اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۶۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
جاده پرپیچ و خم مسجد سلیمان - اندیکا - بازبافت - شهرکرد در شمال شرق استان که از محورهای ارتباطی فرعی خوزستان به چهارمحال و بختیاری محسوب می شود با طبیعی زیبا و چشم اندازهای طبیعی و بکر می تواند دسترسی مطمئن به زیبایی های استان چهارمحال و بختیاری را فراهم سازد.

 این جاده در سال 1362 توسط جهادسازندگی با هدف ارتقای سطح شاخص های ارتباطی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری احداث شد.

این جاده به طول 460کیلومتر که 240کیلومتر آن در محدوده اهواز تا منطقه تاراز(مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری) و تاراز تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری به طول 220کیلومتر ادامه دارد.

جاده اهواز- مسجدسلیمان - اندیکا - شهرکرد تا سال 1382 با مشخصات راه روستایی مورد استفاده قرار می گرفت ولی در سال 1382 که این مسیر به اداره های راه و شهرسازی دو استان تحویل شد مشخصات فنی آن ارتقا و در حد جاده فرعی درجه دو ارتقا یافت.

این جاده با عملکرد بین استانی و اتصال مستقیم سه استان اصفهان ، چهارمحال و بختیاری و خوزستان و کاملا استراتژیک با پتانسیل های اقتصادی ، صنعتی ، کشاورزی ، جاذبه های گردشگری ، دامپروری ، مبادلات مرزی با کشور عراق قابلیت تبدیل به یک محور اصلی (شریانی) را دارا است.

با اینکه هم اکنون مسیر اصلی تردد بین استانی خوزستان- چهارمحال و بختیاری - اصفهان از محور اهواز- سه راهی کوپال ، هفتکل ، باغملک ، دهدز ، لردگان - اصفهان انجام می شود ولی تردد در جاده - اهواز- مسجدسلیمان - اندیکا- بازفت - شهرکرد هرروز به دلایل مختلف از جمله نگهداری مناسب و بهره مندی مردم دو استان از چشم اندازهای زیبای مسیر بیشتر می شود به گونه ای که در فصول بهار و تابستان ترافیک در این جاده پررمز و راز که صدها سال محل تردد دام و عشایر استان چهارمحال و بختیاری بوده افزایش می یابد. 

تردد زیاد در این جاده به حدی بود که موجب تعجب احمد سیاحی معاون امور عمرانی استانداری خوزستان که به اتفاق هیاتی مشغول بازدید از این محور بود شد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان می گوید: باوجود پیچ و خم زیاد این جاده ، تردد در آن برای هر شهروند خوزستانی خاطره انگیز است چرا که بخش مهمی از این جاده در تنها منطقه ییلاقی خوزستان واقع است که جزو مناطق سردسیر با بارش برق زیاد محسوب می شود.

مدیرساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در باره وضعیت این جاده به خبرنگار ایرنا گفت:محور اهواز- مسجدسلیمان - بازفت - شهرکرد- اصفهان برای جایگزینی جاده اهواز- ایذه - اردل- شهرکرد گزینه مناسبی می باشد که با تصویب در روند ارتقا فنی جاده و ایجاد واریانت ها و تونل های مهم و حساس ، قابلیت استفاده از آن جدا از مزیت های منطقه ای را فراهم خواهد کرد.

مراد مهری افزود: با مطالعه و احداث واریانت ها و تونل های جدید در دو حوزه استانی خوزستان و چهارمحال و بختیاری ، در حوزه خوزستان این مسیر 62کیلومتر کاهش ودرحوزه استان چهارمحال و بختیاری 66کیلومتر کاهش و در مجموع این جاده پرپیچ و خم از 460کیلومتر به 332 کیلومتر کاهش خواهد یافت.
وی گفت: در واریانت مبانبر مسجدسلیمان - اهواز و واریانت مسجدسلیمان - اندیکا و همچنین احداث تونل های دلا و چلو در مجموع این محوز 62کیلومتر کاهش می یابد.

مدیرساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در ادامه گفت: با مسیرهای مطالعه شده و دست مطالعه در حوزه استان چهارمحال و بختیاری ، احداث تونل تاراز- تنگ حونی ، تونکل چری به مورز و تونل دشتک ، مسیر تاراز تا شهرکرد 66کیلومتر کاهش می یابد.

مهری افزود: البته اجرای تونل ها در دو حوزه خوزستان و چهارمحال و بختیاری به مجوزهای زیست محیطی نیاز دارد که هنوز این مجوزها صادر نشده است.

وی با اشاره به اجرای طرح های بهبود ترافیکی و کاهش خطرپذیری این محور در حوزه استان خوزستان گفت: تاکنون طرح های زیرسازی ، نصب علایم هشداردهنده ، روکش آسفالت و عریض کردن این محور توسط اداره کل راه و شهرسازی و با هدف ارتقا ایمنی و کاهش تصادف های جاده ای انجام شده که در مجموع باعث کاهش تصادف های رانندگی و افزایش تردد و آسایش خاطر رانندگان شده است.

* پدافند غیرعامل

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان می گوید: ارتقا سطح فنی جاده اهواز- مسجدسلیمان - اندیکا - شهرکرد، باعث کاهش فشار ترافیک از جاده های اصلی و سرریز ترافیک به این محور و در کل به لحاظ پدافند غیرعامل می تواند برای کشور راهگشا است.

منوچهر رحمانی ، استراتژیک بودن مسیر به دلیل قرار گرفتن در کریدر کاملا امن ، ارتقا راه موجود به منظور افزایش ظرفیت و ارتقا سطح سرویس و ایمنی مسیر، ارتقا مشخصات راه در حد یک محور اصلی بین استانی ، ظرفیت ارتقا راه موجود به یک محور سریانی شرق - غربی در بخش میانی کشور ، ساماندهی و تسریع در آمد و شد شهروندان و مردم روستایی و عشایری ، ارتقای کاربری زمین های پیرامون محور و ایجاد زسرساخت مناسب و تسهیل در ترافیک رو به افزایش وسایط نقلیه و جاذبه های گردشگری مسیر دو سد مسجدسلیمان ، سد شهیدعباسپور ، دشت شلال دشتگل ،، ارتفاعات برفگیر تونل دلا و شیمبارو ارتفاعات برف گیر تاراز و منطقه ییلاقی بازفت را از دلایل توجیهی طرح بهبود فنی جاده اهواز- مسجدسلیمان - اندیکا - شهرکرد بیان کرد. 

بنا به این گزارش در نشستی که با حضور معاون امور عمرانی استاندار خوزستان در منطقه تاراز با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ، معاون راه و شهرسازی استان ، فرماندار اندیکا و امام جمعه مسجدسلیمان  برگزار شد وضعیت این جاده مورد بررسی قرار گرفت و گزارشی از طرح های بهبود این جاده ارائه شد.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان در این نشست از اداره کل راه و شهرسازی خواست یک مشاور قوی برای انجام مطالعات بهبود این جاده مهم انتخاب کند ضمن آنکه نسبت به نصب گاردریل در نقاط حادثه خیز و مشرف به دره های عمیق اقدام کند.

سیاحی با بیان اینکه بهبود این مسیر و کاهش مسیراز 413کیلومتربه 332کیلومتر و زمان سفر از هفت ساعت به چهار ساعت به یک هزار و 200میلیارد ریال نیاز دارد خواستار تامین اعتبار آن از محل اعتبارات ملی شد.

در استان خوزستان حدود 15هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی وجود دارد
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
رضا زهیوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
comment
0
0
comment اصلا هم جاده خوبی نیست مسیر اهواز ایذه اصفهان هم کوتاهتر و هم زیباتر و جاذبه های گردشگری بهتری دارد ما چند بار از جاده روستایی تاراز عبور کردیم اصلا ایمنی ندارد فقط برای کوهرنگ اندیکا مناسب است، تابستونا هم که جهنمه ... بلحاظ گردشگری هم از مسیر لردگان ایذه اهواز ،سدهای کارون 3و4 کوه گل و کوه سفید ییلاقی ایذه بهمراه شهر سراسر کتیبه باستانی ایذه بیشترین پتانسیل رو دارد و نامیدن این جاده بعنوان جاده جایگزین خنده دار و کودکانه است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار