اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا رئیس جمهور این کشور طرح تمدید تحریم‌های ایران را امضا خواهد کرد.
پس از آن که سنای آمریکا طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌های ایران را تصویب کرد، یک مقام ارشد کاخ سفید گفت انتظار می‌رود باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز این طرح را امضا کند.

این مقام ارشد کاخ سفید در مصاحبه با پایگاه خبری هیل، از امضای این طرح توسط اوباما طی 10 روز آینده خبر داد. این در حالی است که اوباما همواره اعلام کرده بود هرگونه طرحی را که توفق هسته‌ای با ایران را با خطر روبه‌رو کند و نقض آن محسوب شود، وتو خواهد کرد.

این مقام کاخ سفید گفت دولت آمریکا معتقد است این اقدام کنگره و سنا، توافق هسته‌ای با ایران را نقض نمی‌کند، بنابراین شرایط لازم برای امضا شدن از سوی رئیس‌جمهور را دارد.

آمریکا یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است. این توافق 23 تیر سال گذشته بین ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در وینِ اتریش امضا شد.

بر اساس برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام)، قرار شد در ازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همۀ تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبۀ مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران لغو ‌شود.

مجلس سنای آمریکا 11 آذر طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران را به‌اتفاق آراء تصویب کرد. در این جلسۀ سنا، طرح مذکور برای تمدید قانون تحریم موسوم به آی‌اس‌اِی با 89 رأی موافق و یک رأی ممتنع، بدون رأی مخالف، به تصویب رسید. برنی سندرز تنها سناتور دموکراتی بود که به این طرح رأی نداد.

پیش‌تر نیز مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ 25 آبان با 419 رأی موافق در مقابل یک رأی مخالف، این طرح را تصویب کرده بود و این لایحه اکنون برای تبدیل ‌شدن به قانون تنها باید به امضای اوباما برسد.

این در حالی است که مسئولان ایرانی بارها تأکید کرده‌اند تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض برجام است و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، 3 آذر فرمودند اگر این تحریم‌ها، تمدید، اجرایی و عملیاتی شود قطعاً نقض برجام است و جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، اخیراً در واکنش به تمدید تحریم‌های یک‌جانبۀ امریکا اظهار کرد: «مصوبۀ اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام است.»

با این حال نمایندگان کنگره معتقدند تصویب این طرح برای اطمینان از قابلیت بازگشت‌پذیری تحریم‌های ایران در صورت نقض تعهدات از سوی این کشور، لازم است.

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواه اکثریت سنای آمریکا، 9 آذر ایران را به تلاش برای «گسترش حوزۀ نفوذ خود در سراسر خاورمیانه» متهم کرد و گفت: «حفظ این تحریم‌ها، حیاتی است.»

مقامات آمریکا در سال 1996 و در دورۀ ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، ایران را به بهانۀ واهی تلاش برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای، تحریم کردند.

به گزارش پرس تی وی، ایران شدیداً این اتهام را رد و اعلام کرد به‌عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد به پیمان‎نامۀ منع گسترش سلاح‎های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، حق استفاده از فناوری هسته‎‏ای برای اهداف صلح‌آمیز را دارد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار