اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
انتخابات آمریکا هم بی تاثیر در شرایط اجرای برجام نیست...
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به نقل از عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه گفت: مجموعه اسناد مکتوب اجرایی شدن شروط مقام معظم رهبری به شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داده شده است. 

به گزرش عصرایران، حسین نقوی حسینی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا از حضور سید عباس عراقچی در جلسه امروز کمیته هسته ای مجلس خبر داد و افزود: عراقچی همچنین در بخشی از این جلسه بیان کرد که برجام موانع فعالیت های اقتصادی جمهوری اسلامی را از سر راه برداشته و آثار آن به مرور زمان خود را نشان خواهد داد، البته نباید انتظار معجزه داشته باشیم، مابقی دستیابی به اهداف به نحوه فعالیت ها و تلاش های ما بستگی دارد.

وی اظهار داشت: عراقچی در مورد تحریم های جدید آمریکایی ها علیه ایران گفت که تحریم های جدید آمریکایی ها برخلاف شروط تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری بود و لو این که نقض فاحش نباشد و از سوی یکی از اعضای 1+5 باشد حتی اگر تحریم افراد باشد نه تحریم علیه جمهوری اسلامی.

نقوی حسینی یادآور شد: عراقچی در این جسه بیان کرد که روند اجرای برجام به خوبی در حال انجام است، در حوزه نفت شرایط خوبی داریم، در حوزه بیمه ها و مراودات اقتصادی مشکلات رفع شده و حتی در حوزه پولی و بانکی هم بن بست وجود ندارد بلکه با مشکلات رو به رو هستیم که بخشی از آن به به بیرون بر می گردد و بخشی هم به آمادگی و به روز شدن بانک های داخلی باز می گردد.

وی افزود: معاون وزیر امور خارجه در این جلسه گفت که جمهوری اسلامی انتظار دارد طرف مقابل مطابق برجام شرایط کاملا مساعد را فراهم کند و حقوق ملت ایران در تمام ابعاد تامین شود.

نقوی حسینی اظهار داشت: عراقچی در این جلسه بیان کرد که مشکل اصلی تحریم های اولیه آمریکا علیه ماست که البته با مذاکرات هسته ای ارتباط نداشت اما مانع انتفاع ملت ما از اجرای برجام می شود و ما می خواهیم از همه ظرفیت های برجام استفاده کنیم برای مثال با توجه به برخی عهدشکنی ها، تلاش کردیم کمیسیون مشترک راه اندازی کنیم که یکی از ظرفیت های مهم برجام است.

وی افزود: رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار داشت که اولین محصول تلاش در جهت راه اندازی کمیسیون مشترک، صدور مجوز خرید هواپیما بود و مشکل خرید هواپیما حل شد، برخی از تحریم ها که مربوط به حقوق بشر و تروریسم و غیره می شود نیز از مشکلات دیگر اجرای برجام است، البته برخی از مشکلات ما در مسیر اجرای برجام، شرکای تجاری ایران است که پیگیر حل آن هستیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عراقچی بیان کرد که FATF نیز مشکلات بسیاری بر سر راه فعالیت های مالی و پولی ایران است، ایران هراسی که گروه های تندروی در آمریکا، صهیونیست ها و برخی کشورهای عربی منطقه به آن دامن می زنند نیز از جمله موانع و مشکلات ثمربخشی اجرای برجام است و رتبه ما را در رتبه بندی ریسک سرمایه گذاری، در موقعیت نامناسبی قرار داده است.

وی یادآور شد: عراقچی گفت که البته انتخابات آمریکا هم بی تاثیر در شرایط اجرای برجام نیست، با توجه به مواضعی که نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دارند، بسیاری از بنگاه های اقتصادی را در شرایط برزخ نگه داشته است.

نقوی حسینی ادامه داد: معاون وزیر امور خارجه با اشاره به فعالیت های مستمر برقراری ارتباطات و عادی سازی روابط اقتصادی با عرصه بین المللی بیان کرد که تاکنون زمینه جذب بیش از 70 میلیارد دلار از کشورهای مختلف از حوزه های مختلف اقتصادی اروپایی و غیر اروپایی فراهم شده است و مراحل نهایی خود را طی کرده است.

وی افزود: عراقچی بیان کرد که آن بخش از شرایط مورد اشاره رهبر معظم انقلاب که مربوط به قبل از اجرای برجام بود، اگر تامین نمی شد که برجام اجرا نمی شد و بخشی که مربوط به بعد از آغاز برجام بود نیز مو به مو عملیاتی و پیگیری شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در این جلسه ابتدا گزارش اعضا در مورد مباحث 6 گانه که عبارت بود از مقدمه، اجرای تعهدات جمهوری اسلامی، اجرای تعهدات 1+5، وضعیت تحریم ها، تحریم های جدید و ارزیابی و پیشنهادات کمیسیون ارائه شد.

برچسب ها: عراقچی ، برجام
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار