اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۷
نجفي ماموريتي از سوي شوراي عالي اصلاح‌طلبان ندارد

حميد شجاعي: شوراي عالي اصلاح‌طلبان جايگاهي است براي اجماع همه اشخاص واحزاب اصلاح‌طلب كه در آن درباره انتخابات به بحث و تبادل نظر مي‌پردازند. نقش بارز اين شورا را مي‌توان درانتخابات اسفند ۹۴ به عينه نظاره‌گر بود كه با درايت، مديريت و انتخاب افراد اصلح و كاردان توانستند تمام كرسي‌هاي تهران در مجلس را از آن خود كنند. به بهانه بررسي چگونگي عملكرد اين شورا در انتخابات سال ۹۶ «آرمان امروز» با علي صوفي عضو شوراي عالي اصلاحات به گفت‌وگو پرداخته است كه در ادامه مي‌خوانيم.

ارائه برنامه انتخابات شوراها را كه ظاهرا به آقاي نجفي از سوي شوراي عالي اصلاح‌طلبان محول شده است چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

آقاي نجفي هيچ ماموريتي از سوي شوراي عالي اصلاح‌طلبان ندارد. رئيس دولت اصلاحات فقط بحث اصلاح ساختار شوراها را براي بررسي و اظهارنظر به آقاي نجفي محول كرده بودند كه ماموريت وي به اتمام رسيده است.

شوراي عالي اصلاح‌طلبان به جز بحث شوراها و انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده تصميم دیگری اتخاذ کرده است؟

البته چنين مواردي پس از تشكيل شوراي عالي سیاستگذاري موضوعيت دارد و در حال حاضر اين موارد توسط يك كارگروه در دست بررسي است و عنقريب اين كارگروه گزارشي ارائه خواهد کرد و رئيس دولت اصلاحات تصميم خود را گرفته و تركيب شوراي عالي سیاستگذاري را تعيين می‌کند. بعد از اينكه تركيب شوراي عالي سیاستگذاري يعني احزاب و اعضاي حقيقي مشخص شدند، جلسه شوراي عالي برگزار خواهد شدو رئيس و هيات رئيسه مشخص می‌شوند و متعاقب آن اعضاي كارگروه‌هاي شوراي عالي سیاستگذاري هم با راي اعضاي شوراي عالي مشخص خواهند شد. زماني كه اعضا در كار گروه‌ها توجيه شدند، رئيس و نايب‌رئيس را نيز مشخص خواهند كرد. بنابراين اين يك فرايندي است كه ما طي هفته‌هاي آينده شاهد آن خواهيم بود و در حال حاضر خروجي ای از شوراي عالي سیاستگذاري درباره انتخابات شوراها و انتخابات رياست‌جمهوري نخواهیم داشت. بعد از اينكه شورا مستقر و ساختارش تعيين و مسئوليت‌ها هم مشخص شد، آنگاه دستور العمل‌هاي مربوطه تعيين و به اجرا گذاشته خواهد شد.

چندي پيش آقای عارف اعلام كردند كه به زودي رياست شوراي عالي تغيير خواهد كرد. حال در ساختار جديد شوراي عالي مساله رياست عارف چگونه مي‌شود؟

گلايه‌مندي آقاي عارف از نمايندگان مجلس به جا بود. واقعا اتفاقي كه افتاد ناخوشايند بود و اگر در راستاي همان تعهد و ميثاق نامه‌اي كه امضا كرده بودند و ائتلافي كه صورت گرفته بود، وضعیت پيش مي‌رفت قطعا آقاي دكتر عارف رئيس مجلس بود و انتظار وي انتظار به جايي است، اما در رابطه با رياست شوراي عالي بايد گفت اگر دكتر عارف گفته‌اند رياستش تغيير خواهد کرد؛ لزوما اين‌طور نيست. منظور وي اين بوده كه به هر حال رياست شوراي عالي سیاستگذاري ممكن است تغيير كند. ماموريت دكتر عارف در رابطه با شوراي عالي سیاستگذاري بر اساس اجماع برقرار شده بود و حالا كه شوراي عالي ماموريتش در ارتباط با مجلس تمام شده، در واقع رياست آقاي دكتر عارف در آنجا منتفي است. اما در شوراي عالي سیاستگذاري فعلي كه قرار است به زودي تشكيل شود، آقاي دكتر عارف هم يكي از كانديداها خواهد بود و در آن جلسه‌ در رابطه با رياست آن تصميم گرفته خواهد شد. البته من پيش‌بيني‌ام اين است كه كانديداي ديگري در مقابل آقاي عارف نداشته باشيم. بنابراين من باز پيش‌بيني‌ام اين است كه آقاي دكتر عارف رئيس شوراي عالي سياستگذاري خواهند ماند. منتها آقای عارف در ارتباط با سازوكار شوراي عالي سیاستگذاري اين فرمايش را داشته‌اند، چون آن شورا ماموريتش به اتمام رسيده، مديريتش هم به اتمام رسيده است.

آقاي عبدا... ناصري گفته‌اند كه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات زير مجموعه شوراي عالي اصلاح‌طلبان فعاليت خواهد كرد. چه درباره شوراها و چه در ارتباط با انتخابات رياست‌جمهوري، ارزيابي شما از اين موضوع چيست؟

بر مبناي درخواست شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، شوراي سیاستگذاري از ادغام شوراي راهبردي و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات شگل گرفته است. بنابراين با ادغام اين دو شورا شوراي عالی سیاستگذاري اصلاح‌طلبان شكل گرفته است و فعاليت‌هاي جداگانه و منفرد آنها تحت الشعاع اين شورا خواهد بود. شوراي عالي سیاستگذاري است كه به عنوان نماد وحدت و اجماع اصلاح‌طلبان در ارتباط با انتخابات اثر خواهد گذاشت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار