اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱

درکشورهای درحال توسعه هنوز کار تشکیلاتی وحزبی پا نگرفته است. اختلاف درمیان احزاب یک جناح به علت تقسیم قدرت مکررا دیده می‌شود؛ به طوری که حتی درلحظات حساس نیز یک جناح سیاسی با اختلاف وارد مبارزات انتخاباتی می‌شوند وآرای آنها در بدنه اجتماعی آنها شکسته شده و هر چند به لحاظ اجتماعی دراکثریت قراردارند ولی شکست می‌خورند. اصلاح‌طلبان درایران نیز درچنین موقعیتی قرار دارند. آنها توانستند به صورت کامل درانتخابات۹۲و۹۴ بایکدیگر ائتلاف کنند اما گویا برخی از احزاب اصلاح‌طلب درانتخابات آتی نمی‌توانند با کلیت اصلاح‌طلبان‌کنار بیایند واین احتمال وجود دارد که آنها دچارانشقاق و شکست شوند. ازسوی دیگر اصولگرایان نیز درانتخابات آتی موضع روشنی ندارند. برای بررسی وضعیت اصلاح‌طلبان درانتخابات آتی «آرمان امروز» با سیدمحمود میرلوحی به گفت وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.


اصولگرایان درانتخابات آتی می‌توانند به وحدت برسند؟


جریان اصولگرا در سال ۹۲ تلاش خود را پس از رد صلاحیت‌ آیت‌ا...‌ هاشمی به کار برد تا بتواند نتیجه انتخابات را از آن خود سازد. اصلاح‌طلبان با وجود رد صلاحیت آیت‌ا...‌هاشمی تصور می‌کردند که با موانع جدیدی مواجه شوند. اما همچنان این تصور وجود داشت که رد صلاحیت ‌هاشمی یعنی یک هزینه بسیار بزرگ و باید از این انتخابات سربلند بیرون آیند. بنابراین با توجه به روند موجود و تجربه گذشته اصلاح‌طلبان متحد شدند و بازی برده رقیب به باخت تبدیل شد. ازطرف دیگر آقای روحانی نیز درمسائلی از جمله تورم توانسته به بهترین شکل عمل کند و تورم امروز یک رقمی است وچرخ هسته‌ای هم همراه با چرخ اقتصادی هرچند کند، درحال چرخش است. ازسوی دیگر رشد اقتصادی ایران درمقطع کنونی مهم است و روحانی توانسته به رشد اقتصادی ۴ درصد برسد. امروز دراقتصاد و توسعه به ثبات رسیده ایم و اصلاح‌طلبان نیز در ائتلافی از روحانی در سال آتی حمایت خواهند کرد و بخش دیگر اصولگرایان ریشه دار نیز همچون روحانیت مبارز و اطرافیان آقای ناطق نوری نیز تمایل دارند که مجددا روحانی را در سمت ریاست جمهوری ببینند و پایداری هم از اصولگرایان جدا شده است و نتوانسته تا این لحظه کاندیدایی برای خود معرفی کند. لذا تا این لحظه می‌توان به این نتیجه رسید هم اصلاح‌طلبان هم اصولگرایان زیادی تمایل دارند که روحانی در سال۹۶ مجددا به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شود.


جریان دلواپس درانتخابات سال آینده چگونه رفتار خواهند نمود؟


 به نظر می‌رسد این جریان که مخالف دولت هم هستند با توجه به شکستی که درانتخابات سال گذشته خوردند و با درنظرگرفتن نزدیکی اصولگرایان ریشه دار به روحانی درانتخابات ریاست جمهوری آتی یکی از دو استراتژی زیر را در نظر دارند: یا سکوت خواهند کرد و از خیر انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرند، چون به خوبی می‌دانند مردم با وجود مشکلات فراوان با دولت همنوا هستند و به خوبی درک کرده اند که روحانی رئیس‌جمهور آتی است و یا این که پنجه به پنجه آقای روحانی خواهند زد که اگر این چنین شود دو قطبی در انتخابات آتی به وجود خواهد آمد که با توجه به شرایط فعلی دو قطبی تا این لحظه در انتخابات آتی بعید است.


مردم چه نگرشی به اصولگرایان دارد؟


 همان طور که مردم با درک شرایط سخت و رکود اقتصادی به اصلاح‌طلبان و اعتدالیون رای دادند به همان میزان نیز درک می‌کنند که اصولگرایان تندرو مخالف دولت که دردولت گذشته نیز مسئولیت داشتند با ۹۰۰ میلیارد دلار هم نتوانستند کشور را اداره کنند. درنتیجه بعید است که به دولتمردان گذشته و اصولگرایان مخالف دولت اعتماد کنند. ضمن این که اصولگرایان هم سرنوشت خود را به دست مخالفان دولت روحانی نخواهند داد.


نهی احمدی نژاد از حضور در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


 بنده حدود یک ماه پیش در این مورد پیش بینی کرده بودم. اگر احمدی‌نژاد می‌آمد، بسیار بیشتر از مشکلات ایجاد شده ازسوی دولت قبل منتشر می‌شد. لذا این تصمیم، تصمیم درستی بود و به نفع کشور است. چون دو قطبی به وجود آمده مقدار بیشتری از تخلفات دولت گذشته را درانتخابات آتی برملا می‌کرد.


اخباری درمورد اختلاف نظر در جبهه اصلاح‌طلبان شنیده می‌شود. این اختلاف تا چه اندازه منجر به دودستگی خواهد شد؟


 جریان اصلاحات یک جریان گسترده است وتصمیم گیری درون این جریان هم با توسل به خرد جمعی صورت می‌گیرد. و اتفاقا نباید به این مورد دامن زد. درگذشته هم این چنین مواردی وجود داشت و از هفت حزب نام برده شده در بیانیه اخیر نیز تا این لحظه دو حزب هم با بیانیه مخالفت کرده‌اند. ما چهار دسته نیروهای اصلاح‌طلب داریم. یکی هم احزاب هستند که تعدادی هم به این احزاب اضافه شده است و به پیشنهاد شورای هماهنگی شورای عالی این نتیجه حاصل شده است. بسیاری در شهرستان‌ها برادامه کار شورا تاکید کردند و اعلام نموده اند که اصلاحاتی باید درشورای عالی اعمال شود. رئیس دولت اصلاحات هم با توجه به اصرار افراد و احزاب بر ادامه راه شورای عالی تاکید کردند. البته درگذشته نیز تعدادی از شورای عالی جدا شده بودند که تاثیر گذارنبودند. و انشاء‌ا... و در آینده نیز از تعداد جدا شدگان کاسته خواهد شد. روحانیون و احزاب خارج از شورای عالی و افراد تاثیرگذار هم جزو نیروهای اصلاح‌طلب هستند و نمی‌توان دیدگاه این افراد را نادیده انگاشت.


امکان حل اختلاف کوچک فعلی با حکمیت وجود ندارد؟


آقای گرامی مقدم صراحتا اعلام کرده اند اعضای حزب اعتماد ملی چنین رایی ندادند و با توجه به جایگاه رئیس دولت اصلاحات مشکلات موجود حل خواهد شد. این موارد تنها نظر بخشی از اصلاح‌طلبان است. همه جز این چند حزب اعلام کرده اند که با شورای عالی هماهنگ هستند. نمی‌توان کار را به شورای هماهنگی محدود کرد زیرا سایر نیروهای اصلاح‌طلب نگران و ناراحت می‌شوند.


ممکن است این افراد که بیانیه را امضاکرده اند تاثیرگذار باشند. چرا از ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود؟


 بله، در گذشته همین افراد هم درشورای عالی کمک کرده‌اند و ما هم ازحضور این افراد در شورای عالی حمایت می‌کنیم و درشورای عالی این افراد دارای جایگاه خود هستند وکسی نقش آنها را در شورای عالی و در انتخابات نفی نمی‌کند. باید تلاش کرد تا مشارکت حداکثری درانتخابات به وجود آید.جریان اصلاحات هم یک مجموعه است و باید با هم هماهنگ باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار