اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
انتخاب مدیرکل تقسیمات کشوری در شرایطی به عنوان جدی‌ترین گزینه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری..
انتخاب مدیرکل تقسیمات کشوری به عنوان ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شرایطی به وقوع پیوسته که این چهره فاقد سوابق مرتبط با این سازمان فرهنگی است و به نظر می‌رسد این انتصاب صرفاً برای افزایش سهم زنان در مدیریت‌های ارشد کشور است و شایسته سالاری در اولویت بعدی قرار گرفته است؛ رویکردی که باعث خواهد شد تا در آخرین سال فعالیت سازمان میراث فرهنگی نیز شاهد یک تغییر مثبت و محسوس در وضعیت این سازمان نباشیم.

  وقتی مسعود سلطانی‌فر ریاست سازمان میراث فرهنگی را تحویل داد و به وزارت ورزش و جوانان رفت، برخی اهالی میراث فرهنگی امیدوار شدند که بالاخره یک مدیر متخصص و توانمند در صدر این سازمان قرار گیرد و بالاخره راس این سازمان میزبان یک مدیر غیرسیاسی و فرهنگ باشد. با این حال ظاهراً نه تنها قرار بر انتصاب یک مدیر فرهنگی برای این سازمان نیست، بلکه جایگزین سلطانی‌فر حتی یک مرد سیاسی پرسابقه نیز محسوب نمی‌شود.
 
زهرا احمدی پور مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری گفت: «با من ظهر امروز در رابطه با ریاست سازمان میراث فرهنگی صحبت شد و من این مسئولیت را با کمال میل می پذیرم ولی هنوز حکم نهایی ابلاغ نشده است.  تاکنون مسئولیتی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نداشته ام ولی در این حوزه مطالعات زیادی انجام داده ام، همچنین معتقدم که باید اولویت های سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به موازات هم در نظر گرفته شود. انتصاب را تا زمانی که حکم بگیرم نمی توانم تایید کنم. چند ساعت دیگر این حکم قطعی خواهد شد.»

احمدی پور که هیچ سابقه‌ای در این حوزه ندارد، درباره سازمانی که قرار است به او سپرده شود، عنوان کرد: «میراث فرهنگی، سرمایه فرهنگی کشور ماست. باید ببینیم برنامه هایی که از قبل تدوین شده چیست. به هر حال مدیران قبلی در این سازمان برنامه هایی را تنظیم کرده اند و این سازمان اولویت هایی را داشته است  پس باید با احترام به برنامه های قبلی، برنامه های خود را به رسانه ها اعلام کنم. نمی شود یکی از سه حوزه کاری سازمان میراث فرهنگی مغفول بماند. اگر میراث فرهنگی سرمایه ماست صنایع دستی هم بخشی از سرمایه کشور است، صنایع دستی برای حوزه گردشگری یک ظرفیت به شمار می آید، نگاهم به سازمان میراث فرهنگی مثبت است برای من حمایت از دولت و کمک به دولت برای تحقق اهدافش یک اصل مهم است.»
 
انتخاب احمدی پور را می‌توان متاثر از نامه فراکسیون زنان مجلس خواند که همزمان با تغییرات در هیات وزیران در نامه‌ای علنی به رئیس جمهور خواستاز استفاده از زنان در پست‌های خالی شده، بودند: «فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با یادآوری آنچه که حضرتعالی در موقع انتخابات به آن اشاره کرده و نقش زنان را در ساختار قدرت الزامی دانسته‌اید، لازم می‌داند در این برهه حساس و در آستانه انتخابات که به ترمیم کابینه روی آورده‌اید با الزامی کردن انتخاب معاونت‌ها و مدیران ارشد وزارتخانه‌ها از میان زنان توانمند کشور بارقه امید را در دل آنان ایجاد کرده و یکی از مطالبات بحق حوزه زنان را جامه عمل بپوشانید.» 
 
احمدی پور در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲ مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور بوده است. از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ هم به عنوان معاون ورزش بانوان در سازمان تربیت بدنی مشغول به کار شد و از سال ۱۳۹۳ تاکنون هم رییس کمیسیون تخصصی هیات ممیزه در گروه علوم انسانی بوده و در سال ۱۳۹۴ نیز برای دومین‌بار، مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری شد.

احمدی‌پور در انجمن ژئوپولتیک ایران، شورای مشورتی جغرافیا و آمایش سرزمین، کمیته تخصصی علوم جغرافیایی در شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی،‌ هیات ممیز دانشگاه تربیت مدرس، هیات تحریریه نشریه جغرافیای سیاسی و کمیته تمرکززدایی و سازمان‌دهی تهران عضویت داشته است. «ژئوپلیتیک در جهان متغیر» (ترجمه)، «جغرافیای ورزش و اوقات فراغت» (ترجمه)، «سیاست و فضا»، «ژئوپلیتیک دریای خزر»، «مبانی جغرافیایی - سیاسی مکان‌گزینی پایتخت‌ها در ایران»، «سازماندهی سیاسی فضا و ساماندهی و آمایش سیاسی فضای شهری» کتبی است که به نام احمدی پور منتشر شده است.
 
این سوابق به خوبی نشان می‌دهد گزینه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، اساساً هیچ ارتباطی به لحاظ سوابق کاری نداشته و تمامی سوابق این مدیر بر حوزه جغرافیا متمرکز بوده است. بنابراین اگر قرار بر انتصاب این مدیر برای جایگاهی مناسب‌تر باشد، سازمان نقشه برداری کشور جایگاه مناسب تری است. بدون تردید برابری حقوق زنان و مردان نیز به منزله انتصاب یک مدیر زنِ فاقد سوابق جدی برای ریاست سازمان بزرگی چون میراث فرهنگی نیست و اتفاقاً این رویکرد که نادیده گرفتن شایسته سالاری برای انتصاب یک مدیر زن محسوب می‌شود، خلاف برابری حقوق زنان و مردان است.
 
با این حال دکتر حسن روحانی رئیس جمهور احمدی پور را در حکمی که در آن به سوابق این شخص اشاره شده، به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب نمود تا برای هشت ماه آینده، این وعده روحانی ولو به قیمت عدم شایسته سالاری در یکی مناصب مهم ظاهراً تحقق یافته باشد. امیدواریم در ماه‌های باقی مانده از عمر دولت یازدهم شاهد وقوع اتفاقات غیرمعمول در سازمان میراث فرهنگی نباشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار