اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کم کم هوا در حال تغییر دما و گرایش به سرد شدن می باشد؛ پاییز از راه رسیده است و انتظار بارش رحمت الهی در خوزستانِ خاکی و تشنه بزودی به پایان می رسد. اما در این جغرافیا، سه سالی است که نخستین بارش های باران پاییزی، نگرانی هایی را برای مردمانش به همراه آورده است. بخش قابل توجهی از این مردم پس از تحمل گرمایی طاقت فرسا در تابستانی سوزاننده، بجای لذت خیس شدن در زیر نخستین بارش های رحمت الهی، می بایست خود را در اتاقی در خانه محبوس سازند تا مبادا نفسشان تنگ گردد و دچار حمله آسم گونه گردند!.

آلاینده یا آلاینده های موجود در هوا که سبب ساز چنین حملاتی به ریه های افراد می شوند، هنوز تعیین هویت نگردیده اند و مشخص نیست دقیقاً چه ترکیب یا ترکیبات شیمیایی پس از نخستین بارش ها در هوای برخی شهرهای استان از جمله اهواز ایجاد می گردد که پس از استنشاق و ورود به ریه ها، اینچنین در این افراد، واکنش ساز شده، نفسشان را تنگ و آنها را وادار به مراجعه به اورژانس بیمارستانها می سازد.

پس از انجام مطالعاتی در خصوص وضعیت و علائم بالینی مراجعین به بیمارستانها و نه در خصوص ماهیت ترکیبات موجود در هوا (چرا که شناسایی و آنالیز هوا در حیطه وظایف، توانمندی ها و اختیارات دانشگاه علوم پزشکی نیست)، مشخص گردید اکثر قریب به اتفاق مراجعین، علائمی مشابه آسم پس از طوفان (Storm Ashtma) را دارند و بدین منظور پروتکل درمانی پیشگیرانه برای آنها از طرف گروه ریه و بیماریهای تنفسی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که متشکل از اعضاء هیئت علمی فوق تخصص در زمینه بیماری های مرتبط با ریه است، تدوین و در مهرماه ٩٥ برای اجراء به تمام مراکز درمانی و بهداشتی ابلاغ گردید.

همچنین دانشگاه به دنبال بررسی های انجام شده از سوی دانشکده بهداشت به این جمع بندی رسید که درختان کنوکارپوس که جزو گیاهان حساسیت زا بوده و زمان گلدهی و گرده افشانی آنها مقارن با فصل پاییز می باشد و بدنبال بارش های پاییزی توانایی آزاد نمودن حجم عظیمی از گرده های خود در هوا را پیدا می نمایند که این گرده ها می توانند در ترکیب با مواد ناشناخته موجود در هوا، اثرات تخریبی و تهاجمی آنها را تشدید نمایند، می بایست به منظور تلاش برای حذف این اثر تشدیدکنندگی و تاثیرگذار در حملات آسمی به افراد، تا پیش از نخستین بارش ها به گونه ای هرس گردند که امکان گلدهی و گرده افشانی را در زمان نخستین بارش ها نداشته باشند.

این پیشنهاد توسط دانشگاه در جلسه شورای سلامت استان در مرداد٩٥ مطرح و با نظر موافق اعضاء تصویب و مقرر گردید شهرداری ها، هرس درختان کنوکارپوس مطابق شیوه خواسته شده را تا ١٠ مهرماه به پایان برسانند و این در حالی است که ١٨ مهرماه، مدیرکل محیط زیست استان در مصاحبه ای اعلام کرد که تا کنون در خوش بینانه ترین حالت، فقط ٢٠درصد کنوکارپوس های سطح شهر اهواز هرس شده اند!

به نظر می رسد این موضوع، معلول بروز مقاومت هایی در خصوص اجرای مصوبه شورای سلامت استان از سوی شهرداری می باشد، چرا که در برخی مصاحبه ها می توان اظهارنظرهای مخالف برخی مسئولین این سازمان در اجرای این مصوبه را مشاهده نمود که نشان از عدم تمکین کامل شهرداری به اجرای مصوبه ابلاغی می باشد.

باقی ماندن هرس ٨٠ درصد کنوکارپوس ها و قطع نمودن برخی آنان بجای هرس کردن به شیوه مدنظر که در آن، هرس می بایست به گونه ای انجام گیرد که فقط امکان گلدهی درخت در زمان نخستین بارش ها را از آن سلب نماید و در سایر زمان ها نیازی به این مداخله نیست چرا که همگان بر نقش بارز این گیاه در افزایش سرانه فضای سبز اهواز و سبز و زیبا شدن این شهر اشتراک نظر دارند، از جمله مواردی است که می توان در این زمینه بدانها اشاره نمود.  

حال سؤال اینجاست که اعمال نظرات و تحلیل های شخصی در حوزه تصمیم گیری های اجرایی که عواقب آن با سلامت مردم سر و کار دارد و بی توجهی به اجرای مصوبات ابلاغی از استانداری تا چه اندازه مجاز و صلاحیت دار می باشد؟ آیا می بایست براساس قانون و سلسله مراتب سازمانی و اداری به مصوبه شورای سلامت استان که می بایست در این زمینه حجت باشد تمکین و آن را اجراء نمود و یا صرفاً به دلیل دارا بودن نظرهای متفاوت با نظرات اعضاء شورای سلامت، در اجرای مصوبات، تلاش لازم و کافی را اعمال ننمود؟

با این حال امید می رود در اندک زمان باقیمانده، مسئولین تلاشگر شهرداری ها، نهایت تمرکز و تلاش خود را در اجرایی نمودن دقیق و کامل مصوبه مذکور به کار گیرند تا ان شاءالله پیش از نخستین بارش باران پائیزی، اثر بارزی از گرده گل های گیاهان کنوکارپوس در هوا موجود نباشد.  

یادمان نرود پائیز است و بوی خاکِ باران خورده کم کم دارد به مشام می رسد، پس بسم الله

 

مجتبی اورکی
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار