اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
شهردار اهواز:
 شوشان: پنجمین همایش شهرداران استان خوزستان با سخنان شهردار اهواز آغاز به کار کرد، در این همایش سید خلف موسوی ضمن خیر مقدم به کلیه ی شهرداران استان و تقدیر از حمایتهای استاندار خوزستان از شهرداری ها گفت: لازم می دانم شهادت جمعی از زایرین خوزستانی  در انفجار تروریستی حله را خدمت همه ی مردم استان و ایران تسلیت عرض کنم و همچنین از کلیه ی شهرداران استان به خصوص شهرداران شهرهای مرزی که در برگزاری پیاده روی اربعین حسینی زحمت کشیدند و استاندار محترم خوزستان که روزانه بر روند کارها نظارت دقیق داشتند نیز تقدیر و تشکر کنم.


شهردار اهواز در ادامه به چالش های مهم مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: در کشور ما برخلاف کشورهای پیشرفته، جایگاه شهرداری ها بدرستی تعریف نشده است و در ساختار نظام اجرایی کشور نیز این موضوع به خوبی تبیین نشده است. شهرداری ها علیرغم اینکه که حدود 70 درصد جمعیت کشور را مدیریت می کنند، جایگاه مناسبی در ساختار اجرایی کشور ندارند در حالیکه همه ی ارگانها به وزارتخانه یا معاونتهای ریاست جمهوری متصل هستند.

موسوی افزود: بودجه ی عمرانی که شهرداری های کلانشهرها هزینه می کنند، معادل بیش از نیمی از بودجه ی عمرانی دولت است اما در ساختار اجرایی کشور شهرداری ها زیرنظر سازمان شهرداری ها وابسته به وزارت کشور هستند که یکی از وظایف آن رسیدگی به امورات شهرداری هاست.

وی ادامه داد: یکی از خواستهای عمومی شهرداریها که در مقاطع مختلف از جمله اجلاس کلانشهرها مطرح می شود تاسیس وزارتخانه ای به عنوان وزارت شهرداری ها یا معاونتی در حوزه ی ریاست جمهوری با عنوان معاونت امور شهرداری ها جهت رسیدگی به امورات این ارگانهای مهم است و در همین راستا با توجه به محلی بودن مدیریت شهرداری ها، ضروری است اتحادیه ای تحت عنوان شهرداران کشور تشکیل شود.

شهردار اهواز عدم وجود مدیریت یکپارچه ی شهری را معضل اصلی شهرداری های استان و کشور برشمرد و تصریح کرد: ما شهرداران علیرغم مسئولیت سنگینی که همانا اداره ی یک شهر است، اختیارات متناسب با وظایف خود را نداریم.


 به طور مثال افکار عمومی باور ندارند که ما در قبال موضوع آب و فاضلاب مسئولیتی ندارند و این موضوع در اعتراضات شهروندان نسبت به این موضوع و سایر مواردی از قبیل روشنایی، گاز، مخابرات، ترافیک و غیره مشهود است که این دومین چالش بزرگی پیش روی شهرداری ها و شوراهای شهر است. 

وی ادامه داد: جهت حل این موضوعات، در دولت کنونی کمیسیونی با عنوان کمیسیون کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها جهت رسیدگی به موضوعات شهری تعیین گردید و در این کمیسیون، مساله ی مدیریت یکپارچه ی شهری مورد بررسی قرار گرفت و لایحه ای با این عنوان آماده شده و در حال گذراندن مراحل تصویب است که امیدواریم با تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی، گام مهمی جهت برون رفت از این چالش و ایجاد مدیریت یکپارچه شهری برداشته شود ضمن اینکه ریاست محترم جمهوری نیز عنایت ویژه ای به این موضوع دارند.

شهردار اهواز به دغدغه ی دیگر شهرداری ها، یعنی درآمدهای پایدار شهری اشاره کرد و گفت: این درآمدها تعریف اصولی خود را دارند، ولی به دلیل دخالت دولتها در مقاطع مختلف همواره این موضوع به چالش بزرگ شهرداری ها تبدیل شده است و کار به جایی رسیده که یک شهردار به جای اینکه دغدغه ی توسعه ی شهر را داشته باشد، نگران پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل است. هم اکنون شهرداری ها عملاً علیرغم قوانین متعدد، امکان وضع و اخذ عوارض محلی را ندارند.


وی افزود: طبق قوانین قبلی، شهرداری ها عوارض مختلفی را بابت موضوعات مختلف از ارگانها و کارخانجات جهت توسعه شهرها دریافت می کردند، اما پس از مدتی این عوارض تجمیع گردید و مقرر شد این عوارض پس از دریافت به صورت متمرکز به مرکز ارسال و از آن طریق بین شهرهای مبدا توزیع گردد. ولی با گذشت زمان و بوجود آمدن مالیات ارزش افزوده و برداشتن سهمی از آن توسط دولت، سهم ناچیزی از آن به شهرداری ها می رسد و گاهی به اشتباه تصور می شود که این پول دولت است که به شهرداری ها داده می شود. این سهم ناچیز نیز هم اکنون در حال برداشته شدن است و این خطری برای پیشرفت شهرها و کلانشهرهاست. 

شهردار اهوازخواستار پیگیری جدی این موضوع شد و گفت: باید برای هر شهری متناسب با ویژگی های آن، درآمدهای پایدار تعریف شود. 
سید خلف موسوی، قدیمی بودن قانون شهرداریها را مشکل اساسی دیگر شهرداری ها دانست و گفت: اصل این قانون متعلق به حدود 60 سال پیش است.گذشت زمان و پیچیده تر شدن امور، ضرورت روزآمدی آنرا عیان می کند و توقع ما از دولت، به روزآمدی و جامع کردن قانون است. 
شهردار اهواز در ادامه به وجود صنایع حیاتی کشور در استان خوزستان و معضلات از جمله آلودگی هوا،ریزگردها، آلودگی های نفتی، صنایع و عدم پرداخت عوارض قانونی متناسب با آن اشاره کرد و گفت:  در جلسه اخیر خود با وزیر محترم نفت به این نکته اشاره کردم که طبق قانون ارزش افزوده، هرگونه خرید و فروشی شامل این قانون می شود و هیچ چیز از این قانون مستثنی نیست. لذا تولیدات نفتی نیز قطعاً شامل این قانون می شوند ارزش افزوده نفت باید به شهرهای مبدا پرداخت شود.


سید خلف موسوی تصریح کرد: چگونه است که در جزیی ترین معاملات این قانون ارزش افزوده اجرا می شود ولی در مورد فروش نفت این موضوع مصداق ندارد؟ اگر همین موضوع در استان ما اجرا شود از مسایل دیگر بی نیاز می شویم و این نص صریح قانون است.  این امر باید به خواست عمومی تبدیل شود اما متاسفانه برخی از صاحب منصبان اعتقادی به این امر ندارند. 

موسوی با اشاره به عدم پرداخت سهم تعیین شده ی دولت در منابع درآمدی شهرداری ها اظهار داشت: درآمدهای متمرکزی وجود دارد که دولت به نام شهرداری ها دریافت کرده، ولی هیچ یک از شهرداران اطلاعی از سهم خود در این خصوص ندارند. در صورتیکه این حق قانونی شهرهاست.

وی چالش دیگر شهرداری ها را عدم دسترسی به اطلاعات مودیان امور مالیات ارزش بر افزوده دانست و گفت: هیچ شهرداری در این زمینه اطلاعاتی ندارد و به عبارتی دیگر ما هیچ اطلاعاتی از میزان حقوق قانونی خود در خصوص این درآمدها نداریم. ما نیاز داریم بدانیم به صورت قانونی چقدر سهم داریم.

شهردار اهواز همچنین به موضوع حاشیه نشینی در شهرها اشاره و خاطر نشان کرد: وجود حاشیه نشینی در شهرهای استان به دلایلی از قبیل جنگ و بیکاری از مهمترین چالش های مدیریت شهری در استان خوزستان است. حاشیه نشینی هایی که با ساخت و سازهای غیرمجاز رشد کرده اند و بدون پرداخت هیچ عوارضی هم اکنون از شهرداری ها توقع خدمات دارند، دولت باید در بودجه ی خود بودجه ای به این موضوع اختصاص بدهد. ما ناچاریم عوارض نقاط مرکزی شهر را در مناطق حاشیه نشین هزینه کنیم و باید فکر اساسی در این خصوص صورت گیرد.

 وی خاطر نشان کرد: با عنایت ویژه ای که استاندار محترم به حاشیه نشین ها دارند، امیدواریم این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.
سید خلف موسوی در پایان سخنان خود وجود زندانها و پادگانهای نظامی در محدوده شهرها را مانعی بر سر راه توسعه ی شهرها دانست و ابراز امیدواری کرد به زودی برای انتقال این مراکز به خارج از شهرها تصمیم گیری اساسی صورت گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار