اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
واکنش مسؤولان دولتی، شخصیت‌ها و نمایندگان مجلس به تصویب طرح تمدید تحریم ۱۰ساله ایران در سنای آمریکا
تمدید تحریم‌های 10 ساله آمریکا علیه ایران واکنش برخی شخصیت‌ها، نمایندگان مجلس و مسؤولان دولتی را به همراه داشت و آنان این اقدام آمریکا را ناقض برجام، پشت پا زدن به تعهدات بین‌المللی واشنگتن قلمداد کردند و درباره عواقب آن هشدار دادند.
 قانونگذاران مجلس سنای آمریکا، پنجشنبه شب گذشته با 99 رأی مثبت و بدون هیچ رأی مخالف طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کردند. این طرح هم‌اکنون باید برای تبدیل شدن به قانون به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ارسال شود.

این قانون که زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید، اولین بار در سال 1996 با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری کلان خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد و از آن زمان یک بار در سال 2006 تمدید شده است. قانون تحریم‌های ایران پایان سال جاری میلادی، یعنی یک ماه دیگر، منقضی می‌شود.

در گذشته مسئولان دولتی تمدید تحریم‌های 10 ساله ایران را ناقض برجام عنوان کرده بودند. برای مثال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این باره گفته‌ است: «این قانون در پایان سال 2016 مدتش تمام می‌شود. یک گروهی از سناتورها و نمایندگان مجلس (آمریکا) به دنبال تمدید آن هستند. ما هم به دولت آمریکا تذکر دادیم که باید برجام رعایت شود و تمدید قانون ISA مغایر با برجام است.»

«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی، «علی شمخانی» دبیر شورایعالی امنیت ملی، «مجید تخت روانچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای و برخی دیگر از مسؤولان دولتی هرکدام با اتخاذ موضعی تمدید تحریم‌ 10 ساله ایران را ناقض برجام عنوان کردند.

در همین راستا و براساس اقدام سنای آمریکا، برخی شخصیت‌ها، نمایندگان مجلس و مسؤولان دولتی در گفت وگو با خبرگزاری فارس نسبت به این اقدام ایالات متحده آمریکا واکنش نشان دادند که در ادامه به برخی از این واکنش‌ها اشاره شده است.

*تمدید 10 ساله تحریم ایران توسط آمریکا باید ما را به غیرت آورد به کسی وابسته نباشیم/ برجام آزمونی بود که نشان داد آمریکا به هیچ چیز پایبند نیست

سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس،‌ در واکنش به تمدید 10 ساله تحریم ایران توسط آمریکا گفت:‌ باید همه از نظر دینی، عقیدتی،‌ اخلاقی و تجربی بپذیریم که نمی‌شود از آمریکا جز این انتظار داشته باشیم.

وی افزود: استکبار، استعمار و استثمار که در راس آن آمریکا است طبیعتش این است آن هم نه نسبت به ایران حتی نسبت به شهروند خودش که در سرش بزند، بکشدش و از پای درآورد.  وقتی آمریکا با شهروندان خود اینگونه رفتار می‌کند دیگر نباید انتظار داشته باشیم با ما از روی شرافت و انسانیت رفتار کند. 

در ادامه با تاکید بر اینکه آمریکا، اسرائیل و ارتجاع عرب شیطان هستند، گفت: تا آمریکا، اسرائیل و ارتجاع عرب نمرده‌اند ما نباید از مکر و حیله آنها ایمن باشیم. اینان مادامی که حیات دارند و برای خودشان سروری قائل هستند همین رفتار را با ما انجام می‌دهند. تحریم‌مان می‌کنند و به دنبال نابودی ما هستند. اینها گاهی به خاطر یک قطعه هواپیما فردی را از هستی ساقط می‌کنند.

اکرمی با تاکید بر اینکه طبیعت آمریکا زور و تزویر است،‌گفت: آمریکا می‌خواهد آقایی‌اش را با هر وسیله‌ای اثبات کند. برجام صرفا هسته‌ای و اورانیوم نیست. همه می‌دانند هسته‌ای ما برای استفاده علمی و پزشکی بوده است و ما از همان روز اول به دنبال اتم نبودیم. ما عضو NPT بوده‌ایم و آنها هیچ مورد خلافی از ما مشاهده نکرده بودند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: برجام یک آزمون بود که به مردم‌مان آمریکا را معرفی کنیم که این کشور به هیچ چیزی پایبند نیست. نه اینکه تنها با هسته‌ای ما مخالف است او ذلت ما و تسلیم شدن ما را می‌خواهد. 

اکرمی خاطرنشان کرد: اقدام اخیر آمریکا بار دیگر اثبات کرد که این آمریکاست که با ایران مشکل دارد و مردم ما نیز بار دیگر پذیرفتند که نظام ایران با دنیا مشکل ندارد و این دستاورد بسیار مهمی بود و نظام را محق به مردم و دنیا شناساند. 

وی در ادامه پیرامون راهکار دولت در ادامه کار گفت:‌همه ما باید به شعاری که مقام معظم رهبری برای سال 95 نامگذاری کردند، که آن اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بود، عمل و اجرا کنیم. آنچه بخواهیم در این کشور انجام دهیم شدنی است. تنها اراده جدی می‌خواهد. 

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: اقدام اخیر آمریکا در تمدید تحریم ایران باید عامل دیگری باشد که ما را به غیرت بیاورد که کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من. یعنی ما نباید به کسی وابسته باشیم.

*تمدید تحریم ایران توسط آمریکا خلف وعده و پشت پا زدن به تعهد بین‌المللی است/ انتظار می‌رود اوباما وتو کند

الهام امین‌زاده دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی و معاون سابق حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، در واکنش به تمدید تحریم 10 ساله ایران توسط آمریکا اظهارداشت: سال گذشته که برجام نهایی شد طرفین قرار را بر این گذاشتند تعهداتشان را مرحله به مرحله انجام دهند. 

وی افزود: قرار بر این شد هر مرحله‌ای که جمهوری اسلامی ایران از تعهداتش را انجام می‌دهد طرف مقابل نیز مرحله به مرحله در کاهش تحریم‌ها تعهدات خودشان را انجام دهند. براساس آنچه که توافق شد ما فعالیت‌ هسته‌ای‌مان را براساس فرمول و برنامه‌ای که در برجام آمده است آن را مسدود کنیم و طرف مقابل نیز تحریم‌های ما را کاهش دهند و به کلی از بین ببرند. 

امین‌زاده خاطرنشان کرد: منتهی با توجه به اینکه تمدید تحریم 10 ساله در زمان اوباما که خودش و دولتش درگیر برجام بوده است، دارد اتفاق می‌افتد و با حد نصابی هم که در مجلس سنای آمریکا رای آورد، انتظار می‌رود وتو از طرف رئیس‌جمهور فعلی آمریکا انجام شود. 

دستیار رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی افزود: رویکرد نمایندگانی که در آمریکا هستند پشت پا زدن به یک تعهد بین‌المللی است که نتیجه نهایی‌اش نقض حقوق بشر ملت ایران است. علاوه بر این موضوع، نقض یک تعهد بین‌المللی است.

وی تصریح‌کرد: همچنین تمدید تحریم ایران  علاوه بر پیمان‌شکنی، خلف وعده و نقض حقوق بشر ملت ایران است چراکه هر گونه تحریمی که بخواهد اعمال شود قطعا آثارش به ملت ایران وارد خواهد شد حال چه تحریم انرژی باشد چه تحریم صنایع هوایی.

امین‌زاده تأکید کرد: ما هر نوع تحریمی را نقض حقوق بشر ایران می‌دانیم، نقش تجارت آزاد بین‌المللی می‌دانیم. حق تجارت و حق رفاه مردم یک حقی است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است و به نظر نمی‌‌آید دولت آمریکا بخواهد ناقض حقوق بشر در صحنه بین‌المللی به شمار آید و شناخته شود و باید رفتار خودش را اصلاح کند. 

*دولت باید به تمدید تحریم‌های 10 ساله آمریکا علیه ایران واکنش نشان دهد/ موضوع را یکشنبه در مجلس بررسی می‌کنیم

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به تمدید قانون داماتو (تحریم 10 ساله ایران) در آمریکا،‌ گفت: قطعا این موضوع در جلسه روز یکشنبه هفته آتی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی باید در خصوص این موضوع عکس‌العمل نشان دهد و ما طرح‌ها و برنامه‌هایی داریم که اجرا خواهیم کرد.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس اظهار داشت: مجلس نیز دولت را خواهد خواست و سؤال خواهد کرد که چه اقداماتی را در این باره صورت داده و اگر دولت اقدامات کندی داشته باشد و یا اقداماتی نکرده باشد قطعا مجلس به وظایف نظارتی خود در این خصوص عمل می‌کند.

*آمریکا منتظر عواقب نقض برجام باشد/ مجلس عکس‌العمل متقابل خود را نسبت به مصوبه سنای آمریکا نشان می‌دهد

سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به تصویب قانون تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در سنای آمریکا، اظهار داشت: با تصویب این قانون موضوعی که به رجل سیاسی دنیا ثابت می‌شود این است که از ابتدا هم جمهوری اسلامی ایران قصد دشمنی نداشته است، بلکه ابرقدرتی به نام آمریکاست که قبل از انقلاب اسلامی چشم به منابع ایران داشته و در امور داخلی ایران دخالت هم کرده است، این موضوع در اسناد لانه جاسوسی آمریکا و رفتارهای بعدی این کشور وجود داشته است.

وی افزود: اگر آمریکایی‌ها بخواهند تحریم‌ها علیه ایران را ادامه دهد، موضوعی که همیشه روی آن اعتقاد داشته‌ایم و آن را دیده و تجربه هم کرده‌ایم که همان هدف آمریکا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی است بالاخره به جهانیان ثابت می‌شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی عکس‌العمل متقابل خود را نسبت به این مصوبه سنای آمریکا نشان خواهد داد، گفت: ما سال‌هاست بدون آمریکا زندگی کردیم، درست است که هزینه‌های زیادی هم برای این موضوع پرداخت کردیم اما بالاخره پرداخت کردیم و دیگر برای ما فرقی نمی‌کند، ما بارها هویت ملی و اقتدار ایرانی بودن‌مان را به دنیا ثابت کردیم و باز هم همان راه را ادامه می‌دهیم.

وی در ادامه درباره مغایرت این مصوبه سنای آمریکا با توافق هسته‌ای و نقض برجام، توضیح داد: مراجع بین‌المللی که به عنوان حَکَم تعیین شده بودند باید در مورد این مسئله قضاوت کنند.

جلودارزاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظر شما به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این زمینه چیست؟ گفت: این موضوع تحریمی از قبل بوده است، باید ببینیم در موارد برجام لغو این تحریم قید شده بود یا نه، اگر قید شده باشد، آمریکایی‌ها با این مصوبه برجام را نقض کرده‌اند.

این عضو فراکسیون امید مجلس همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب پیش از این در این باره گفته بودند اگر قانون تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران تصویب شود، قطعاً‌ و بدون تردید نقض برجام است، نظر شما در این باره چیست؟ خاطرنشان کرد: بنده این موضوع را دیدم، دقیقاً همین‌طور است، مجموعه‌ای که در مذاکرات هسته‌ای بودند، باید قدم بعدی را تعیین کند، چون مسئله امنیت ملی مطرح است و مجلس شورای اسلامی هم راجع به این مسئله بحث می‌کند و تصمیم مناسب را در این زمینه می‌گیرد، بالاخره توافقی انجام شده که برای ما حُکم قانون را داشته است، آن طرفی که قانون را نقض می‌کند عواقب آن را هم می‌بیند.

*وزارت خارجه باید در شأن جمهوری اسلامی ایران به موضوع تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکا ورود کند/ اقدام تقنینی و نظارتی مجلس درباره تمدید تحریم‌ها

حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند و کوه‌بنان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به تمدید 10 ساله قانون تحریم‌ها علیه ایران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا گفت: دولت قطعاً باید در چارچوب برجام این موضوع را بررسی و تصمیم مقتضی را در این باره اتخاذ کند.

وی افزود: وزارت امور خارجه باید در شأن جمهوری اسلامی ایران به این موضوع ورود کند و اقدامات لازم را در این راستا صورت دهد.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی حتماً‌ اقدام لازم برای مقابله با این موضوع خواهد داشت و در حوزه تقنینی و نظارتی اقدام خواهد کرد.

امیری در پایان با بیان اینکه در مقابل هر اقدام و تصمیم آمریکا باید تصمیم لازم اتخاد شود،‌ اظهار کرد: چندی پیش طرحی در مجلس تدوین شد که ورود کالاهای آمریکایی به کشور را منع می‌کرد.

*دولت آمریکا راهی جز وتوی مصوبه سنا ندارد/ ایران واکنش جدی به مصوبه تمدید 10 ساله تحریم‌ها نشان می‌دهد

محمدرضا عارف نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره رأی سنای آمریکا به تمدید 10 ساله تحریم آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: اقدام سنای آمریکا در تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اعتماد به این کشور را در نظام بین‌المللی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و تبعات زیادی برای آمریکا در پی خواهد داشت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به تعهدات بین‌المللی مطمئناً واکنش جدی را در برابر این اقدام سنای آمریکا نشان خواهد داد و مانند گذشته راه خود را با توجه به منافع ملی ادامه می‌دهد.

عارف همچنین تصریح کرد: مسئولان سیاست خارجی ایران نیز مانند گذشته باید با هوشیاری، اقدامات کشورهای مرتبط با برجام به خصوص دولت جدید آمریکا را که به نظر می‌رسد می‌خواهد هزینه نقض برجام را متوجه ایران کند، به دقت رصد کرده و موضع‌گیری مناسب با توجه به منافع ملی ایران اتخاذ کنند.

رئیس فراکسیون امید مجلس در پایان به سایت جماران گفت: دولت ایالات متحده آمریکا باید بداند که اگر بخواهد در نظام بین‌الملل اعتماد به کشورش را زیر سؤال نبرد، راهی جز وتوی مصوبه سنای آمریکا ندارد.

*تمدید تحریم‌های داماتو بدون شک نقض صریح برجام است/ مجلس باید ظریف را احضار کند

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به تصویب قانون تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در سنای آمریکا، اظهار داشت: بدون شک تمدید تحریم‌های داماتو نقض صریح برجام محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی در اولین فرصت حتماً باید محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را برای ارائه آخرین گزارش‌ها در این زمینه به پارلمان فرابخواند، افزود: علی‌الاصول مجلس شورای اسلامی متناسب با گزارشی که وزیر امور خارجه و همچنین دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی ارائه خواهند داد، باید اقدام متناسب و متقابل را انجام دهد.

این عضو فراکسیون امید مجلس همچنین تصریح کرد: بر اساس مفاد برجام این حق برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که وقتی برجام توسط یکی از طرفین نقض شود، طرف دیگر می‌تواند بر تعهداتش باقی نماند و به شرایط پیش از اجرای برجام برگردد.

وکیلی در پایان خاطرنشان کرد: اولین اقدام مجلس شورای اسلامی اقدام متقابل و متناسب پس از دریافت آخرین گزارش و تحلیل از وزیر امور خارجه خواهد بود.

مصوبه سنای آمریکا برای تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه ایران قطعاً نقض برجام است/ کمیته نظارت بر اجرای برجام اعلام نظر کند

محمدرضا بادامچی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به تصویب قانون تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در سنای آمریکا، اظهار داشت: مجلس قطعاً در برابر این اقدام سنای آمریکا واکنش نشان خواهد داد، چرا که تحریم‌ها طبق برجام تمام شده بود و نباید دوباره تحریم‌ها را برقرار کنند.

وی با تأکید بر اینکه مصوبه سنای آمریکا برای تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تحریم جدید محسوب می‌شود و قطعاً برخلاف برجام است، افزود: البته کمیته نظارت بر اجرای برجام این موضوع را بررسی و نظرش را اعلام می‌کند، اما آنچه که مهم است اینکه آمریکا تحریم‌هایی که تمام شده بود را دوباره برقرار کرده است، این اقدام قطعاً‌ برخلاف خواسته‌های جمهوری اسلامی و نقض برجام است.

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه تصریح کرد: احتمال می‌دهم کمیته نظارت بر اجرای برجام سریعاً تشکیل جلسه دهد و به طور صریح اعلام‌نظر کند.

بادامچی در پایان خاطرنشان کرد: برداشت ما این است اقدام مجلس سنای آمریکا در تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه ایران اقدام صحیحی نبوده است، آنان بایستی صداقت و راستی‌آزمایی خودشان را ثابت کنند، اما تحریم‌ها را دوباره برقرار کردند که این بر خلاف خواست و شروط نظام جمهوری اسلامی در برجام بود، مجلس شورای اسلامی حتماً‌ در این مورد واکنش نشان می‌دهد، این چند روز پارلمان نشست علنی نداشت اما در جلسه علنی روز یکشنبه خانه ملت قطعاً نسبت به این مصوبه مجلس سنای آمریکا واکنش نشان خواهیم داد.

شاهد بدعهدی‌های آمریکا در روند اجرای برجام هستیم/ تاکید بر اقدام مقتضی مجلس و دولت در راستای منافع ملی

رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به تمدید 10 ساله قانون تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا، گفت: مجلس و دولت در راستای منافع ملی و در موقع مقتضی قطعا اقدامات لازم را صورت خواهند داد. 

وی افزود: دولت قطعا براساس منافع کشور تصمیمات لازم را خواهد گرفت و تصمیمات دولت و مجلس و نظام در جهت منافع کشور به موقع خواهد بود.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس اظهار داشت: دولت و مجلس و مجموعه نظام همسوی با یکدیگر حرکت کرده و تصمیمات لازم را در جهت دفاع از منافع ملی دارند.

سبحانی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا در روند اجرای برجام به تعهداتش عمل نکرده و ما شاهد بدعهدی‌های آمریکا در روند اجرای برجام هستیم. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار