اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
گزارش شوشان از آیین اهدای نشان سفیران میراث فرهنگی خوزستان/ استاندار : ما خوزستانی ها بازاریاب‌های خوبی نیستیم/ مصطفی مستور: وزستان، شعری كه با حروف خشن سروده شده اما معنای لطیفی دارد/ ساعد مشكی: ای كاش نفت و گاز خوزستان تمام شود/ حافظ ناظری: منتظر اتفاقات بزرگ باشیم
دومین آیین اهدای نشان سفیران میراث فرهنگی خوزستان در اهواز برگزار و طی آن نشان سفیران میراث فرهنگی اهدا شد.


شوشان: دومین آیین اهدای نشان سفیران میراث فرهنگی خوزستان در اهواز برگزار و طی آن نشان سفیران میراث فرهنگی به ساعد مشكی (گرافیست)، مصطفی مستور (نویسنده) و مسعود شجاعی (فوتبالیست) توسط مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اهدا شد.

به گزارش شوشان ، در این مراسم شریعتی استاندار خوزستان گفت: ما خوزستانی‌ها خلاقان خوبی برای خلق مسایل مختلف در ابعاد میراث فرهنگی و گردشگری هستیم اما بازاریاب‌های خوبی نیستیم.

وی با بیان این كه ایران جزو پنج كشور برتر دنیا در بخش میراث فرهنگی و گردشگری است، افزود: باید تلاش كنیم بازاریابی خود را در این زمینه‌ها بالا ببریم تا داشته‌های خود را در كشور و به خوبی جا بیندازیم.

به جنبه‌های میراث فرهنگی استان كمتر توجه می‌شود

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: خوزستان تنها استان دارای سه اثر ثبت جهانی شده در كشور است اما همواره نفت و گاز و بندر و پتروشیمی استان به ذهن می‌آید و به جنبه‌های میراث فرهنگی استان كمتر توجه می‌شود.

شریعتی عنوان كرد: یكی از دلایل این كم توجهی وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود بسیار در استان و دلیل دیگر شاید ضعف و كوتاهی ما است كه نتوانسته‌ایم همه این فرصت‌ها را به كشور و جهان عرضه و به طور مناسب آنها را تبلیغ كنیم و از این نظر هم استان مهجور بوده است.

وی گفت: هژمونی جهانی به نحوی بوده كه همه چیز در سیطره یک قدرت قرار گیرد كه این امر موجب ظلم شده اما باید این نظم نوین و نظام اداره جهانی عادلانه‌تر و منطقی‌تر شود. در بحث توافق برجام این را به اثبات رساندیم. وقتی با منطق جلو رفتیم طرف مقابل هم در برابر آن كوتاه آمد و امیدواریم نگرانی‌هایی كه نسبت به ایران وجود داشت به زودی بر طرف شود.



جاذبه‌های گردشگری خوزستان را بیشتر به نمایش بگذاریم

استاندار خوزستان خاطرنشان‌كرد: تلاش می‌كنیم جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی ایران و خوزستان را بیشتر و بیشتر به نمایش بگذاریم و از این طریق موجب اشتغال و جذب گردشگر شویم.

خوزستان، شعری كه با حروف خشن سروده شده اما معنای لطیفی دارد

مصطفی مستور نویسنده كتاب "روی ماه خداوند را ببوس" در این مراسم گفت: چیزی كه از جغرافیای خوزستان در ذهن من تداعی می‌شود گرما و غبار و كارون و خرما و نخل و ماهی است. از تاریخ استان در گذشته دور سرخوشی و در گذشته نزدیک جنگ و خون و اندوه تداعی می‌شود. 

وی افزود: از جامعه خوزستان علاوه بر سخاوت، سادگی و درستی و راستی و صمیمیت و مهر و البته محرومیت و از زیستن در خوزستان لطافتی در بطن و خشونتی در متن در ذهن تداعی می‌شود.

وی افزود: ما خوزستانی‌ها با صدای بلند راست می‌گوییم اما هرگز با صدای آرام دروغ نمیگوییم. خوزستان شعری است كه با حروف خشن سروده شده است اما معنای لطیفی دارد.



ای كاش نفت و گاز خوزستان تمام شود

همچنین ساعد مشكی گرافیست، در این مراسم عنوان‌كرد: آرزوی من برای خوزستان این است كه ای كاش همین حالا نفت و گاز خوزستان تمام شود. شاید با تمام شدن آن كه جز بدبختی چیزی برای استان نداشته، گنجینه‌های استان دیده شود.

وی خاطرنشان‌كرد: خوزستان كشور بزرگی به لحاظ میراث فرهنگی است. كجای كشور سه اثر بزرگ ثبت جهانی شده و ده‌ها اثر دیگر در آستانه ثبت دارد؟ اگر ما در خوزستان نفت و گاز نداشتیم شاید به این میراث گرانبها توجه بیشتری داشتیم. امیدوارم بتوانم سفیر خوبی باشم.

 میراثبان خوبی برای استان باشیم

مسعود شجاعی فوتبالیست هم اگر چه به دلیل حضور در یونان در این مراسم حضور نداشت اما در پیامی ویدیویی ضمن تشكر از اهدای نشان سفیر میراث فرهنگی خوزستان به وی، ابراز امیدواری كرد میراثبان خوبی برای استان باشد.



طوایف و اقوام مختلف مردم با ارزشترین دارایی‌های ما هستند

همچنین جواد قارایی مستندساز مجموعه "ایرانگرد" در این مراسم گفت: همه ما جان خود را برای پدر و مادر و كشور خود میدهیم برای آنكه آن را دوست داریم و نسبت به آن معرفت داریم. اگر در زمینه میراث فرهنگی در سال‌های اخیر كار خوبی انجام نشده است به این دلیل است كه به آن معرفت نداشتیم.

وی افزود: این باور را دارم كه مانند كسانی مثل دكتر روحانی رییس جمهور و دكتر ظریف می‌توان با امید كار كرد. برای میراث فرهنگی می‌توانیم كارهای بسیاری انجام دهیم.

این مستندساز ادامه‌داد: طوایف و اقوام مختلف مردم با ارزشترین داراییهای ما هستند. خوزستان با اقوام مختلف و تنوع اقلیم به نوعی ایرانی در یك استان است اما نگاه صنعتی به استان باعث فراموشی اینها شده است.

قارایی خاطرنشان‌كرد: در دنیای امروز مردم به نوعی از موسیقی، زبان‌ها و لهجه‌ها دور می‌شوند كه این امر میراث فرهنگی ما را دچار بحران می‌كند.

وی در پایان گفت: همه باید به ایرانی بودن با هر قوم و طایفه‌ای افتخار كنیم و به خود ببالیم.

همچنین لوح تقدیری توسط دكتر نشان مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به جواد قارایی اهدا شد.



*منتظر اتفاقات بزرگ باشیم

در ادامه این مراسم حافظ ناظری گفت: كشورهای دیگر هیچ ندارند اما چه می‌كنند و ما با وجود همه آنچه داریم اما خود هم از آن بی‌اطلاع هستیم. درباره ایران آنطور كه هست صحبت نمی‌شود. باید خود را با حركت جهانی همسو كنیم. متاسفانه از آن جا ماندهایم در حالی كه سال‌های پیش ما موسیقی و شعر و تمدن را به دنیا معرفی كردهایم.

وی ادامه داد: آمادگی دارم فرهنگ ایران و پتانسیل‌ها و آثار موجود را به دنیا معرفی كنم. وظیفه مسئولان است كه این آثار را نه تنها در داخل بلكه در خارج كه دغدغه من است به نمایش بگذاریم.
ناظری گفت: امیدوارم و آرزو دارم با درایت مسئولان بتوانیم در نشان دادن آثاری كه در فرهنگ ایران وجود دارد به دنیا موفق باشیم و قول می‌دهم با همكاری استاندار و دكتر نشان منتظر اتفاقات بزرگ باشیم.

 نخستین آیین اهدای نشان سفیران در خوزستان خرداد 95 برگزار شد که در این آیین شهاب الدین عادل (عکاس، مستندساز ، پژوهشگر و استاد دانشگاه)، محسن چاووشی (خواننده پاپ)، محسن امیر یوسفی (کارگردان و مستندساز)، مهدی جعفری (مدیر فیلمبرداری، عکاس و فیلمساز) و ناصر پلنگی (هنرمند نقاش)، به عنوان سفیر میراث فرهنگی خوزستان معرفی شدند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار