه ‌های تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح ‌طلبان مطرح شد. این شورا به پیشنهاد شورای هماهنگی احزاب اصلاح ‌طلب و با موافقت خاتمی و به‌ منظور ایجاد هماهنگی در انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکیل ‌شد و به دنبال آن در مهرماه 94 ، شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خوزستان با حضور احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب به ریاست محمد کیانوش ‌راد نماینده پیشین مردم اهواز در مجلس ششم تشکیل شد و انتخاباتی را با همه پیچیدگی ها و رد صلاحیت ها پشت سر گذاشت که می توان با آسیب ‌شناسی نقاط ضعف و همچنین بیان توانمندی ها ، نتیجه مطلوب اصلاح ‌طلبان را در انتخابات شوراها و همچنین ریاست‌جمهوری دوازدهم رقم زد.

در همین رابطه پایگاه خبری شوشان در سلسله مطالب و مصاحبه هایی به آسیب شناسی عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان در انتخابات مجلس دهم می پردازد ، به امید آنکه این نقدها و همچنین بیان عملکرد ، شاهرایی شود برای دو انتخاب مهم پیش رو . 

محمدرضا شجاعی دبیر حزب کارگزاران سازندگی خوزستان در گفتگو با شوشان معتقد است که با همه انتقادات مطرح شده به شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان ، اما این شورا با برنامه ریزی های انجام شده و بستن لیست امید ، مانع از حضور افراد تندرو و افراطی به مجلس شد. 

فضای باز سیاسی پس از دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری

محمدرضا شجاعی در بخش اول سخنان خود به موضوع خانه احزاب و نشست با استاندار خوزستان اشاره کرد و گفت : استاندار تاکنون چندین نشست با احزاب ، تشکل ها و گروه های سیاسی به صورت فراگیر و یا اختصاصی داشته است. یکی از مواردی که در این نشست ها مطرح شد ضرورت تشکیل خانه احزاب در استان بود که شریعتی قول مساعد را برای پیگیری تشکیل خانه احزاب داد. استاندار خوزستان علاقه مند به فضای باز سیاسی در استان است و با توجه به فضای ایجاد شده پس از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات مجلس ، احزاب به جایگاه قانونی و واقعی خود نزدیک شده اند و می طلبد که خانه احزاب که نمادی از فعالیت رسمی و قانونی احزاب در استان و کشور است ،  هر چه سریع تر ایجاد شود. 

رد صلاحیت ها و بستن لیست امید در زمان محدود

دبیر حزب کارگزاران سازندگی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خوزستان و شرایط حاکم در آن مقطع زمانی گفت : در مقطع زمانی انتخابات مجلس دهم ، لیست امید در یک زمان محدودِ یک هفته ای بسته شد و سطح رد صلاحیت ها به گونه ای بود که عملا چاره ای جز چینش گزینه های رده های پایین اصلاح طلبان و حتا اصولگرایان معتدل نداشیم . بخشی از این رد صلاحیت ها به دلیل مسائل سیاسی بود و بخش دیگر نیز به مسائل رقابتی کاندیداها مربوط می شد که یک کاندیدا سعی می کرد به انحا مختلف ، رقیب خود را از میدان به در کند. 

شجاعی افزود : بنابراین لیست امید در روزهای آخر برگزاری انتخابات بسته شد. تعداد زیادی از گزینه های اصلاح طلبان رد صلاحیت شده بودند و ناچارا این لیست به سمت گزینه های اصولگرا - که البته مطلوب اصلاح طلبان نبود - گرایش پیدا کرد. 

پشتوانه مردمی لیست امید و اعتماد به اصلاح طلبان

وی ادامه داد : با وجود شرایط پیش آمده اما لیست امید در سطح کشور و در شهری مثل اهواز موفقیت های خوبی به دست آورد. در حالی که هر سه گزینه لیست امید اهواز ناشناخته و یا کمتر شناخته شده بودند اما به پشتوانه اعتماد عمومی مردم به لیست امید ، رای آوردند. 

رنگ قومی انتخابات در برخی شهرهای خوزستان

دبیر حزب کارگزاران سازندگی خوزستان با اشاره به وضعیت لیست امید در شهرهای مختلف استان گفت : در برخی از شهرهای خوزستان انتخابات رنگ قومی به خود گرفت و فضای سیاسی برای رقابت مهیا نبود. 

  قهر با انتخابات شیوه مناسبی نیست

وی گفت: در مجموع انتخابات مجلس دهم ثابت کرد که قهر با انتخابات شیوه مناسبی نیست و می توان از طرق مختلف و راضی شدن به حداقل ها شرایط حضور گسترده را در آینده مهیا نمود. گزینه آشتی و حداقلی در آن مقطع زمانی در دستور کار قرار گرفت که نتیجه بخش بود. 

جدایی برخی از نمایندگان لیست امید ، آسیب است

دبیر حزب کارگزاران سازندگی خوزستان با اشاره به نتایج ضعیف لیست امید در برخی شهرها و جدا شدن برخی نمایندگان خوزستان از لیست امید و پیوستن به فراکسیون مستقلین ، گفت: تعدادی از کاندیداهایی که در لیست امید قرار گرفته بودند از همان ابتدا خود را مستقل معرفی کردند و پس از رای آوردن نیز تعدادی از نمایندگان از لیست امید فاصله گرفتند که نماینده ماهشهر یک نمونه آن است. در مسجدسلیمان نیز همین روند حاکم شد. البته در نشست اخیری که با نماینده مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد وی گفت که میانه روی را در دستور کار قرار داده ام و نه اصلاح طلبان را نفی می کنم و نه اصولگرایان را . 

ترس و دلهره از رد صلاحیت

شجاعی افزود: متاسفانه برخی از نمایندگان لیست امید به دلایل مختلف از جمله دلهره و ترس از رد صلاحیت شدن در انتخابات مجلس بعد ، از لیست امید و اصلاح طلبان فاصله گرفته اند که این یک آسیب جدی است و باید در این تفکر که اصلاح طلبی موجب رد صلاحیت می شود بازنگری کرد. 

دبیر حزب کارگزاران سازندگی خوزستان تجربه لیست امید و شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان را تجربه نسبتا موفقی در خوزستان ارزیابی کرد و گفت : سه نماینده لیست امید اهواز تاکنون چه در سطح کشور و چه در سطح استان ، مواضع و عملکرد قابل قبولی داشته و ارتباط مناسبی با گروه های سیاسی و احزاب اصلاح طلب و ... برقرار کرده اند. البته هر سه نماینده برای بار اول است که به مجلس راه می یابند که قطعا تجربیات حاصل و عملکرد مثبت می تواند به تثبیت جایگاه آنان در آینده کمک نماید. 

ضعف در راهیابی به کمیسیون های مهم

وی با اشاره ضعف نمایندگان در راهیابی به کمیسیون های مجلس گفت : در راه یابی نمایندگان خوزستان از جمله نمایندگان لیست امید برخی ضعف ها مشاهده شد و آنگونه که باید نتوانستند به کمیسیون های کلیدی و مهم راه یابند. 

 مانع از حضور افراد تندرو به مجلس شدیم

محمدرضا شجاعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برخی ها می گویند که اصولگرایان پیروز انتخابات در خوزستان بودند ، گفت: ترویج این مطلب که اصولگرایان پیروز انتخابات مجلس در خوزستان شدند صرفا از سوی گروه های اصولگرا مطرح می شود و چندان درست نیست. عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در مقطع زمانی انتخابات به گونه ای بود که مانع از حضور افراد تندرو به مجلس شد و این بزرگترین دستاورد لیست امید در استان بود. 

وی ادامه داد: شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان بی هیچ ادعایی پا به رقابت انتخاباتی گذاشت و در آن شرایط خاص و رد صلاحیت های گسترده ، با نفرات جایگزین توانست موفقیت نسبی مناسبی آورد. 

در ایذه عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان اشتباه بود 

دبیر حزب کارگزاران سازندگی خوزستان با اشاره به انتقادات مطرح شده به عملکرد شورای سیاستگذاری گفت : بخشی از انتقادات مطرح شده به عملکرد این شورا درست است. متاسفانه در شهرستان ها نتوانستیم از آن انسجام لازم برخوردار باشیم . البته محدود بودن زمان یکی از دلایل این عدم انسجام بود. در شهرستان ها همگرایی کمتر بود و یا اصلا وجود نداشت. به عنوان نمونه در ایذه عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان اشتباه بود و این شورا ورودی اشتباه به انتخابات حوزه انتخابات ایذه و باغملک داشت. دلیلی نمداشت وقتی در شهری گزینه ای وجود ندارد و هر دو کاندیدا از اصولگرایان بودند وارد شویم. متاسفانه لابی گری هایی شد که یکی از کاندیداها در لیست امید قرار بگیرد که این کار اشتباه بود و نتیجه آن هم مشخص شد.  این ورود نامناسب و اشتباه ، یکی از ضعف های شورای سیاستگذاری بود.  در رامهرمز نیز برخی از اصلاح طلبان از تصمیم شورا تمکین نکردند و به خاطر عدم انسجام نتیجه ای دیگر رقم خورد. 

برنامه ریزی برای دو انتخابات مهم

دبیر حزب کارگزاران سازندگی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دو انتخابات پیش رو و برنامه های شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان گفت: نگاه شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان در رابطه با دو انتخابات بخصوص انتخابات ریاست جمهوری ، به پایتخت است. در همین زمینه شورای هماهنگی و گروه های اصلاح طلب جلسات مختلفی برگزار می کنند. با توجه به تجربه نسبتا موفق لیست امید در انتخابات مجلس ، لازم است در این جلسات نقاط ضعف و قوت انتخابات بررسی شود تا با برنامه ریزی به سمتی حرکت کنیم که منتج به نتیجه دلخواه شود. 

انتخابات ریاست جمهوری و عملکرد اصلاح طلبان

محمدرضا شجاعی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و گرایش اصلاح طلبان به روحانی گفت : حضور موفق اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نشان داد که تا چه اندازه در جامعه و بین توده های مختلف مردم مقبولیت دارند. در آن مقطع ، اصلاح طلبان به حداقل ها بسنده کردند و انتظاراتی منطقی در فضای انتخاباتی از جمله نیاز به آرامش جامعه پس از هشت سال تنش ، لزوم سر و سامان دادن به مسائل اقتصادی ، دوری از هیجانات غیرضروری و .... شکل گرفت و منجر به مشارکت همه گروه ها در انتخابات شد. 

نباید زمینه رابرای بازگشت تندروها مهیا کرد

وی افزود : در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری 96 نیز اصلاح طلبان نباید با انتظارات غیرمنطقی زمینه را برای بازگشت دوباره تندروها و پایداری ها مهیا نمایند. گزینه دکتر روحانی کف و حدالقل مطالبات گروه های اصلاح طلب را فراهم می کند و رویه اعتدالی را در سراسر کشور می گستراند.. باید گروه ها در حال حاضر به همین حداقل ها بسنده نمایند. 

جامعه اصلاح طلبی خوزستان تک محور و تک صدا نیست

شجاعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد تشکل های دیگر اصلاح طلبی از جمله مجمع اصلاح طلبان خوزستان ( سید صدرالدین مرتضوی و ... ) گفت: ایجاد تشکل ها و مجمع های مختلف اصلاح طلبی در خوزستان نشان می دهد که جامعه اصلاح طلبی خوزستان تک محور و تک صدا نیست. می توان به ایجاد چنین مجامع و تشکل های دیگر ، خوشبین بود چرا که ظرفیت و زمینه ای ایجاد می شود که با یک هدف معین و مشترک ، افراد مختلفی را در سطح جامعه وارد عرصه نمود. 

چند صدایی بودن جامعه اصلاح طلبی استان

وی گفت: جامعه اصلاح طلبی خوزستان به هیچ وجه تک محور نیست. در انتخابات 84 انتخابات ریاست جمهوری شاهد فعالیت گروه های متعدد اصلاح طلبان و حمایت از کاندیداها بودیم و ستادهای مختلفی شکل گرفت. در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز در استان شاهد ستادهای اصلاح طلبان در حمایت از عارف ، هاشمی و روحانی ایجاد شد که در نهایت پس از رد صلاحیت هاشمی و کناره گیری عارف ، بر روی گزینه روحانی متمرکز شد. این نشان از چند صدایی بودن جامعه اصلاح طلبی استان دارد. 

خرد جمعی در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان

دبیر حزب کارگزاران سازندگی خوزستان افزود: در استان اصلاح طلبان چهره های شاخصی دارند که البته برخی از آن ها در خارج از استان به سر می برند. ضمن آنکه شورای سیاستگذاری حاصل خرد جمعی احزاب ، گروه ها و افراد اصلاح طلب است و اینکه گفته می شود اصلاح طلبان خوزستان تک محور هستند و یا حول محور یک شخص اداره می شود صحیح نیست.

ضعف اصلاح طلبان در شهرستان ها و روستاها

محمد رضا شجاعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دو انتخابات مهم پیش رو و ضرورت ورود اصلاح طلبان به بخش های مختلف جامعه گفت : احزاب و گروه های اصلاح طلب خوزستان باید سعی شان بر این باشد که در شهرستان ها و روستاهای مختلف فعالیت خود را گسترش دهند. موردی که اکنون در احزاب اصلاح طلب باب شده بحث نخبه گرایی است که این مورد می تواند در کنار نخبگان به توده های مختلف جامعه نیز تسری پیدا کند و صرفا در یک بخش باقی نماند.

وی گفت: متاسفانه اصلاح طلبان و احزاب در شهرستان ها و روستاها عقب افتاده اند و بنابراین این قشر از مردم در آستانه هر انتخاباتی به دلیل عدم آشنایی ، بیشتر جذب شعارهایی می شوند که  در همان حد شعار باقی می ماند. ضعف اصلاح طلبان در این مناطق آشکار است و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود. احزاب اصلاح طلب به جای اینکه حول محور شخص یا اشخاص کار کنند باید تفکر اصلاح طلبی را در جامعه رواج دهند. مطرح کردن اشخاص طبعا موجب ایجاد تقابل می شود. 

ایجاد زمینه برای مشارکت حداکثری
شجاعی ادامه داد : باید در انتخابات زمینه را برای مشارکت حداکثری مردم و گروه های مختلف ایجاد کرد. این یک دستاورد مهم است که مردم بدانند در یک فضای دموکراسی رای شان خوانده می شود و تاثیر گذار است. 

شریعتی و تعامل با گروه ها و احزاب

دبیر حزب کارگزاران سازندگی خوزستان در پایان گریزی نیز به عملکرد سه ماهه استاندار خوزستان زد و گفت : شریعتی در این مدت زمان کم ، تلاش های زیادی انجام داده و در دیدار با گروه های سیاسی ، اجتماعی و ... و همچنین بازدید از شهرهای مختلف در حال ارزیابی است. تاکنون ارتباط استاندار و پیگیری هایش مناسب بوده و آن انقطاعی که در ارتباط گیری با گروه های سیاسی ، سازمان های مردم نهاد و ... در دوران استاندار قبل ایجاد شده بود در حال ترمیم و برطرف شدن است.

انتظار از استاندار برای تعیین تکلیف تیم مدیریتی / استاندار نباید زمان را از دست بدهد

وی گفت : در عین حال این انتظار وجود دارد که شریعتی استاندار هر چه زودتر تیم معاونین و همچنین مدیران اجرایی و ستادیش مشخص شود . زمانی تا پایان دولت یازدهم باقی نمانده است و استاندار نباید زمان را از دست بدهد. اگر در دور اول ریاست جمهوری روحانی بودیم تاخیر در انتصابات و چینش مدیران قابل قبول بود اما اکنون در سال پایانی ریاست جمهوری روحانی هستیم و به زودی وارد فضای انتخاباتی می شویم بنابراین باید فرصت را از دست نداد و اگر قرار است تغییری شود سریع تر تغییرات صورت گیرد. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار