اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
حاشیه نگاری شوشان از اولین نشست هم اندیشی مدیرکل جدید ارشاد خوزستان با اهالی رسانه / از انتقاد به مدیرکل سابق تا پاسخ جوروند به انتقادها و گلایه ها / انتصاب معاونت فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد از بین اهالی رسانه / پاسخی به چرایی تاخیر در صدور کنسرت ها / شکایت از خبرنگاران قابل قبول نیست
شوشان: نشست هم اندیشی مدیرکل جدید ارشاد خوزستان با اصحاب رسانه برگزار شد. در این جلسه در کنار مطرح شدن معضلات حوزه فرهنگی  و هنری ، اهالی رسانه مسائل و مشکلات جامعه رسانه ای استان را مطرح کردند و در نهایت نیز مقرر شد به منظور رسیدن به راهکار ، نشست های مستمری تشکیل شود. 

 • در این نشست ، جوروند در پاسخ به انتقادات مطرح شده به دوران مدیرکلی قنواتی ، گفت که آقای قنواتی مدیرکل سابق ارشاد زحمات زیادی کشیدند. البته باب نقد بر همه باز است . با توجه به این جابجایی صورت گرفته بهتر است اگر نقدی می شود با حضور ایشان باشد. مدیرکل ارشاد یاد و خاطره درگذشتگان مطبوعاتی استان از جمله مرحوم خانم فتحی را گرامی داشت.  

 • به گزارش شوشان ، محمد جورند در ابتدای این نشست با اشاره به آیه ای از سوره مبارکه ابراهیم (ع) ، گفت: خداوند در قرآن کریم مثالی برای کلام طیّب و نیکو زده و آن را به درختی تشبیه کرده که ریشه های ثابتی دارد و شاخه هایش به آسمان کشیده شده و ثمر می دهد. در عین حال خداوند متعال کلام خبیث را به درختی تشبیه نموده که ریشه هایش در هواست و ثمری نمی دهد. 

جوروند افزود: کاری که اهل قلم می کنند نشر کلام طیّب است. به همین دلیل هم تاثیرگذاریش بالاست و هم بازخوردهای مثبتی دارد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به دغدغه های اهالی رسانه گفت: کاری که اهالی رسانه در نهایت مظلومیت و با حداقل امکانات ، انجام می دهند کار بزرگی است که زاییده عشق و علاقه آنان در امر اطلاع رسانی ست

وی با اشاره به دستورالعمل استاندار خوزستان در حمایت از خبرنگاران ، گفت: اوایل انتصاب دکتر شریعتی ، دستورالعملی به همه ادارات و ارگان ها دادند و اعلام کردند هیچ سازمانی حق شکایت از خبرنگاران ندارد. احساس ما در اداره کل ارشاد خوزستان هم بر این است که نباید از جامعه خبری خوزستان شکایتی شود. خبرنگاران کسانی هستند که از جان و مال و آبروی خود برای تعالی اجتماع مایه می گذارند و اگر شکایتی از این قشر شود قابل قبول نیست. پیرو تصمیم استاندار ، ارشاد خوزستان نیز از خبرنگاران حمایت می کند. 

جوروند افزود: از آنجا که خارج از دایره رسانه ای استان نبودم بنابراین بر مشکلات آن واقفم و برنامه های متعددی داریم تا با همفکری و همراهی اهالی رسانه ، بخش اعظم موانع ، رفع شود.

مدیرکل ارشاد خوزستان با اشاره به انتصاب معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد در روزهای آینده ، گفت: بنا داریم فردی از جامعه خبری را به عنوان معاون مطبوعاتی و فرهنگی منصوب کنیم تا بتواند برنامه ریزی مدونی برای رفع مشکلات داشته باشد و چشم اندازی در این زمینه ترسیم کند. این برای اولین بار است که چنین دیدی در ارشاد حاکم شده که یک فرد رسانه ای متولی رسانه ها شود. 

وی با اشاره به شکل گیری خانه مطبوعات در ماه های گذشته گفت : قرار است نشستی با اعضای خانه مطبوعات در آینده ای نزدیک داشته باشیم تا به یک جمع بندی در حوزه مسائل و مشکلات رسانه ها برسیم و پس از آن با جدیت مسائل پیگیری شود. این قول را می دهم که با همراهی و همراهی اهالی رسانه ، مطبوعات و رسانه های استان به جایگاه واقعی خود برسند. 

وی افزود: مدعی این نیستم که تمام مشکلات جامعه خبرنگاران را به تنهایی حل کنم ما یک سیستم اداری هستیم و در این راه نیاز به همکاری و همراهی و همفکری خبرنگاران داریم. درهای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بر روی صاحبان خرد و تفکر همواره باز خواهد بود و ما همواره نیاز به مشاوره و همراهی با خبرنگاران را خواهیم داشت. مطلقا اهل استبداد رأی نیستم و علاقه‎مندم که در کنار هم باشیم تا بتوانیم مشکلات پیش‎رو را حل کنیم. از طرفی در تلاش هستیم تا خبرنگاران رسانه‎ها به آن چیزی که در شان آن‎ها است دست پیدا کنند و این انتظار را دارم که خبرنگاران نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را از خود بدانند.

در ادامه این مراسم ، جورند با اشاره به برنامه های ادارکل ارشاد ، گفت:  برپایی نمایشگاه کتاب استانی با ناشران سراسر کشور، برگزاری نخستین جشنواره داستان نویسی مکتب جنوب در آذر ماه، و برگزاری دومین جشنواره "من هم کتاب می نویسم" در اسفند، از جمله برنامه های امسال این اداره کل است. همچنین  برگزاری همایش شعر عربی ولایت در سوسنگرد در آبان ماه، برگزاری همایش شعر به رنگ انار ویژه دفاع مقدس در شوشتر، دهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در بهمن در دزفول، برگزاری نهمین تئاتر خیابانی در باغملک ، جشنواره استانی موسیقی ، برگزاری سومین نمایشگاه مد و لباس ایرانی و اسلامی، تئاتر فجر استانی و برگزاری جشنواره فیلم فجر از دیگر برنامه های امسال است.

وی افزود: مقرر شده که سینماهای سیاری در شهرستان هایی از خوزستان که سینما ندارند برای نمایش فیلم مستقر شوند که در صورت استقبال مردم این طرح تداوم خواهد داشت. تجهیز مجتمع های فرهنگی به سیستم سینما به سیستم سینمای دیجیتال، برگزاری جشنواره عکس راهیان نور و همایش کانون و مساجد از دیگر برنامه های این اداره کل امسال است.


پس از سخنان مدیرکل ارشاد ، برخی اهالی رسانه موضوعات و مسائل مربوط در حیطه مطبوعات را بیان کردند. 

حسن سلامت دوم سردبیر روزنامه نسیم خوزستان

چند موضوع مطرح می کنم. این موارد دردهای جامعه رسانه ای هستند و ارشاد برای رفع این موارد باید همت کند. متاسفانه در دوران قنواتی مدیرکل سابق ارشاد حتا یکبار هم از نشریات و سایت ها بازدیدی به عمل نیامد. این واقعا دردناک است.  آیا فقط در موارد خاص مطبوعات مهم می شوند؟ فقط برای تذکرات ، مطبوعات دیده می شوند ؟ 

وضعیت مالی و رفاهی جامعه رسانه ای استان اسف بار است . نبود آگهی برای هفته نامه ها موجب شده که اکثر هفته نامه ها به سمت روزنامه شدن سوق پیدا کنند.اگر راه حلی برای تامین هزینه هفته نامه ها در نظر گرفته می شد مدیران هفته نامه ها تمایلی برای درخواست مجوز روزنامه نداشتند.

حمایت مالی از خانه مطبوعات در اولویت قرار بگیرد. بحث آگهی ها و گرفتن مطالبات نشریات یکی دیگر از دغدغه های مدیران رسانه ای ست. 

منیژه جاسم نژاد مدیرمسئول روزنامه ایام 

. همه دردها و مشکلات رسانه ها یکی است اما باید دنبال راهکار باشیم. مدیرکل ارشاد نمی تواند معجزه کند چرا که دغدغه هایش فراوان است. اولین موردی که می شود پیگیری کرد بحث آگهی ها و مطالبات نشریات است که در این زمینه استانداری خوزستان می تواند دستورالعملی به همه سازمان ها بدهد.

خبرنگار خبرگزاری ایسنا در رابطه با برنامه های آینده ارشاد در حوزه کتاب و سایر زمینه ها و ظرفیت عملی ساختن برنامه‎ها پرسید. جورند مدیرکل ارشاد در پاسخ به این خبرنگار گفت : برنامه های اعلام شده ، جزو تقویم فرهنگی ارشاد است و ما موظف به اجرای آن هستیم. شاخص‎های مهمی که این برنامه‎ها دارند این است که در اهواز متمرکز نیستند و میان تمام شهرهای استان از جمله دزفول، اندیمشک، بهبهان، رامهرمز و حتی شوشتر پراکنده شده‎ا‎ند تا بدین وسیله تمامی شهرستان‎ها از این برنامه‎ها منتفع شوند. بنابراین با همکاری ادارات فرهنگ سایر شهرستان‎ها قطعا تمام این برنامه‎ها تا پایان سال عملی خواهند شد.

جوروند همچنین در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار افزود: از جمله مشکلات حوزه کتاب و نویسندگان خوزستان بحث خرید کتاب از نویسندگان بومی است که این اداره کل در نظر دارد از چاپ و نشر کتاب نویسندگان بومی حمایت کند. بسیاری از نویسندگان در خوزستان کار چاپ کتاب خود را به استان هایی همچون تهران و قم واگذار می کنند که باید برنامه ای اتخاذ شود تا نویسندگان کتاب خود را در استان چاپ کنند. باعث تضعیف نشاران خوزستانی می شود. چشم انداز خوبی را در بحث موضوع کتاب می بینم.

موسوی نسب سرپرست روزنامه سایه 

اتفاقات سه چهار سال اخیر در ارشاد خوزستان خوشایند نبود. انتظارات بیشتری از قنواتی مدیرکل ارشاد خوزستان می رفت اما یک سری کمکاری هایی صورت گرفت که دودش به چشم اهالی رسانه رفت. در این مدت فرصت سوزی شد و از اعتبارات به نحو مطلوب استفاده نشد.  مهمترین وظیفه یک مدیر ، آشنایی با نقاط ضعف و قوت است و پیدا کردن راهکار برای رفع کاستی ها.  

انتظار می رود به نقاط ضعفی که در حوزه های فرهنگی و هنری است پرداخته شود. یک نمونه آن ،  رشد قارچ گونه موسسات و نهادهایی است که باید زیر نظر ارشاد باشند. در این زمینه سازمان بازرسی ارشاد باید وارد عمل شود.  پیشنهادم این است که از کمک های مردمی برای بازرسی بر این موسسات استفاده شود. 

پاسخ مدیرکل ارشاد به سخنان سرپرست روزنامه سایه 

آقای قنواتی مدیرکل سابق ارشاد زحمات زیادی کشیدند. البته باب نقد بر همه باز است . با توجه به این جابجایی صورت گرفته بهتر است اگر نقدی می شود با حضور ایشان باشد. 

سخنان مجتبی گهستونی فعال رسانه ای 

یکی از نگرانی ها در حوزه موسیقی و برگزاری کنسرت هاست. فرآیند صدور مجوز جهت برگزاری کنسرت‌ها طولانی است و بعضا شاهد برخی اعمال نفوذ برخی دستگاه ها از بیرون هستیم که در فرآیند صدور مجوز  وقفه ایجاد می شود.

اتحادیه ناشران استان گلایه دارند که به آن ها بها داده نمی شود. عدم حمایت های صنفی از ناشرین استانی از دغدغه های موجود است.  در هر مقطعی نمایشگاه های کتاب در سطح پایین برگزار می شود که امیدواریم برنامه ریزی درستی در این زمینه انجام شود. 

پاسخ مدیرکل ارشاد به گهستونی فعال رسانه ای

در برگزاری کنسرت ها و صدور مجوز ، این که اهرم‎هایی از بیرون به ما فشار می‎آورد را به هیچ عنوان قبول ندارم. به نظرم روند صدور مجوز در حال حاضر بسیار سریع اتفاق می‎افتد ولی یک سری دغدغه‎هایی در خصوص کنسرت‎ها وجود دارند که به هیچ وجه به ماهیت خود کنسرت‎های موسیقی باز نمی‎گردد.

استان خوزستان، استانی خاص با ارزش‎های متعالی از جمله هشت سال دفاع مقدس می‎باشد. بنابراین از همه طرفداران حوزه موسیقی عاجزانه می‎خواهم که در حضور خود در کنسرت‎ها حجاب و ظواهری متناسب با شان استان خوزستان داشته باشند و این اطمینان را نیز می‎دهم که هیچ ارگانی از بیرون در بحث برگزاری و عدم برگزاری هیچ کنسرتی به ما فشار نمی‎آورد و ما هم چنین اجازه‎ای نخواهیم داد.

تمامی مجوزها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور صادر می کند و ما نیز تابع آنها هستیم و در عین حال برخی دغدغه‎های متشرعین را نیز مدنظر قرار خواهیم داد و سعی می‎کنیم کنسرت‎ها را در فضایی امن که هم مورد رضایت مردم و هم تمامی متشرعین و علما  باشد برگزار نماییم. 

ناصر چنانی معاون هنری ارشاد در پاسخ به صدور مجوز کنسرت ها 

شکل صدور مجوز کنسرتن ها تابع فرآیند قانونی و خاص است و باید بگویم در حال حاضر مدتی است که زمان صدور مجوزها کوتاه‎تر شده و از 45 روز به دو یا حتی یک هفته رسیده است. 

شرکت‎های برگزار کننده موسیقی و کنسرت شرکت‎هایی متخصص هستند که خود از اهالی موسیقی به شمار می‎روند و تنها آنان می‎توانند متقاضی برگزاری کنسرت موسیقی باشند. در حال حاضر در خوزستان این شرکت‎ها حدود 9 شرکت هستند. در مجموع باید بگویم آنچه در اختیار اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است صدور مجوز برای سالن‎های تا 1200 نفر می‎باشد و ما نیز به کنسرت‎هایی مجوز می‎دهیم که در آن‎ها هنجارها و ارزش‎های معنوی و فرهنگی رعایت شود. امیدوارم با همکاری اصحاب رسانه و همه هنرمندان رویدادهای خوبی در این عرصه برگزار کنیم.

سخنان اعتمادی مدیرمسئول پزشک جنوب

نظارت بر کانون های تبلیغاتی باید جدی تر شود. متاسفانه شاهد ورود کانون های تبلیغاتی به حیطه مطبوعات هستیم و این کانون ها نشریاتی بدون مجوز منتشر می کنند. طبق قانون مطبوعات ، هر گونه چاپ نشریه بدون مجوز ، خلاف است و ارشاد باید جلوی این موارد را بگیرد. متاسفانه حمایت هایی از بدنه ارشاد از این کانون های تبلیغاتی صورت می گیرد و تذکرات به مرحله اجرا در نمی آمد. 

امید حلالی مدیرمسئول پایگاه خبری شوشان

ارشاد اداره عایله مندی است و حوزه های مختلفی را باید پوشش دهد اما اعتبارات ارشاد کفاف برآورده کردن خواسته ها و نیازهای این خانواده بزرگ را نمی دهد. البته امکانات و ظرفیت های فراوانی در ارشاد است که با فعال کردن آن می توانیم وضعیت را بهبود ببخشیم. امیدوارم در دوره آتی مدیریتی ایشان بتوانند بر مشکلات  فائق شوند.

تغییراتی در سیاستگذاری رسانه های کشور صورت می گیرد و اگر بخواهیم در شرایط جدید حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به این سیاستگذاری ها احاطه داشته باشیم. تا سه سال قبل مجوز نشریات دارای ارزش بود چون از زمان درخواست مجوز تا موقع صدور ، چند سال طول می کشید اما در حال حاضر صدور مجوز به کمتر از شش ماه رسیده است.

ارزش پروانه نشریات کاهش پیدا کرده اما در این بین رتبه بندی نشریات ارزش پیدا کرده است. اگر نشریه ای به لحاظ قواعد دارای در رتبه بندی ارشاد ارتقا یافت و ضریب کیفی خوبی پیدا کرد این نشریه دارای ارزش می شود. اطلاع رسانی های مکرری صورت گرفته برای رتبه بندی نشریات اما فقط سه نشریه از خوزستان شرکت کردند و مابقی در ردیف آخر قرار می گیرد . با این روند  ارزش ریالی آگهی های رسانه هایی که در رتبه بندی شرکت نمی کنند افت می کند.

این حوزه حوزه ای است که اگر امکانات مان بسیج کنیم می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. اگر بخواهیم به عنوان تریبون مردم در وضعیت استان تاثیر گذار باشیم باید بتوانیم وضعیت نشریات را ساماندهی کنیم. باید به شرایط داخلی و اشکالات کار فایق آمد و این کار هم محصول یک جلسه و دو جلسه نیست.  

سخنان فلسفی سرپرست روزنامه کیهان

قرار نیست در نشست اولیه همه مسائل حل شود. در این زمینه نشست های مستمر با موضوعات مشخص برگزار شود. اینقدر موضوعات متنوع است که خروجی ندارد. باید کار کارشناسی روی مباحث شود.

هنر یک مدیر شناخت دقیق چالش ها و پتانسیل های موجود در استان است. باید در خوزستان دغدغه ها را بشناسیم. اینجا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نگاه دینی و اسلامی باید حاکم باشد. می بایست با توجه به ماموریت ارشاد حرف بزنیم. بحث منابع ملی ، خطرات و وحدت در جامعه جزو ماموریت های ذاتی ارشاد است.

حسی مثبتی نسبت به این جلسات ندارم که یک اتفاق مثبت بیافتد. حرف خوب زده می شود و تصمیمات گرفته می شود اما در مرحله اجرا مشکل داریم. مهم عمل است. ارشاد برای حل مشکلات یک ظرفیت دارد اما مشکلات ما صرفا در چارچوب ارشاد قابل حل نیست. نیازمند یک هم افزایی در این زمینه هستیم. اینکه ارشاد به تنهایی کاری انجام دهد میسر نیست. باید جلسات مستمر با سه رکن نمایندگان مجلس ، اهالی رسانه و استانداری تشکیل شود. 



























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار