اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
نگاه ترامپ بر عکس اوباما و هیلاری کلینتون بیشتر معوطف به مسائل داخلی آمریکاست و چندان دوست ندارد خود را درگیر سیاست خارجی و بحران‌های منطقه‌ای کند.

مصطفی داننده - ترامپ را دیگر باید رییس جمهور ترامپ خطاب کرد. مرد موحنایی که قرار است راهی کاخ سفید شود تا بعد از اوبامای سیاه پوست قدرت را در آمریکا به دست بگیرد.

بسیاری بر این باور هستند که حضور ترامپ در راس آمریکا به ضرر ایران است و جمهوری اسلامی با مشکلات فراوانی در دوران پسا اوباما روبرو خواهد شد. در این نوشتار اما می‌خواهییم بگوییم انتخاب ترامپ نه تنها به ضرر ایران نیست بلکه به نفع ایران هم خواهد بود.

نگاه ترامپ بر عکس اوباما و هیلاری کلینتون بیشتر معوطف به مسائل داخلی آمریکاست و چندان دوست ندارد خود را درگیر سیاست خارجی و بحران‌های منطقه‌ای کند.

او در سخنرانی‌های خود به صورت صریح گفته است که مخالف حمله به عراق و افغانستان است و ترجیح می‌دهد آمریکا را درگیر مشکلات دیگر کشورها نکند. اوباما و کلینتون به شدت به دنبال ایجاد هژمونی‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بودند اما ترامپ بر اساس این اصل که آمریکا از داخل ضعیف شده است به دنبال بهبود شرایط داخلی آمریکاست. بر همین اساس می‌توان گفت او دوست ندارد خود را درگیر ایران و منطقه خاورمیانه کند.

مهم‌ترین مخالفان ترامپ دولت‌های اروپایی هستند. اروپایی‌ها اصلا دوست نداشتند ترامپ به قدرت برسد. حالا که این اتفاق افتاده است می‌شود گفت که با آمدن ترامپ دره عمیقی میان اروپا و آمریکا ایجاد خواهد شد.

روسای جمهور قبل از ترامپ قدرت رهبری جهان را داشته‌اند چون جهان به ویژه اروپا آنها را به عنوان رهبر جهان قبول کرده بودند اما امروز نخبگان آمریکا هم ترامپ را به عنوان نماینده قدرت جهانی این کشور قبول ندارند چه برسد به کشورهای اروپایی. همین معنا باعث می‌شود ترامپ نتواند اتحاد بین‌المللی را علیه ایران و یا کشورهای مخالف آمریکا ایجاد کند.

قطعا اروپای زمان ترامپ تلاش خواهد کرد ساز خود را کوک کند و دیگر به ساز آمریکا نرقصد. این بهترین فرصت برای ایران است که از ایجاد شکاف احتمالی میان آمریکا و اروپا استفاده کند. اروپایی‌ها نشان داده‌اند که علاقه مند به همکاری اقتصادی و سیاسی با ایران هستند و در این سال‌ها آمریکا تنها مانع این رابطه بود. ایران می‌تواند در عصر ترامپ میخ خود را در اروپا محکم بکوبد.

ترامپ یک معامله گر اقتصادی است. سیاست برای او در منافع اقتصادی تعریف می‌شود. کسی که به دنبال منافع اقتصادی است هیچگاه به جنگ، بحران‌های سیاسی که می‌تواند بازار را ملتهب کند علاقه ندارد مگر آن که جنگ در راستای منافع اقتصادی تعریف شود. 

 آمریکای زمان ترامپ آمریکای پرحاشیه و پرسروصدایی خواهد بود و این بهترین فرصت برای ایران است که سیاست‌های خود را در صحنه‌های منطقه‌ای و جهانی یش ببرد. برجام زمان ترامپ می‌تواند برجام ایران و کشورهای اروپایی باشد و آمریکا به واسطه رییس جمهور موحنایی‌اش کم کم از برجام و توافق هسته‌ای با ایران فاصله بگیرد. 

البته باید تصریح داشت که در سیاست، همه چیز قطعیت ندارد. به علاوه قابل پیش بینی نبودن ترامپ به لحاظ شخصیتی نیز می تواند مزید بر علت باشد تا جهان و از جمله ایران، نگاه محتاطانه ای به چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا داشته باشد.


برچسب ها: ترامپ ، آمریکا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار