اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۱۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
بازدید مسئولین و فعالین محیط زیست از وضعیت هورالعظیم/ شبنم قنواتی زاده : آیا پاداش خوزستان به یغما رفتن آب و تعطیلی کشاورزی است؟! / ناصر عبیات : تالاب هورالعظیم در حال نابودی است / مسعود کنعانی: کمیته ای حقیقت یاب برای فاجعه هورالعظیم تشکیل شود / الباجی: گزارش بازدید به خانم ابتکار منتقل خواهد شد/ همایون یوسفی: خواهان توقف کلیه طرح‌های انتقال آب هستیم
هیاتی به منظور مشاهده وضعیت تالاب هورالعظیم و بررسی آثار فعالیت های مخرب وزارت نفت عازم خوزستان شدند.
شوشان: روز جمعه هیاتی متشکل از نمایندگان خوزستان، مشاور پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست، معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان به منظور مشاهده وضعیت تالاب هورالعظیم و بررسی آثار فعالیت های مخرب وزارت نفت عازم خوزستان شدند.

قنواتی زاده : آیا پاداش خوزستان به یغما رفتن آب و  تعطیلی کشاورزی است؟! 

به گزارش شوشان ، شبنم قنواتی زاده فعال محیط زیست در حاشیه بازدید جمعی از فعالین محیط زیست از تالاب هورالعظیم گفت: ما فعالین محیط زیست خوزستانی با بصیرت و بینش سیاسی، اقدام به واکاوی و بررسی مسائل و مشکلات محیط زیست استان می نماییم و اعلام آگاهی از نتایج شوم انتقال آب و خشکاندن خوزستان می نماییم. همچنین اعلام می داریم نسبت به انتقال آب از سرشاخه‌های رود های کارون، دز، کرخه، مارون و جراحی اعتراض داریم چرا که این انتقالات آب فاقد ارزیابی های محیط زیستی، حیات را در استان تهدید می کند.

این فعال محیط زیست افزود: دیگر حتی قادر به تنفس، این حداقل خواسته حیات انسانی نیستیم. در جریان جنگ تحمیلی، خرمشهر تنها در برابر 11 لشکر مکانیزه عراق مقاومت کرد.مگر نه اینکه به گفته امام خمینی (ره)، خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است؟! حال آیا رواست که پس از گذشت سالها از جنگ تحمیلی و تحمل بمب های شیمیایی صدام ملعون، هوای خاک آلوده مسموم برسر مردم نجیب ودرد کشیده خوزستانی ببارد و بسیار بیشتر از جنگ قربانی بگیرد؟ ! آیا پاداش خوزستان سرافراز از آزمون های جنگ تحمیلی،  به یغما رفتن آب و هوا و بیکاری جوانان، تعطیلی کشاورزی و شیوع بیماری، فقر و... .است؟! 

قنواتی زاده ادامه داد: بر اساس تحقیقات پدیده بارش سودانی، اگر در خوزستان وسعت سبزه و تالاب ها کمتر و خشک گردند، بارندگی کاهش یافته و با واژگون آن، یعنی افزایش آب در تالاب ها و سبز شدن خطه خوزستان، افزایش بارندگی رخ خواهد داد از اینرو هر قطره آبی که انتقال داده میشود به همان میزان و بیشتر یا بارندگی کمتر میشود. یعنی دو برابر کاهش منابع آب. 

این فعال محیط زیست گفت: ما خواستار تحقیق و تفحص مجلس از پروژه های سد سازی و انتقال آب توسط نمایندگان مجلس هستیم.  ما خواستار ورود مدعی العموم به پرونده های پروژه های انتقال آب و سد سازی در سرچشمه های کارون در دفاع از حقوق مردم هستیم. 

وی افزود: ما با هرگونه آب حتی به اسم تامین آب شرب مخالفیم و معتقدیم از راه های دیگری باید این آب شرب برای هر منطقه ای از میهن عزیزمان تامین گردد و برای تامین آب شرب فلات مرکزی باید از طریق تشکیل تعاونی های کوچک بسته بندی آب در سر چشمه های کارون صورت پذیرد تا ضمن آنکه باعث اشتغال جوامع بومی میشود از تبعات محزب محیط زیستی واتلاف بیت المال جلوگیری شود. 

شبنم قنواتی زاده در ادامه افزود: ما خواهان تعبیر الگوی کشت در کل کشور به منظور صرفه جویی در مصرف بهینه آب می باشیم مخصوصا معتقدیم که کشت برنج در اصفهان بایستی به کل، تعطیل گردد که مطمئنا در این صورت آب شرب برای ۴ برابر جمعیت استان اصفهان تامین می گردد.  ما خواهان توقف احیای اراضی موات به کشت آبی در بیابانهای اصفهان با استفاده از آب کارون می باشیم.  ما خواهان توسعه و احیای تالاب ها به دلیل پوشش نیزاری و کاهش تبخیر وماهیت اسفنج گونه نگهداری آب در فصول گرما و جلوگیری از ورود آب شور دریا به زمین های کشاورزی ونخیلات می باشیم.

ناصر عبیات : تالاب هورالعظیم در حال نابودی است

همچنین ناصر عبیات دیگر فعال محیط زیست خوزستان در این‌باره گفت:: ‌جمعه به همراه جمعی از فعالان محیط زیست، هیئتی متشکل از قاسم ساعدی، جواد کاظم نسب الباجی و هاشم سواری، نمایندگان استان خوزستان، سید محمد سادات ابراهیمی، مشاور پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست، مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست  و همچنین  جمعی از اصحاب رسانه را در بازدید از منطقه تالاب هورالعظیم و بیابانهای وسیع آن همراهی کردیم با این امید که از این پس بر وضعیت تاسف بار این تالاب مظلوم که از ارتباطی تنگاتنگ با هجوم ریزگردها برخوردار است بیش از این سرپوش گذاشته نشود.

وی ادامه می‌دهد: خوشبتانه در این بازدید خیانت غیرقابل گذشتی که در حق مردمان این خطه روا داشته شده، برای بازدیدکنندگان به وضوح آشکار شد. مردمانی که امروز، در نتیجه نابودی تالاب هورالعظیم، خاک تنفس می‌کنند و به بیماری‌های صعب‌العلاج دچار می‌شوند در حالی که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در مانورهای رسانه‌ای خود به آبگیری 63 درصدی تالاب مباهات می‌کنند. حال آن که کل آب ورودی به منطقه، حاصل پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی است.

عبیات یادآور می‌شود: متأسفانه پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی علاوه بر جریان یافتن در نهرها و به اصطلاح رودخانه‌هایی که به تالاب هورالعظیم منتهی می‌شوند در قالب دو کانال بزرگ، به بیابانهای جنوبی تالاب هورالعظیم هم وارد شده و صحنه‌هایی دردناک پدید می‌آورند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی به بدترین شکل ممکن به اکوسیستم تالاب هورالعظیم آسیب رسانده و نابودی حیات وحش منطقه را رقم زده می‌گوید: خانم ابتکار بدون آنکه اقدام کوچکی در راستای برطرف کردن بحران هورالعظیم انجام داده باشند، در یک برنامه تلویزیونی، از آبگیری 63 در صدی هورالظیم سخن می‌گویند و آن را از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم عنوان می‌کنند، ادعایی که فرسنگ‌ها از واقعیت به دور است. اگر منظور از آبگیری، ریختن فاضلاب، ریختن پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی به تالاب است، ای کاش این آبگیری انجام نمی‌شد تا با بیابانی خشک رو‌به‌رو باشیم نه گندابه‌ای که بانک انواع آلودگی‌ها و بیماری‌هاست.
 
 مسعود کنعانی:  کمیته ای حقیقت یاب برای فاجعه هورالعظیم تشکیل شود

مسعود کنعانی یکی دیگر از فعالان محیط زیست خوزستان، نیز درباره بازدید خود از منطقه هورالعظیم گفت: با توجه به  مشاهدات مستقیم از مناطقى که اجازه بازدید داده شده بود، آبگیرى تالاب از زهآب مزارع نیشکر بوده و بخش وسیعى از تالاب به واسطه عملیات استخراج و بهره بردارى نفت نابود شده است.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه اکوسیستم تالاب به تغییرات و تخریب جدى دچار شده به گونه‌ای که در بخش هاى وسیعى از تالاب، شاهد از بین رفتن حیات گیاهى و جانورى، مهاجرت اهالى و تبدیل تالاب به یک منطقه ممنوعه وسیع در داخل محدوده تقسیمات کشورى شهرهاى اطراف بودیم.

کنعانی با ابراز خرسندی از حضور نمایندگان استان خوزستان و اصحاب رسانه و مشاهده حقیقت تالاب هورالعظیم معتقد است: تشکیل کمیته ای حقیقت یاب متشکل از معتمدین محلى، نمایندگان مجلس و فعالان محیط زیست استان و پیگیرى امر از طریق مدعى‌العموم بر پایه اصل پنجاهم قانون اساسى می‌تواند در راستای حفاظت از زیست بوم خوزستان و سلامت مردم شریف محروم این استان چاره ساز باشد.

این فعال محیط زیست در ادامه می‌گوید: از مسئولان می‌خواهیم، به شعور مردم خوزستان احترام بگذارند و به توجیه مقوله‌های زیست محیطی استان از جمله ریزگردها نپردازند‌ زیرا ما فرزند این منطقه هستیم و منشاء ریزگردها را به خوبی می‌شناسیم.

نماینده اهواز: گزارش بازدید به خانم ابتکار منتقل خواهد شد

در همین زمینه  ، نماینده مردم اهواز در حاشیه این نشست گفت: نفت، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و محیط زیست در بحث تالاب هور کم کاری کرده اند و باید به تعهدات خود عمل کنند. چرا محیط زیست در برابر خشک شدن تالاب هور توسط نفت و حفاری، اقدامات بازدارنده انجام نمی دهند؟

وی با بیان اینکه نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل محیط زیست خوزستان، رسانه ها و جمعی از فعالان محیط زیست این هیئت را همراهی می کنند، اظهار کرد: مشکل اساسی مردم خوزستان، تخصیص اعتبارات برای رفع این معضل به شمار می رود و لازم است ضمن توجه به کانون های داخلی منشا ریزگردها، به کانون های خارجی که از کشور عراق وارد می شود نیز اهمیت داده شود.

وی تصریح کرد: گزارش کامل بازدید از هورالعظیم به صورت مستقیم به معصومه ابتکار منتقل خواهد شد و در راستای پاسخگو بودن مسئولان و تحقق مطالبات مردم تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری می شوند.

حاشیه‌های نشست بررسی راه های صیانت از تالاب هور العظیم

سعید کعبی‌ فرماندار هویزه: امیدواریم با تعامل خوبی که میان مردم و نظام وجود دارد، بتوانیم مشکلات به وجود آمده در هورالعظیم را حل کنیم و به مهار ریزگردها کمک کنیم. در این زمینه وزرات نفت نیز باید به سمتی حرکت کند که استخراج و تولید نفت خود را در آب انجام دهد و برای این امر هزینه بپردازد تا شاهد خشک شدن تالاب برای استخراج نفت نباشیم.

حجت الاسلام سیدمحمد سادات ابراهیمی، مشاور پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست: عزم و اراه جدی بین نمایندگان خوزستان وجود دارد تا مشکلات به وجود آمده در خصوص تالاب هورالعظیم حل شود و بررسی‌های لازم انجام گیرد. به منظور بررسی تالاب هورالعظیم به دستور خانم ابتکار در خوزستان حضور پیدا کرده‌ایم تا صحت آبگیری  حدود 65 درصد از این تالاب بررسی شود.

همایون یوسفی، نماینده اهواز: مهمترین عامل نابودی کشاورزی و محیط زیست خوزستان به ویژه خشک شدن هور‌العظیم، اجرای طرح‌های انتقال بی رویه آب است. ما به عنوان نمایندگان خوزستان به دور از هر گونه اختلاف نظر و با صراحت خواهان توقف کلیه طرح‌های انتقال آب از کارون، کرخه، زهره و دز هستیم.

مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست: ما هرگز زیر بار رهاسازی پساب در تالاب شادگان نرفتیم‌ اما مدیران محلی اصرار کردند. ما هم فقط با یک فصل از سال موافقت کردیم، اما متاسفانه این رویه همچنان ادامه دارد که به ضرر این تالاب بین‌المللی است. طرح احیای تالاب‌ها تقدیم مجلس شده و منتظر تصویب نمایندگان است.

سید‌عباس مشعشع، کارشناس محیط زیست: موضوع خشکی بخش‌هایی از  هور العظیم که استخراج نفت از مهمترین عوامل آن است به یک مساله امنیتی و ژئوپولتیکی تبدیل شده است. یکی از راه‌های کاهش مشکلات هور استخراج نفت با استفاده از دکل‌های شناور است که امروز در حوزه های خلیج فارس و دریای خزر کارشناسان ما از این روش استفاده می‌کنند.













comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
comment
0
0
comment به امید پی گیری مستمر اصحاب رسانه و نمایندگان فهیم خوزستان تا این ترازدی پایان یابد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار