اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
این موضوع بسیار تلخ است که ما هنوز نتوانسته‌ایم سطح رفاه مردم را به سال ۹۰ برسانیم و این یعنی در سال‌های گذشته افت تولید و کاهش درآمدهای مردم افزایش پیدا کرده است.
 معاون اول رییس جمهور باتاکید بر اینکه استاندارد نقشی تعیین کننده در بخش‌های مختلف از جمله رشد اقتصادی کشور دارد، اظهار داشت: ممکن است تصور شود برخورداری از استاندارد فقط خدمت به مصرف کننده است اما در حقیقت تولید کنندگان بیشتر از آن نفع می‌برند زیرا وقتی کالایی از استاندارد مناسب برخوردار باشد می‌تواند در صحنه رقابت و در بازارهای داخلی و بین المللی جای خود را باز کند و سود آن نصیب تولید کننده خواهد شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در مراسم روز جهانی استاندارد که درمرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد با تبریک روز جهانی استاندارد به همه دست اندرکاران و تلاشگران این حوزه، اظهار داشت: اهمیت و جایگاه استاندارد بر کسی پوشیده نیست و در زندگی اجتماعی و شخصی هر یک از ما معیار و اندازه‌هایی باید وجود داشته باشد که بر اساس آن بدانیم زندگی ما از کیفیت خوبی برخوردار است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در کالاهای تولیدی، صنعتی و خدماتی در حقیقت معیار و سنجش برای کیفیت مطلوب استاندارد است، خاطرنشان کرد: در واقع اگر کالایی موفق شود که شاخص‌های استاندارد را داشته باشد، از کیفیت خوبی برخوردار است و به همین دلیل است که در بسیاری کشورهای جهان برای حرکت‌های اقتصادی خود استانداردهایی را معرفی می‌کنند.

وی با تاکید براینکه استاندارد هیچ‌گاه سقف نیست بلکه حداقل‌هایی است که اگر محصولی کمتر از آن باشد نباید به تولید آن ادامه داد، گفت: امروز برخی بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی استانداردهایی را فرا‌تر از استانداردهای ملی برای خود هدف گذاری می‌کنند و به استانداردهای ملی اکتفا نمی‌کنند و تلاش آن‌ها این است که بتوانند کالایی در سطح استانداردهای بین المللی تولید کنند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه اقتصاد کشور باید از حرکت سریعتری برخوردار باشد که بتواند چالش‌ها و مشکلات سال‌های گذشته را جبران کند، اظهار داشت: این موضوع بسیار تلخ است که ما هنوز نتوانسته‌ایم سطح رفاه مردم را به سال ۹۰ برسانیم و این یعنی در سال‌های گذشته افت تولید و کاهش درآمدهای مردم افزایش پیدا کرده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تیتر یکی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه رشد ۵. ۴ درصدی و تورم ۹ درصدی اقتصاد با جیب مردم سازگار نیست، افزود: این موضوع بدین خاطر است که در سال‌های گذشته با اقتصاد کشور کاری کرده‌اند که به سادگی قابل جبران نیست و خودشان نیز می‌گفتند که ما کاری کردیم که کسی نمی‌تواند به آن دست بزند.

وی افزود: کسی که دلسوز نظام، کشور و مردم است باید بداند که برای حل مشکلات نیازمند زحمات زیاد و کار شبانه روزی هستیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را به حرکت واداریم.

جهانگیری با تاکید براینکه تحرک بخشیدن به اقتصاد کشور امری ممکن و شدنی است، اظهار داشت: بخش خصوصی و مدیران اقتصادی کشور از توانمندی بالایی برخوردار هستند و اگر بتوانیم بستر مناسبی فراهم کنیم، مطمئناً بر چالش‌های اقتصادی غلبه خواهیم کرد و وارد دوره پر رونق خواهیم شد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اجماع صورت گرفته برای اجرای این سیاست‌ها خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت، مجلس شورای اسلامی، بخش خصوصی و همه افراد موثر متحد شده‌اند که اقتصاد مقاومتی را اجرا و اقتصاد کشور را به حرکت درآورند.

جهانگیری افزود: تولید کنندگان کشور باید هدف‌گذاری کنند که کالاهای آن‌ها بتواند در بازارهای بین‌المللی به رقابت بپردازند زیرا امکان ندارد که کالایی از کیفیت مناسب برخوردار نباشد و بتواند در بازار داخلی و خارجی به حیات خود ادامه دهد.

وی با تاکید بر رعایت استاندارد در تولید کالا‌ها و نقش این امر در افزایش سود تولید کنندگان، افزود: متاسفانه در کشور ما خدمات پس از فروش به خوبی به مصرف کننده ارائه نمی‌شود اما اگر تولید کنندگان نکات استاندارد را در تولید خود رعایت کنند میزان ضایعات و تعویض کالاهای ناسالم به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت و در نتیجه تولید کننده ضرر کمتری متحمل خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور همچنین نقش استاندارد را در واردات کالا نیز پراهمیت دانست و گفت: سازمان ملی استاندارد وظیفه دارد از کیفیت کالاهایی که به طور رسمی به کشور وارد می‌شوند اطمینان حاصل کند و اگر کالایی از کیفیت و استاندارد مناسب برخوردار نیست باید از ورود آن به کشور جلوگیری شود.

جهانگیری افزود: یکی از راههای اصولی مبارزه با قاچاق کالا این است که کالاهای دارای استاندارد و کیفیت مناسب در میان مردم شناخته شوند و مردم از خرید کالاهایی که فاقد استاندارد هستند و به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند امتناع کنند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی در خصوص استاندارد، گفت: رسانه‌ها و همه نهاد‌ها باید در این زمینه فرهنگ سازی کنند تا مردم به هنگام خرید کالا، پیش از توجه به قیمت به کیفیت و استاندارد آن توجه کنند.

وی همچنین با تاکید براینکه سازمان ملی استاندارد باید بخشی از وظایف خود را برون‌سپاری کند، به یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی تحت عنوان مردمی کردن اقتصاد اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه سازمان ملی استاندارد یک بخش حاکمیتی است و نمی‌توان همه وظایف آن را به بخش خصوصی سپرد، اما این سازمان باید برخی از ماموریت‌های خود را نظیر آزمایشگاه‌ها و بازرسی‌ها برون سپاری کند.

جهانگیری ادامه داد: وقتی مردم فرزندان خود را به شهربازی می‌برند تصورشان این است که مرجعی نسبت به وسایل بازی نظارت و کنترل دارد و این وسایل از استاندارد لازم برخوردار هستند. اما همه این کار‌ها و سرکشی به همه اماکن نمی‌تواند فقط توسط سازمان ملی استاندارد انجام شود و لازم است که این سازمان این گونه ماموریت‌ها را برون سپاری کند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت نظارت و سرکشی بر اماکن و وسایلی که با ایمنی و سلامت مردم سروکار دارند، گفت: امروز در همه ساختمان‌ها و برج‌ها مردم از آسانسور استفاده می‌کنند و نظارت بر این گونه وسایل از کارهای ضروری و جدی است که سازمان ملی استاندارد باید به آن توجه داشته باشد.

وی با اشاره به حادثه سقوط آسانسور دانشگاه صنعتی شریف، از این اتفاق ابراز تاسف کرد و گفت: به هیچ عنوان قابل قبول نیست که گفته شود برای رسیدگی به آسانسور بودجه کافی وجود نداشته و متاسفانه در این حادثه تعدادی از اساتید خوب کشور دچار آسیب شدند.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت استاندارد اظهار داشت: به دلیل اهمیت این موضوع یک بند در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به موضوع استاندارد اختصاص یافته است و دولت نیز این موضوع را بعنوان یک برنامه جدی در دستور کار خود دارد.

در این مراسم رییس سازمان ملی استاندارد نیز گزارشی از فعالیت‌های این سازمان در سال‌های اخیر ارایه کرد و گفت: خوشبختانه امروز گواهینامه‌های استاندارد ایران در ۱۰۰ کشور جهان قابل قبول است و رتبه ایران در سازمان بین المللی ایزو از ۳۱ به ۲۷ ارتقاء پیدا کرده است.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از واحدهای تولیدی نمونه در سطح ملی تقدیر شد.

برچسب ها: رفاه
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار