اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۶
در بازدید اصحاب رسانه از موسسه جهاد نصر در حوزه جنوب کرخه مطرح شد:
شوشان: حوزه جنوب کرخه این قابلیت را دارد که 80 درصد از فاز دوم را به خود اختصاص دهد اما این تخصیص ها باید از سوی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی تایید و به تصویب برسد. پتانسیل خاک و اراضی حوزه کرخه بسیار بالا است هرچند که ما باید خود را با میزان آب کرخه تطبیق دهیم و با استفاده از روش های مدرن، بهره برداری بهتری از آب داشته باشیم و راندمان آب را به 90 درصد برسانیم.

به گزارش شوشان جمعی از اصحاب رسانه از کارگاه شرکت نصر اصفهان در جنوب کرخه و روند اجرایی اقدامات موسسه جهاد نصر در این حوزه بازدید کردند و با توضیحات مسوولان اجرایی پروژه، در جریان پیشرفت طرح 550 هزار هکتاری رهبری در این حوزه قرار گرفتند.

محمد بنی‌تمیم مدیر حوزه کرخه جنوبی جهاد نصر در اجرای طرح 550 هزارهکتاری در این بازدید به خبرنگاران گفت: محدوده اجرایی پروژه کرخه جنوبی از شرق اهواز تا هورالعظیم است و طبق قرارداد موسسه جهاد نصر، فاز نخست پروژه کرخه جنوبی در 9 طرح و به مساحت ۴۹ هزار و ۵۰۰ هکتار به اجرا درآمده است. از این میزان کار 44 هزار هکتار از اراضی به اتمام رسیده است که 33 هزار هکتار آن تحویل بهره برداران شده است.

بنی تمیم گفت: طرح مقام معظم رهبری برای احیای دشت های خوزستان و ایلام شامل 7 بخش است و ما هم اکنون تنها در حال اجرای بخش خدمات مهندسی و زیربنایی آن هستیم. پس ازاین کار ساماندهی، ایجاد صنایع تبدیلی ، مکانیزاسیون و مدرنیزاسیون سیستم های آبیاری، دامداری و دامپروری و آبخیزداری و دیگر مسایل برکات طرح به بار خواهند نشست و 12 هزار نفر به صورت مستقیم و 14 هزار نفر غیر مستقیم در این حوزه به کار مشغول خواهند شد.

وی ادامه داد: اعتبار اجرایی طرح در این حوزه 600 میلیارد تومان برآورد شده است که تا کنون 420 میلیارد تومان آن هزینه شده است. اقدامات اجرایی جهاد نصر در این طرح شامل تسطیح،تجهیز و نوسازی اراضی، احداث زهکش ها و کانال های فرعی آبرسانی است . در اجرای پروژه نیز تمام تلاش ما بر بهره گیری حداکثری از ظرفیت نیروهای بومی بوده است و تنها در مواردی که نیروی متخصص در استان موجود نبوده است از نیرهای متخصص غیر بومی بهره جسته ایم.

مدیر حوزه کرخه جنوبی جهاد نصر ادامه داد: اجرای طرح 550 هزارهکتاری در حوزه کرخه جنوبی موجب اشتغال حدود 900 نفر شده است که از این میان 800 نفر از نیروهای بومی خوزستان هستند . هر چند که پروژه های ما به مناقصه گذاشته می شود و همه ی شرکت ها از جای جای کشور می توانند در مناقصه شرکت کنند و برنده شوند. اما با پیگیری های ما، این پیمانکاران اصلی نیز با استفاده از شرکت ها و نیروهای بومی خوزستان کار خود را پیگیری می کنند.

بنی تمیم یادآور شد: در آغاز اجرای طرح 550 هزارهکتاری در این حوزه مقاومت هایی از سوی کشاورزان با اجرای طرح صورت می گرفت که خوشبختانه با فعالیت های اجتماعی کارشناسان ما، تبیبن طرح و توجیه کشاورزان و به بار نشستن بخش هایی از طرح، مقاومت کشاورزان به رضایت، رغبت و رقابت برای پیوستن به طرح مبدل شده است و هم اکنون کشاورزان زیادی هستند که منتظر آغاز فاز دوم اجرایی طرح 550 هزارهکتاری و پیوستن به این طرح هستند.

وی افزود: پیش از انجام طرح، آب توسط عمده مالکان به کشاورزان فروخته می شد و در ازای آن حدود یک سوم از محصول از آنان دریافت می شد. خوشبختانه با انجام طرح، آب مورد از سوی سازمان آب و برق خوزستان با هزینه بسیار اندک به کشاورزان تحویل می شود و از همین رو کشاورزان دیگر تمایلی به خرید آب از عمده مالکان ندارند. از سوی دیگر کشاورزان این حوزه با اجرای طرح افزایش تولید نیز داشته اند و میانگین تولید آنان از 5/2 تن به 5/4 تن افزایش یافته است. 

مدیر حوزه کرخه جنوبی جهاد نصر با اشاره به انتظار کارگران و کشاورزان برای آغاز فاز دوم طرح 550 هزارهکتاری گفت: اجرای فاز اول پروژه حداکثر تا پایان سال آینده تکمیل می شود و حدود 800 تن از افراد شاغل در پروژه بیکار خواهند شد. امیدواریم با آغاز بی وقفه فاز دوم، این افراد دوباره مشغول به کار شوند و این کار مسکنی باشد بر درد اشتغال منطقه. ما پیشنهادهای خود را برای انجام فاز دوم ارایه داده ایم . هرچند که حوزه جنوب کرخه این قابلیت را دارد که 80 درصد از فاز دوم را به خود اختصاص دهد اما این تخصیص ها باید از سوی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی تایید و به تصویب برسد. پتانسیل خاک و اراضی حوزه کرخه بسیار بالا است هرچند که ما باید خود را با میزان آب کرخه تطبیق دهیم و با استفاده از روش های مدرن، بهره برداری بهتری از آب داشته باشیم و راندمان آب را به 90 درصد برسانیم.

بنی تمیم گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه کرخه جنوبی بحث رسوب گذاری زهکش ها و عدم لایروبی آن ها است که امیدواریم آب و برق خوزستان برای آن ها علاج بخشی لازم را صورت دهد. بخشی از از این مساله به مدیریت مصرف آب بر می گردد چرا که کشاورزان به صورت بی رویه و بیشتر از نیاز آب را بر روی زمین رها می کنند و شب ها نیز کار نمی کنندو آب را مدیریت نمی کنند. افزایش آب بر روی زمین ها موجب افزایش خروجی از زهکش های فرعی می شود و از آنجا که زهکش های اصلی ظرفیت این میزان آب را ندارند موجب بروز مشکل می شوند. 

رشد صنعت در کنار اجرای طرح 550 هزار هکتاری رهبری

امین آقایی مدیر پروژه ومدیر منطقه بخش کشاورزی شرکت مهندسین مشاور آب ورزان نیز در همین باره به خبرنگار خوزنیوز گفت : اگر نظام صحیح بهره برداری و مدیریت آب انجام شود این مشکلات حل خواهد شد. مشکلات موجود در حمیدیه نیز ناشی از عدم مدیریت صحیح مصرف آب است. این کار در حیطه کاری سازمان آب و برق خوزستان که امیدواریم با مدیریت بهره برداری کشاورزان در منطقه شاهد مشکلات اینگونه نباشیم.

وی همچنین یادآورد شد: یکی از برکات طرح 550 هزار هکتاری رشد صنعت در کنار کشاورزی است. در گذشته دستگاه های ما مستهلک بودند و قطعات نیز برای دستگاه ها تامین نمی شد. خوشبختانه با تلاش صنعتگران بومی خوزستان برخی از این دستگاه ها با قیمت بسیار کمتر و کیفیت بالاتر ساخته شد و معایب آنها نیز در حین کار گرفته شد. ما هم اکنون در حال استفاده از همین دستگاه ها هستیم و نیاز خود را از همین طریق تامین می کنیم.

آقایی گفت: ایجاد زهکش های زیر زمینی در اراضی در عوض زهکش های روباز موجب افزایش سطح زیر کشت و راندمان زهکش ها و کاهش شوری خاک می شود و از سویی در بخش تسطیح، تجهیز، نوسازی اراضی نیز زمین ها تسطیح، هندسی سازی و یکپارچه سازی می شوند. بسیاری از کشاورزان بیش از دو یا سه قطعه زمین پراکنده داشتند که به همین دلیل بحث جابجایی تجهیزات و نیز موضوع سفر آب و هدر رفت آن را پیش می آورد . کشاورزان برای آبرسانی از یک زمین به زمین دیگر مجبور بودند تا آب را برای مسافت های طولانی منتقل کنند که این امر موجب اتلاف آب می شد. در هندسی سازی و یکپارچه سازی اراضی مسوولان منطقه و جهاد کشاورزی نقش بسیار پررنگی را بازی کرده اند و با توجیه کشاورزان رضایت آنان را برای این کار جلب کرده اند تا به این مشکل کشاورزان پایان دهند.

وی در پایان گفت: ساخت کانالت ها و دریچه های بتونی در کارگاه هایی همچون شرکت نصر اصفهان و به صورت صنعتی موجب افزایش کیفیت و راندامان آنها شده است و از سویی دیگر هزینه های اجرای طرح را به صورت محسوسی کاهش داده است. با توجه به محدودیت در استفاده از نیروی برق و همچنین جنس خاک منطقه تصمیم ما بر این شد که از سیستم های آبیاری ثقلی با استفاده از کانال ها سطحی و کم فشار بهره گیری کنیم. استفاده از این کانالت های بتونی علاوه بر کاهش هدر رفت زمین های کشاورزی و افزایش سطح زیر کشت، راندمان آبیاری را افزایش می دهد. در سیستم های سنتی و با استفاده از کانال های خاکی راندمان آب حدود 30 درصد است که با استفاده از سیستم های اجرا شده در طرح 550 هزار هکتاری این میزان به 45 درصد افزایش یافته است
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار