اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
قابل توجه پایگاه سازه های آبی تاریخی شوشتر؛
درست است که بودجه و اعتباری برای مرمت نیست، اما آقایان متولی امر در پایگاه سازه های جهانی آبی تاریخی شوشتر؛ دیگر حراست از حریم آثار هم اعتبار و پول می خواهد!؟
شوشان:

چند روی توجه کردم و دیدم که پایگاه سازه های آبی مدتی است در حال کار و فعالیت زیاد است و احساس کردم اقدامات خوبی در حال انجام است. با خود گفتم خوب است به عنوان یک شهروند و علاقه مند به شوشتر سری به آثار بزنم و از وضعیتشان آگاه شوم، و حتا تشکری هم از متولیان کنم!

همینطور که از ذهن این موارد را می گذراندم، به این نتیجه رسیدم، آثار را اولویت بندی کنم. بعد به ذهنم رسید بند «خدا آفرین» خیلی مظلوم واقع شده و تک و تنها میان حوضچه های ماهی گیر افتاده است!

خلاصه حرکت کردم و رفتم...

رفتم تا رسیدم به محوطه بند باستانی «خدا آفرین» یا «ماهی بازان». از مجموعه آثار ثبت جهانی شده شوشتر.

وقتی رسیدم، با خود گفتم حتماً اشتباه آمدم! خواستم برگردم، بعد نگاهی به اطراف کردم و گفتم: چیزی که به عنوان «سه پایه» در ذهنم بوده مشخص است.





درست که توجه کردم، دیدم هم راه ارتباطی ماشین رو که وجود داشته، باریک شده (به نحوی که یک موتور به سختی رد می شود) و هم عرصه این بند باستانی توسط حوضچه های غیرقانونی جدیدی به طور کامل و از دو طرف محو شده است!

هرچه بالا و پایین کردم و فکرم را مشغول، دیدم درست است که بودجه و اعتباری برای مرمت نیست و ده ها مشکل دیگر که در این زمینه وجود دارد... اما آقایان متولی امر در پایگاه سازه های جهانی آبی تاریخی شوشتر؛ دیگر حراست از حریم آثار و حفظ آن ها از مزاحمت های اینچنینی هم اعتبار و پول می خواهد!؟

استعفا هم خوب چیزی است، ولی افسوس که شهامت می خواهد و اکثر مدیران شهامت استعفا دادن را ندارند...

یک شهروند و دوستدار شوشتر - محمد بهجتی









توضیح در خصوص بند ماهی بازان:

یک بند طبیعی در مسیر رودخانه گرگر است، که احتمالاً در زمان حفر رودخانه آن را پیش بینی کرده اند. (رودخانه گرگر ساخته دست انسان است) این بند از یک رشته سنگ یکپارچه تشکیل شده و در وسط آن سه دیوار ساخته شده از مصالح وجود دارد که مجرای گذر آب است. پیشینه ساخت این پل همانند دیگر بناهای آبی تاریخی شوشتر، به دورهٔ ساسانیان باز می‌گردد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار